RAUTATIEVIRKAMIES 4 / 2017 29
►Luottamuksella
dessä tai sitten sen tai osan siitä voi sijoittaa henkilöstörahastoon.
Tämä valinta täytyy jokaisen itse käydä tekemässä SF-järjestelmään.
Jokaisen kannattaa itse tarkkaan harkita, miten palkkionsa haluaa
maksettavaksi. Ihan yksinkertaisena ja yksinkertaistettuna esimerk-kinä:
Jos palkkion haluaa sijoittaa rahastoon, työnantaja maksaa
palkkion lisäksi siitä säästyvät sivukulut. Ihan esimerkkinä:
500 € palkkiosta 20 % verolla käteen jää 400 €. Jos haluaa sijoittaa
saamansa palkkion rahastoon, siitä ei mene siinä vaiheessa veroja
sekä työnantaja maksaa siihen mukaan palkan sivukuluista aiheutu-vat
maksut. Esim. jos palkan sivukulut ovat (sotu + muut) esim. 20
%, rahastoon talletetaan 600 €, joka jää sinne mahdollisin tuotto-odo-tuksin.
Tämä esimerkki on hyvinkin yksinkertainen ja prosentit vedet-ty
ihan tähän vain malliksi, mutta ne eivät kuitenkaan mahdotto-masti
heitä totuudesta.
Meidän nykyisten lipputoimistojemme henkilökunta on selvinnyt
viimeisestä ”puhdistuksesta” hyvään työsuoritukseen kaikesta huo-limatta.
Asiakastyytyväisyys kaikilla asemilla on huippuluokkaa. Ja
kiitos siitä kuuluu meidän asiakaspalvelun ammattilaisille.
Uutena työtehtävänä rinnalle alkaa pikkuhiljaa muotoutua uusi
asiakaspalvelumuoto, asiakashelppi. Näitä laiturivuoroja on Helsin-gin
asemalla toteutettu jo aiemmin, mutta viime kesä oli pilottikesä
siinä mielessä, että helppejä palkattiin Helsingin ja Tampereen ase-malle
kesätöihin. Tätä toimintaa jatketaan helpottamaan joulun
ruuhkaa ja mukaan tulee vähän erilaista palvelua, kuten mm. Pasilan
autolastauspaikalle. Lentokenttä on ollut kesällä myös helppitoimin-nan
kohteena ja tulee jatkossakin olemaan.
Vanhojen työntekijöiden ja työpaikkojen säilyttäminen ja arvos-taminen
sekä sopimusten noudattaminen on tottakai tärkeää edun-valvontaa
edelleen, mutta on kuitenkin nähtävissä, että uusiakin teh-täviä
syntyy ja niille on tarvetta. Väistämättä on mukauduttava muu-tokseen
ja siihen että vanhat työntekotavat muuttuvat ja muotoutu-vat.
Mutta yksi asia ei muutu. Asiakas on kaiken keskiössä ja määrit-telee
asiakaspalvelun tarpeen ja muodon.
Syksy toi tullessaan aivan uudenlaisia pohdinnanaiheita VR:l-lä.
Liikenne- ja viestintäministeriön ilmoitus kilpailun avaa-misen
aikaistamisesta kaukoliikenteessä ja VR:ltä irrotettavien
uusien yhtiöiden perustamisesta on sekoittanut ja hämmentänyt yh-tiössä
sekä osaltaan vaikuttanut myös yhtiön toiminnan tehostami-seen
entisestään.
Uudet yhtiöt: kalustoyhtiö, kiinteistöyhtiö, kunnossapitoyhtiö pi-täisi
perustaa jo vuoden 2018 loppuun mennessä.
VR:llä on edustus LVM:n työryhmissä ja henkilöstöedustus yh-dessä
työryhmässä. Henkilöstötyöryhmä, jossa toimin edustajana,
on kokoontunut 3 kertaa. Lisäksi RVL on nimennyt ryhmään Irma
Wiidan, joka työesteiden takia ei ole vielä yhteenkään kokoukseen
ennättänyt mukaan.
Työryhmä ei ole päässyt kokoontumaan vähään aikaan peruun-tuneiden
kokousaikataulujen vuoksi. Joten omalta osaltani laajaa
omaa näkemystä työryhmän asioista en valitettavasti vielä voi jakaa.
Näkemykseni siis jää, lupauksistani huolimatta, seuraavaan nume-roon.
Syksyllä on myös käyty Yt-neuvotteluja Trackin osalta arkiston
siirroista ja niihin liittyvistä työjärjestelyistä sekä Trackin tilauskan-nasta
johtuvista lomautuksista. RVL:n henkilöstöä ei toistaiseksi ole
tarvinnut lomauttaa.
Lisäksi konsernin yt:t on juuri saatu päätökseen. Yhteistoiminta-neuvottelujen
kohteena oli 130 henkilöä, joista 25 henkilön työteh-tävät
sellaisenaan loppuivat. Näistä kaksi pystyttiin hoitamaan sisäi-sin
siirroin. RVL:n osalta yt:t koskivat 11 toimihenkilöä.
Palkitsemisjärjestelmässä siirrytään tulospalkitsemiseen. Uusi
Priima-palkitsemisjärjestelmä astuu voimaan v. 2018 ja muutos tulee
vaikuttamaan ihan jokaiseen VR:n työntekijään. Mittarit sorvataan
sellaisiksi, että jokainen voi vaikuttaa mahdolliseen palkkioon työ-panoksellaan.
Edelleen yhtiön tulos on mukana 30 %:n vaikutuksel-la.
Muutos tapahtuu myös palkkion maksamisessa. Uuden järjes-telmän
tullessa voimaan, palkkion voi saada joko rahana tilin yhtey-
Lea Sahala
valtakunnallinen
pääluottamusmies
VR-Yhtymä Oy
lea.sahala@vrtranspoint.fi
link