3 Momentti 5/2017
Momentti
puvuutta öljystä voidaan pienentää
mahdollisimman paljon ja liikenteen
haitallisia ympäristövaikutuksia
voidaan lieventää. Lailla
edistetään Euroopan unionissa ja
kansallisesti asetettujen päästövähennystavoitteiden
toteutumista
liikennesektorilla. Lain varmistetaan
yhteiset tekniset eritelmät
vaihtoehtoisten polttoaineiden julkisille
lataus- ja tankkauspisteille.
Lisäksi asetetaan vaatimuksia kuluttajille
ja käyttäjille kohdistetuista
vaihtoehtoisten polttoaineiden
merkintöjä, hintoja ja sijaintia koskevista
tiedoista.
HALLITUKSEN
ESITYKSET
●Hallituksen esitys (HE 68/2017
vp) eduskunnalle laeiksi rajat
ylittävästä terveydenhuollosta
annetun lain ja sairausvakuutuslain
2 luvun 6 §:n ja 18 luvun
8 §:n muuttamisesta.
Esityksessä ehdotetaan muutettavaksi
rajat ylittävästä terveydenhuollosta
annettua lakia ja sairausvakuutuslakia.
Henkilölle korvattaisiin
edelleen toisessa Euroopan
unionin tai Euroopan talousalueen
valtiossa tai Sveitsissä saadusta
terveyspalvelusta aiheutuneita
kustannuksia. Asiakkaan valinnanvapaudesta
sosiaali- ja terveydenhuollossa
annetun lain mukaisista
toisessa valtiossa annetuista
suoran valinnan palveluja vastaavista
terveyspalveluista aiheutuneet
kustannukset korvattaisiin ilman
muita edellytyksiä. Muiden
terveyspalvelujen korvaamisen
edellytyksenä olisi henkilön hoidon
tarpeen arviointi tai lähete.
Kustannukset korvattaisiin enintään
siihen määrään saakka, joka
vastaisi henkilön hoidon järjestämisestä
vastuussa olevassa maakunnassa
vastaavasta hoidosta
syntyneitä kustannuksia, kuitenkin
enintään potilaan hoidostaan
maksama kustannus. Henkilön
maksettavaksi jäisi aina vastaavasta
hoidosta potilaalta Suomessa
perittävä asiakasmaksu. Valtio
maksaisi henkilöille ja toisille EU-
ja ETA-valtioille ja Sveitsille kaikki
rajat ylittävistä terveydenhuollon
tilanteista aiheutuvat kustannukset
siten, että korvaukset maksettaisiin
sairausvakuutusrahastosta.
Maakunnat tulisivat kuitenkin
vastuuseen asukkaidensa kustannuksista
siten, että Kansaneläkelaitos
laskuttaisi ne varainhoitovuoden
päätyttyä henkilön sosiaali- ja
terveydenhuollosta järjestämisvastuussa
olevalta maakunnalta ja
maksut tuloutettaisiin sairausvakuutusrahastoon.
Kaikilla terveyspalvelujen
tuottajilla olisi velvollisuus
ottaa vastaan toisesta EU- tai
ETA-valtiosta tai Sveitsistä hoitoon
hakeutuvia henkilöitä ilman
syrjintää samojen perusteiden mukaisesti
kuin Suomessa asuvia. Lisäksi
muutoksenhakusäännöksiä,
Kansaneläkelaitoksen tietojensaantisäännöksiä
ja tiettyjä menettelysäännöksiä
esitetään täsmennettäviksi.
Lait on tarkoitettu tulemaan
voimaan 1.1.2019.
●Hallituksen esitys (HE 72/2017
vp) eduskunnalle laiksi valtakunnallisista
opinto- ja tutkintorekistereistä.
