080402

Kaupunkilainen | 2015 No4

JOULUKUU HELMIKUU Vyöhykerahastus alkaa LSL siirtyy kertalipuissa vyöhykerahastukseen joulun jälkeen. Nykyiset matkakortit toimivat 31.8.2016 saakka. Bussikortti vaihtuu vaiheittain Walttiin Vanhojen korttien käyttö lakkaa Vanhat matkakortit on käytettävä loppuun 31.8.2016 mennessä. Käyttämättä jääneitä matkoja ei hyvitetä. Waltin myynti alkaa Vältät jonottamisen tilaamalla Waltti-matka-kortin ladattuna verkkokaupasta. Verkkokauppa avautuu helmikuussa. MAALISKUU Waltin käyttö alkaa Uusi Waltti-kortti käy maksuvälineenä LSL:n liikenteessä. ELOKUU Lahden seudun liikenne on ensi vuonna lähdössä mukaan uu-teen valtakunnalliseen jouk-koliikenteen lippu- ja maksu-järjestelmä Walttiin. Uudistus tulee voimaan vaiheittain. Nykyiset Lahden matkakortit kelpaavat liikenteessä elokuun 2016 loppuun saakka. Ny-kyisten korttien latausmahdollisuus lakkaa 29.2.2016. Joukkoliikenteen lippu- ja mak-sujärjestelmä Waltti on 22 kaupun-kiseudun yhteishanke, jonka tavoit-teena on, että matkustaja ajan mittaan pystyy matkustamaan samalla kortilla kaikkien kaupunkiseutujen busseissa. Vyöhykerahastus alkaa joulu-kuussa. LSL:n liikenteessä siirrytään vyöhykepohjaiseen rahastukseen jou-lun jälkeen. Kertaliput bussissa mak-setaan matkustettavien vyöhykkei-den perusteella. Lisätietoa vyöhyke-rajoista ja hinnoista löytyy www.lsl.fi ja etusivun banneria "siirrymme Wal-tin käyttöön" klikkaamalla. Waltin myynti alkaa helmikuussa sekä verkkokaupassa että Lahti-Pis-teessä, pääkirjaston aulassa. Hel-pointa on tilata Waltti-matkakortti ladattuna verkkokaupasta ja välttää näin jonottaminen asiakaspalvelupis-teessä. Kortti postitetaan kotiin noin viikon kuluessa tilauksesta. Myös kor-tin jatkolataaminen onnistuu verkko-kaupassa. Waltin käyttö alkaa maalis-kuussa, josta alkaen uusi Waltti-kortti käy maksuvälineenä LSL:n lii-kenteessä. Vanhojen korttien käyttö lakkaa elokuun lopussa, 31.8.2016. Käyttä-mättä jääneitä matkoja eikä kortteja hyvitetä. Mikä muuttuu Waltin myötä? Uuden järjestelmän myötä nykyiset matkakortit vaihtuvat Waltti-matka-korttiin. Waltti-kortille voi normaaliin tapaan ladata oman alueensa lippuja, sekä lisäksi jatkossa myös arvoa, jol-loin samalla kortilla voi maksaa toisen henkilön matkan tai muuten normaa-lista arkimatkasta poikkeavan mat-kan. Waltti-kortilla on myöhemmin mahdollista matkustaa myös muilla Waltti-paikkakunnilla. Waltissa lippujen hinnoittelu pe-rustuu matkustusvyöhykkeisiin. Päi-jät- Häme on jaettu yhdeksään vyö-hykkeeseen, joita kuvataan kirjai-milla A-I. Lahti toimii keskuksena, ja muut vyöhykkeet erkanevat siitä sä-teittäin. Ostettujen vyöhykkeiden si-sällä voi vaihtaa rajattomasti bus-sista toiseen. Vaihtoaika vaihtelee tunnista 90 minuuttiin riippuen matkustettavien vyö-hykkeiden määrästä. Lippujen hinnat on pyritty pitämään mah-dollisimman lähellä nykyisiä hintoja. Waltin myötä ikärajat matkus-tamisessa muuttuvat. Alle 7-vuotiaat matkustavat ilmai-seksi, 7–16-vuotiaille riittää lastenlippu. Waltti on otettu käyt-töön jo Jyväskylässä, Joensuussa, Oulussa, Kuopiossa, Kajaanissa ja Kouvolassa. Lähivuo-sina Waltin käyttöä halutaan laajentaa juniin ja muuhun kaukoliikenteeseen.  Lisätietoja: www.lsl.fi Tilaa Waltti-matkakortti ladattuna verkkokaupasta. Myynti alkaa helmikuussa. 0 5 10 km Sysmä Hartola E75 Vierumäki Vääksy Kärkölän kk Järvelä Päijänne Vesijako Jääsjärvi Konni-vesi Ruotsalainen Vesijärvi 5 24 4 12 4 E75 12 54 Asikkala Padasjoki Heinola Hollola Lahti Nastola A B Orimattila Hämeen-koski Kärkölä Maankäyttö c 2015 C C D D D E E E I I I G G H H H F2 F1 F1 4


Kaupunkilainen | 2015 No4
To see the actual publication please follow the link above