YLEISTÄ
Verkko-opinnot luovat yhteistä digitaalista
opintotarjontaa bioanalytiikkaan
KIRJOITTAJAT:
HEIDI MALAVA
THM, lehtori, Metropolia Ammattikorkeakoulu
RIITTA LUMME
KL, yliopettaja tutkintovastaava,Metropolia
Ammattikorkeakoulu
EEVA LIIKANEN
TtT, yliopettaja, Tampereen ammattikorkeakoulu
MARKO BJÖRN
TtM, päätoiminen tuntiopettaja, Turun
ammattikorkeakoulu
Ciao! Verkostoitumisterveiset aurinkoisesta
18 Moodi 4/2018
Italiassa! Bioanalytiikan kansainvälistä
laboratorioalan kongressia,
Wordl Congress of the International
Federation of Biomedical Laboratory
Science, vietettiin 22-26.9.2018 aurinkoisessa
Italian Firenzessä. Kongressin järjesti kansainvälinen
laboratoriolan järjestö IFBLS (International
Federation of Biomedical Laboratory
Science ja ANTeL (Associanzione Italiana
Tecnici di Laboratorio). Kongressissa oli osallistujia
52 maasta.
Ohjelmassa oli monipuolisesti erilaisia alan
teemaluentoja ja esityksiä. Tieteellisiä sessioita
oli 22 ja puhujia 62. Kliinisen laboratoriotyön
opiskelijat eri maista kokoontuivat keskustelemaan
work shop -tyyppisissä foorumeissa.
Bioanalytiikan digitaalista verkkoportaalihanketta,
BioDigi- hanketta esittelivät kongressissa
Heidi Malava Metropolia Ammattikorkeakoulusta
ja Marko Björn Turun ammattikorkeakoulusta.
Marko osallistui myös opiskelijafoorumiin.
Kongressihalli täyttyi myös mielenkiintoisista
postereista, joita oli kaikkiaan 235. Suomesta
kongressissa olivat omilla postereillaan
mukana Riitta Lumme Metropolia Ammattikorkeakoulusta
ja Eeva Liikanen Tampereen
ammattikorkeakoulusta.
Luokkahuoneesta verkkoon
Tieto- ja viestintätekniikka ovat muuttaneet
perinteisen luokkahuoneessa tapahtuvan
opettamisen rakenteita ja muotoja ammattikorkeakouluissa
(1). Verkosta ja erilaisista virtuaalisista
tiloista on muodostunut uusia digitaalisia
oppimisympäristöjä, jotka haastavat
perinteisen opettajajohtoisen pedagogiikan.
Firenzen kongressissa alan koulutusta käsittelevissä
esityksissä ja puheenvuoroissa tuli esiin
tarve uudistaa ja yhtenäistää alan koulutusta.
Kysyntää on avoimille ja yhteisille opintokokonaisuuksille
(2,3,4).
Suomessa on meneillään useita opetuksen
digitalisaatioon liittyviä korkeakoulutuksen
kehittämishankkeita, esim. DigiCampus,
eAMK ja Digisti yhdessä, joissa tuotetaan
verkko-opetusmateriaaleja digitaalisin keinoin
ja -välinein yhteiseen käyttöön.
Bioanalytiikan digitaalinen verkkoportaalihanke,
BioDigi on opetus- ja kulttuuriministeriön
rahoittama korkeakoulutuksen opetuksen
laadun kehittämishanke vuosille 2017-
2019.
Hankkeessa ovat mukana kaikki bioanalytiikan
tutkintoon johtavaa koulutusta antavat
ammattikorkeakoulut: Tampereen AMK,
Turun AMK, Savonia AMK, Oulun AMK,
Novia ja Metropolia AMK. Tarve digitaaliselle
opintoportaalille on noussut hankkeessa
mukana olevien ammattikorkeakoulujen strategisista
linjauksista, jotka painottavat toimintakulttuurien
uudistamista ja opetuksen laadun
kehittämistä digitalisaation, kansainvälistymisen
sekä kustannustehokkuuden keinoin.
Yhteisen opintoportaalin avulla voidaan
varmistaa myös se, että laboratoriotyön
erikoisalojen osaamista voidaan tarjota kaikissa
bioanalytiikan tutkinto-ohjelmissa riippumatta
siitä, onko ammattikorkeakoulun
opetushenkilöstöllä ko. erikoisalan osaamista.
Tämä vahvistaa koulutuksen laatua ja ammatillista
osaamista.
BioDigi hankkeessa tuotetaan mukana olevien
ammattikorkeakoulujen yhteiskäyttöön
viiden opintopisteen opintomoduuleja bioanalytiikan
keskeisistä ammattiaineista. Jokainen
ammattikorkeakoulu tuottaa hankkeessa
yhdestä kolmeen englanninkielistä opintomoduulia.
Englanninkielen käyttö mahdollistaa
materiaalien hyödyntämisen myös kansainvälisten
vaihto-opiskelijoiden opetuksessa ja
koulutusviennissä. Tuotettavat opintomoduulit
linkittyvät opettajien omiin opintojaksoihin,
jolloin hankkeen hyöty saadaan opiskelijoille
käytännössä näkyville.
Keskeistä BioDigi hankkeelle on korkeakoulurajat
ylittävä teemakohtainen kehittämistyö,
yhteinen jakaminen ja rakentavan
palautteen antaminen kollegoille suunnitteluvaiheesta
alkaen.
Yhteistä opintotarjontaa rakennetaan
yhteisöllisesti yhdessä toisen ammattikorkeakoulun
kanssa. Mukana moduulien sisällön
tuottamisessa ovat myös bioanalyytikko-opiskelijat
ja työelämän yhteistyökumppanit.
Pelejä ja virtuaalitodellisuutta
BioDigi-hankkeessa opintomoduulit rakennetaan
edX oppimisalustalle, joka mahdollistaa
mm. multimediaisten materiaalien hyö-
Riitta Lumme ja Marianne Nielsen (oik.) posterinäyttelyssä.