kulun valvonnan ytimessä
FINLANDS SJÖFART J SUOMEN MERENKULKU 7
A
avaruusjärjestön ja EMSAn yhteiseen esittelytauluun.
Näiden asioiden äärelle piti pysähtyä orientoitumaan
tulevaan ja ottamaan kuvia.
Tutustumiskäyntiä jatkettiin perinteisesti isäntien
toiminnan esittelyllä. Viestintäpäällikkö Andrea Tassoni
piti alustuksen aiheesta EMSA, sen tehtävät ja vastuualu-eet.
Samalla hän vastasi eräisiin etukäteen lähettämiini
kysymyksiin.
Johdannossaan Tassoni mainitsi yleiset taustavaikutti-met
EMSAn toimivallasta ja operatiivisista tehtävistä. Hän
muistutti, että EU:n kansainvälisen kaupan logistiikasta
90% hoidetaan vesiteitse, ja EU-yhteisön sisäisen kaupan
logistiikasta 40%. Matkustajaliikenteessä vesiteitse
kuljetetaan 400 miljoonaa matkustajaa vuositasolla.
EMSAN perustehtäviin kuuluu teknillisen ja operatiivi-sen
tuen tuottaminen 28 EU maalle ja EU komissiolle.
Henkilökuntaa EMSAsa on noin 250 edustaen 24 kansalli-suutta.
EMSAssa työskentelee tällä hetkellä 5 suomalaista.
Päämaja on siis Portugalissa, Lissabonissa.
TOIMINNAN ALUSSA MÄÄRITELTIIN EMSA N KESKEISIKSI
PAINOPISTEIKSI (FOUNDING REGULATIONS 1406/2002):
• Meriturvallisuus (Maritime safety)
• Merenkulun turvatoimet (Maritime security)
• Ympäristön suojatoimet laivojen aiheuttamalta
likaantumiselta
• Vastatoimet öljy- ja kaasukäsittelylaitteistojen
aiheuttamalle ympäristöriskeille
Tätä EMSAn peruskirjaa on sittemmin päivitetty 5 kertaa,
joissa tehtäväkenttää on laajennettu merkittävästi.
HALINTO JA PÄÄTÖKSENTEKO
EMSAn hallintoneuvosto vastaa ylimmästä päätöksente-osta
virastossa. Hallintoneuvoston puheenjohtaja on
Tanskan merenkulkulaitoksen johtaja Andreas Nordseth.
EMSA:n hallintoneuvosto koostuu EU jäsenmaiden
hallintojen edustajista, yksi edustaja kustakin 28 jäsen-maasta
sekä neljästä komission edustajasta. Näiden
lisäksi hallintoneuvostossa on myös, ilman äänioikeutta,
neljä sidosryhmien edustajaa sekä kaksi EFTA-maiden
edustajaa.
Suomesta neuvostossa jäsenenä on TRAFIsta meren-kulkujohtaja
Tuomas Routa.
EMSAN pääjohtaja, Executive Director on tämän
vuoden loppuun suomalainen merikapteeni Markku Mylly.
Mylly on toisen 5 vuotisen toimikautensa puolivälissä,
mutta joutuu väistymään EU:n virkamiehiä koskevan
eläkesäädöksen vuoksi tämän vuoden lopulla täytettyään
67 vuotta, jolloin EU virasta on jäätävä eläkkeelle.
Erillinen pääjohtaja Myllyn haastattelu on julkaistu
Vapavahti-lehden numerossa 1/2018.
Hallintoneuvoston tehtävänä on pääjohtajan, hallinto-neuvoston
puheenjohtajan ja heidän varamiehensä
nimittäminen. Hallintoneuvosto myös vahvistaa menette-lytavat
päätöksentekoa varten, päättää vuosikertomukses-ta,
talousarviosta, toimenpideohjelmasta. Lisäksi hallinto-neuvosto
päättää toimintatavoista jäsenvaltiovierailuilla,
pitkän tähtäimen strategiasta ja henkilöstöpolitiikasta.
OPERATIIVISET TEHTÄVÄT VOIDAAN SELKEÄSTI JAKAA
KAHTEEN KATEGORIAAN, JOTKA PÄHKINÄNKUORESSA OVAT:
1) Operatiivisen avun tarjoaminen jäsenmaille, käsittäen meriliikenteen
kehittämisen, hallinnan ja ylläpidon sekä laivojen valvonnan.
2) Toimintavalmiuden ylläpitäminen alusten tai öljy- ja kaasulaitosten
aiheuttamien meren pilaantumisen havaitsemiseksi ja torjumiseksi.
Hallintoneuvoston työtapaa arvioi myöhemmin Suomessa
haastattelemani EMSAn hallintoneuvoston jäsen Tuomas
Routa ”kompromissihakuiseksi ja neuvottelevaksi. En
muista, että olisimme missään asiassa henkilövalintoja
lukuunottamatta joutuneet hakemaan ratkaisua äänestä-mällä”.
Vaikutusmahdollisuuksiaan hallintoneuvoston
työskentelyssä Routa piti hyvinä ”kunhan pysytään
EMSAlle määriteltyjen toimintarajojen sisällä”. EMSAN
toimintavaltuuksien muuttaminen tapahtuu sitten EU
lainsäädännön kautta. Viimeisin asetusmuutos v.
2016/2017 on koskenut EU merivalvonnan ja Euroopan
raja- ja merivartioviraston (Frontex) kanssa tehtävän
yhteistyön lisäämistä. Tämän takana on pakolaisaktivi-teettien
voimakas lisääntyminen Välimeren alueella.
G Oppaana EMSA käynnillä ollut viestintäsihteeri Radina
Russeva esitteli EMSAa postereiden ja aulassa esillä
ollutta öljyntorjunta-aluksen pienoismallin avulla.
(Kuva J. Vainio)