JÄRJESTÖASIAA
Ashlee Oikarainen on sairaanhoitaja, terveystieteen maisteri, ja juuri aloittamassa terveystieteiden tohtorikoulutuksen opintoja. Hänen tutkimusaiheensa
liittyy kansainvälisten sairaanhoitajaopiskelijoiden opiskelijaohjaukseen. Ashlee osallistuu aktiivisesti konferensseihin ja viimeksi
esitteli tutkimustuloksiaan Cambridgen yliopistolla Networking for Healthcare Education 2017 (NET2017) –konferenssissa 5.-6. syyskuuta
2017. Ashlee:lle myönnettiin Akavan sairaanhoitajat ja Tajan hallituksen myöntämä matka-apuraha.
1. Verkostoituminen
Me kaikki olimme asettaneet tavoitteeksemme
verkostoitua NET2017 konferenssin aikana.
Pohdimme, kuinka tärkeää on oppia
toisiltamme. Verkostoituminen moniammatillisesti
laajentaa omaa näkökulmaa.
Meidän tulisi avoimesti jakaa ajatuksiamme
liittyen erilaisiin tutkimusilmiöihin ja
kertoa käyttämistämme tutkimusmetodeista
muiden tutkijoiden ja terveysalan ammattilaisten
kanssa.
Olimme yhtä mieltä, että vaikka on tärkeää
verkostoitua ja tehdä yhteistyötä globaalitasolla,
30 Pro terveys
on yhtä tärkeää tehdä tiivistä
yhteistyötä kansallisesti myös Suomen sisällä
organisaatio-, paikallisella- ja kansallisella
tasolla.
3. Näyttöön perustuvan tiedon
levittäminen
Konferenssin aikana tunnistimme näyttöön
perustuvan toiminnan olevan tärkeä osa terveysalan
koulutuksen kehittämistä. Toisaalta
huomasimme terveysalan koulutukseen
liittyvien tutkimusten painottuvan vahvasti
erilaisiin yksittäisiin kursseihin, projekteihin
tai opiskelijoiden arvioihin oppimisestaan.
Kehittämiskohteeksi nousi näyttöön perustuvan
tiedon lisääminen ja levittäminen terveysalan
koulutukseen liittyvistä aiheista.
Uusina Twitterin käyttäjinä olimme positiivisesti
yllättyneitä siitä, miten hyvin Twitterin
kautta voidaan levittää tietoa ja stimuloida
keskustelua eri aiheista ihmisten kanssa
eri puolilla maailmaa. Konferenssin aikana
twiittasin sekä omalle että Skholen tilille.
3. Hoitohenkilöstön osaamisen
määrittäminen
Annukka Tuomikoski osallistui konferenssin
aikana kahteen esitykseen, jossa käsiteltiin
sairaanhoitajien ammatillista osaamista ja
sen arviointia täydennyskoulutuksen tukena.
Ajatuksia herätti, onko täydennyskoulutus
Suomessa näyttöön perustuvaa ja osaamisen
tarpeeseen kohdistavaa? Annukka tuli
pohtineeksi myös mitä osaaminen on? Mitä
osaamista henkilö tarvitsee toimiessaan hoitoalan
tehtävissä? Miten tunnistetaan osaamisen
vaje? Miten osaamista mitataan? Miten
osaamista lisätään?
4. Tarve edelleen kehittää
terveysalan koulutukseen liittyvää
tutkimusta
Esitykset hyvistä käytännöistä varmasti herättivät
paljon innovatiivisia ajatuksia kuuntelijoissa
ja pohdintaa siitä, miten näitä
voidaan soveltaa tutkimukseen tai omaan
opetukseen. Terveysalan koulutuksen tutkijoina
tunnistimme tarpeen edelleen kehittää
terveysalan koulukseen liittyvää tutkimusta
monipuolisia tutkimusmetodeja hyödyntäen,
esimerkiksi deskriptiivisten tutkimusten lisäksi
satunnaistettuja kontrolloituja tutkimuksia
(RCT).
5. Terveysalan opiskelijoiden
oppimisen ja ammatillisen
kehittymisen tukeminen
Saimme inspiraatiota erään englantilaisen
tutkijan esityksestä Richard M. Ryanin ja
Edward L. Decin luoman itseohjautuvuusteorian
soveltamisesta sosiaalialan opiskelijoiden
oppimismenestyksen ja sinnikkyyden
tukemiseksi. Esityksessä kuvattiin teoriaa
puuna, joka menestyäkseen parhaalla mahdollisella
tavalla tarvitsee kolme ravinnetta
eli teorian kolmea perustarvetta: autonomia,
kompetenssi ja yhteisöllisyys. Miten
voisimme mitata näitä ja identifioida opiskelijoiden
kehittymistä opiskelunsa eri vaiheissa?
Mitä nämä perustarpeet merkitsevät
opiskelijoille itselleen ja miten ne kasvavat
opintojen edetessä?
Mitä muuta opit?
Minulle henkilökohtaisesti konferenssi oli
hauska ja rentouttava kokemus, jossa sain
viettää aikaa hyvässä seurassa. Opin paljon
uutta, mitä haluaisin soveltaa tulevaisuudessa
toimiessani opettajana tai tutkijana.
Haluan kannustaa kaikkia terveysalan
ammattilaisia osallistumaan aktiivisesti
alansa konferensseihin. Työnantajat voisivat
tukea osallistumista luoda prosesseja,
joilla uutta tietoa voidaan levittää organisaatiossa.
Rohkaisen heitä, jotka tekevät
kehittämis- ja tutkimustyötä hakeutumaan
konferensseihin esittämään tuloksiaan ja
verkostoitumaan.
Terveysalan ammattilaisina, kouluttajina
ja tutkijoina matkustamme kohti yhteistä tavoitetta:
Varmistetaan pätevä tulevaisuuden
terveysalan työvoima.
ASHLEE OIKARAINEN
Kansainvälistä elämää
”What are you taking away from the conference?” Meiltä osallistujilta kysyttiin 28. Networking for Healthcare Education 2017
(NET) konferenssin päättyessä kysymys, joka voidaan ymmärtää eri tavoin. Mitä saimme irti konferenssista? Olemmeko oppineet jotain, mitä
voidaan hyödyntää tulevaisuudessa? Olemmeko saaneet jotain sellaista, mitä voimme jakaa muiden kanssa? Vastaaminen ei ollut aivan
helppoa. Vaikeaksi sen teki se, että kysymys asetettiin Twitterissä eli vastaamiseen oli käytössä vain 140 merkkiä. Matkalla Lontoosta Helsinkiin
kysyin samoja kysymyksiä Annukka Tuomikoskelta ja Kristina Mikkoselta. Tiivistimme pohdintamme viiteen teemaan.