Puheenjohtaja
Kari Vähäuski
040 863 4241
kari.vahauski@rvlry.fi
Varapuheenjohtajat
1. Juha Lahtinen
2. Irma Wiita
Neuvottelupäällikkö
Seppo Juselius
040 073 7832
seppo.juselius@rvlry.fi
Talousvastaava
Osoitteenmuutokset,
työsuhteenmuutokset ym.
Kaisa Vähäuski
045 123 2400
kaisa.vahauski@rvlry.fi
Viestintä- ja kehityspäällikkö
päätoimittaja
Marika Lankinen
050 349 7405
marika.lankinen@rvlry.fi
Kehitys- ja viestintävastaava
Anne Aalto-Mäkelä
040 547 9049
anne.aalto@rvlry.fi
Pääluottamusmiehet
VR-Yhtymä Oy
Lea Sahala
040 863 4298
lea.sahala@vrtranspoint.fi
Finrail Oy
Vesa Laitinen
029 450 7095
vesa.laitinen@finrail.fi
RAUTATIEVIRKAMIES
Julkaisija
Rautatievirkamiesliitto r.y.
Vuonna 2018 lehti ilmestyy
27.2,. 9.6., 25.9. ja 8.12.
Toimitusneuvosto
Kari Vähäuski
Juha Lahtinen
Irma Wiita
Pekka Salmenkangas
Minna Raimoaho
Lehden toimitus
John Stenbergin ranta 6
00530 Helsinki
Taitto ja kuvankäsittely
PPD Studio
Painopaikka
Painotalo Plus Digital Oy, Lahti
ISSN 0781-5301
Painosmäärä 1600 kpl
YMPÄRISTÖMERKKI
MILJÖMÄRKT
Painotuotteet
1234 5678
4041 0089
PAINOTUOTE
►Puheenjohtajan palsta
Kari Vähäuski
puheenjohtaja
kari.vahauski@rvlry.fi
RAUTATIEVIRKAMIESLIITON ja Veturimiesliiton välinen yhdistymisselvitys etenee suotui-sissa
tuulissa ja hyvässä hengessä. 7.11. kokoontuivat molempien järjestöjen hallitukset sekä toi-mihenkilöt
yhteiseen neuvonpitoon pohtimaan senhetkistä tilannetta.
Molempien liittojen jäsenmäärät ovat eri syistä johtuen vähentyneet huomattavasti. Suurim-pina
syinä on varmasti teknologian mukanaan tuomia toimintojen keskittämisiä sekä jäsenten
työtehtävien ja toimenkuvien muuttumiset erityistehtäviksi ja sen myötä tes:n muuttuminen jok-sikin
muuksi kuin RVL tes.
Molempien liittojen tase on hyvä tällä hetkellä, mutta liikaa riippuvainen sijoitusomaisuuden
tuotoista. Erikseen katsottuna ei kummankaan liiton talous kestä kovinkaan voimakasta heilah-telua.
Uudessa Rautatiealan Unionissa tilanne olisi huomattavasti parempi. Taloudelliset riskit
olisivat paremmin hallinnassa. Suuremmalla sijoitusomaisuudella ei aiheutuisi välitöntä paniik-kia
laman tai jonkun muun selkkauksen johdosta mikäli jäsenmaksujen ja sijoitusomaisuuden
suhde on järkevällä tasolla
Tulevaisuutta silmällä pitäen tilanne on vähintäänkin haasteellinen, ei yksinomaan mahdolli-sella
tulevalla uudella liitolla, vaan koko ay jäsenkenttä on suurien haasteiden edessä. Työnanta-japuoli
pyrkii hyvin systemaattisesti heikentämään työsuhteen ehtoja.
Työehtosopimusten yleissitovuutta pyritään heikentämään. Yritetään erilaisia tes shoppailu-ja.
Ammattiliiton verovapauden poistoa on joku ruiskukkapuoleen kansanedustajakin väläytellyt
puheissaan. Verovähennysoikeuden poistoa. Avainalojen lakko-oikeuden poistoa. Tässä joitakin
mieleen nousevia asioita.
Lisäksi VR-Yhtymässä tapahtuva kilpailun vapauttaminen matkustajaliikenteessä ja omista-japolitiikka,
jota tällä hetkellä noudatetaan, aiheuttavat lisää pohdittavaa jäsenistölle sekä liitoil-le.
Näistä edellä luetelluista asioista johtuen on mahdollisella uudella liitolla suuri ja tärkeä tehtä-vä
osoittaa jäsenistölleen olemassa olonsa tarpeellisuus.
Tulevaa tes kierrosta ajatellen työehtosopimus on irtisanottu. RVL on käsitellyt sille saapuneet
tes-esitykset hallituksen kokouksessaan. Lähinnä esityksissä käsiteltiin tekstikysymyksiä. Rahaan
liittyvät asiat ovat esillä myöhemmin, kunhan linjat selkiintyvät. RVL yhdessä Veturin ja Raide-ammattilaisten
kanssa koordinoivat neuvottelujen kulkua. Näin pyritään kaikkia osapuolia tyy-dyttävään
ratkaisuun.
link
link
link
link
link
link
link
link