Laissa valtakunnallisista opinto- ja
tutkintorekistereistä säädettäisiin
perustettavasta perusopetuksen,
lukiokoulutuksen ja ammatillisen
koulutuksen valtakunnallisesta
tietovarannosta. Tietovarantoon
tallennettaisiin perusopetuksen ja
toisen asteen koulutuksen opiskelua,
suorituksia ja tutkintoja, läsnäoloa
sekä opetuksen ja koulutuksen
järjestämistä koskevia tietoja,
joita henkilö tarvitsee hakeutuessaan
koulutukseen, koulutuksen
aikana, työelämässä sekä hakiessaan
koulutukseen liittyviä etuisuuksia.
Tietovarantoon tallennettaisiin
lisäksi tietoja, joita tarvitaan
myönnettäessä opetuksen ja koulutuksen
rahoitusta. Opetuksen ja
koulutuksen järjestäjät toimisivat
tietovarannon rekisterinpitäjinä ja
Opetushallitus teknisenä ylläpitäjänä.
Ylioppilastutkintorekisteristä,
opiskelijavalintarekisteristä ja
korkeakoulujen valtakunnallisesta
tietovarannosta säädettäisiin
pääasiassa vastaavasti kuin voimassa
olevassa laissa. Laissa säädettäisiin
myös Opetushallituksen
ylläpitämästä opinto- ja tutkintotietojen
luovutuspalvelusta. Palvelussa
henkilö voisi katsoa ja käyttää
laissa tarkoitettuihin rekistereihin
ja tietovarantoihin sisältyviä
omia tietojaan. Luovutuspalvelua
voitaisiin käyttää myös tietojen
luovuttamiseen viranomaisille.
Henkilö voisi palvelussa lisäksi antaa
suostumuksensa rekisterissä
tai tietovarannossa olevan tiedon
luovuttamiseen palvelun avulla
muille tahoille. Palvelun kautta tapahtuvasta
tietojen luovutuksesta
vastaisi Opetushallitus. Lisäksi
säädettäisiin oppijanumerosta, jota
käytettäisiin henkilön yksilöintiin
tallennettaessa, käsiteltäessä ja
luovutettaessa ehdotetussa laissa
tarkoitettuja tietoja. Oppijanumeroista
muodostuisi oppijanumerorekisteri,
jota ylläpitäisi Opetushallitus.
Laki on tarkoitettu tulemaan
voimaan 1.1.2018.
●Hallituksen esitys (HE 80/2017
vp) eduskunnalle laeiksi kolmansien
maiden kansalaisten
maahantulon ja oleskelun
edellytyksistä kausityöntekijöinä
työskentelyä varten sekä
kolmansien maiden kansalaisten
maahantulon ja oleskelun
edellytyksistä yrityksen sisäisen
siirron yhteydessä ja
eräiksi niihin liittyviksi
laeiksi.
Kausityölaissa säädettäisiin kolmansien
maiden kansalaisten
maahantulon edellytyksistä kausityöntekoa
varten, kausityöntekijöille
myönnettävistä luvista ja
kausityöntekijöiden oikeuksista
maassaolon aikana. Yritysten sisäistä
siirtoa koskevassa laissa säädettäisiin
kolmannesta maasta Euroopan
unionin alueelle lähetettävien
työntekijöiden maahantulon
ehdoista, sisäisille siirtyjille myönnettävistä
luvista ja oikeuksista
maassaolon aikana. Laissa säädettäisiin
lisäksi oikeudesta siirtyä
Euroopan unionin jäsenvaltiosta
toiseen ja siirtymiselle asetettavista
ehdoista. Esityksen keskeisen sisällön
muodostaisi kausityölain ja
sisäistä siirtoa koskevan lain perusteella
maahan tulleiden henkilöiden
yhdenvertainen kohtelu
Suomen kansalaisten kanssa. Sen
toteuttamiseksi ehdotetaan useita
muutoksia sosiaaliturvaa ja terveydenhuoltoa
koskevaan lainsäädäntöön
sekä työlainsäädäntöön.
Lait on tarkoitettu tulemaan voimaan
1.11.2017.