082226

Kaupunkilainen | 2015 No3

NÄKÖ- KULMA Asukkaista ja palveluista. Turvallisesta arjesta ja uuden oppimisesta, työstä, kulttuurista ja tule-vaisuuden unelmista. Näistä olisi hyvä kaupunki tehty? Vanhan lastenrunon hengessä voimme kaikki hetkeksi heittäytyä pohtimaan, mistä itse kaupun-gin rakentaisin? Kesäkuun lopun väestölaskennassa meitä lahtelaisia oli 103 684 ihmistä. Tällä joukolla olemme kaupunkia tä-näkin vuonna rakentaneet, palveluita saaneet ja niitä toi-nen toisillemme myös tuottaneet. Meitä on yli satatuhatta oman elämämme asiantuntijaa, olemme jokainen hyvän kaupungin reseptin rakentajia. Hyvässä kaupungissa näin suurta voimavaraa ei saa jättää käyttämättä palveluita suunniteltaessa. Hyvässä kaupungissa asukas on kaupunkiyhteisön jäsen. Ei vain passiivinen palvelun käyttäjä tai asiakas, vaan aina ensiksi ihminen. Tuskinpa meistä kukaan ha-luaa tulla kutsutuksi sotu-tunnuksella tai joutua olemaan vain jonon jatkeena. Hyvässä kaupungissa meillä on sy-däntä toisillemme ja ymmärrystä arvostaa erilaisuutta rik-kautena. Siivoamme omat roskat ensiksi ennen kuin ar-vostelemme muita ja autamme lähimmäistä. Lahden kaupunki täyttää tänä vuonna pyöreitä vuosia. Venäjän tsaari Nikolai II:n myönsi vuonna 1905 kaupun-kioikeudet ammoisille lahtelaisille. Tuolloin Lahdessa asui vain n. 3 000 ihmistä, eivätkä ajat tuolloinkaan olleet help-poja. Elettiin ns. ensimmäistä sortokautta, jolloin tsaarin venäjä yritti venäläistää Suomea. Tästä huolimatta lahte-laiset tarttuivat oman onnensa auraan. Jotain heidän tulevaisuuden uskosta kertoo se, että sil-loiset lahtelaiset päättivät rakentaa niin suuren kaupun-gintalon. Tänä päivänä 110 vuotta myöhemmin, samassa talossa edelleen istuu kaupunkilaisten itsensä valitsema kaupunginvaltuusto ja upea kulttuurihistoriallinen raken-nus on monien kaupunkilaisten työpaikka ja tietysti kau-pungin maamerkki. Vuoden vaihteesta meitä lahtelaisia jo onkin lähes 120 000, kun Lahden kaupunki ja Nastolan kunta yhdis-tyvät. Vaikka kuntien yhdistymistä ei täysin kahden ihmi-sen rakastumiseen ja yhteen muuttamiseen voida verrata, on samanlaisuuksia kuitenkin paljon. Enää ei ole heitä ja meitä vaan on me. Talousrahoja ei ole erikseen vaan yhtei-set menot ja tulot. Ja mikä tärkeintä! On aitoa luottamusta molempien osapuolien vilpittömään haluun kulkea yhtei-seen tulevaisuuteen, lastensa parhaaksi. Tehdään meille hyvä kaupunki, yhdessä! Valoisaa syyskuuta. Mika Kari kirjoittaja on kansanedustaja ja Lahden kaupunginvaltuuston puheenjohtaja Mistä on hyvä kaupunki tehty? Syyskuusta lähtien voi Lahden pääkirjastossa hoitaa kirjastokäyn-nin yhteydessä muita-kin kaupungin palve-luihin liittyviä asioita. Lahti-Piste on helposti lähestyttävä, matalan kynnyksen palvelu-piste. Avajaisia viete-tään 1.9. Teksti ja kuva: Ilona Reiniharju Teknisen ja ympäristötoimialan palvelut Ensimmäisessä vaiheessa Lahti-Pisteeseen muuttavat Teknisen ja ympäristötoimi-alan palvelut Vesijärvenka-dulta. Palvelupisteestä saa muun muassa luvat asukaspy-säköintiin ja pyydysmerkit ka-lastajille. Kassapalvelut mahdollista-vat erilaisten maksujen suo-rittamisen. Lupa-asioihin saa apua ja palvelupisteessä vas-taanotetaan jätehuoltoon liit-tyvät hakemukset. Lahti-Pis-teestä voi ostaa myös matka-kortit paikallisliikenteeseen. Neuvontaa ja opastusta sähköisiin palveluihin Lahti-Piste edistää lahtelais-ten mahdollisuuksia sähköi-seen asiointiin. Palveluneu-vojat auttavat lahtelaisia kau-pungin sähköisten palveluiden käytössä ja tarvittaessa opasta-vat oikean palvelun tai asian-tuntijan luokse. Opastusta saa muun mu-assa rakennuspiirustuksia ja Marja Artoma, Sirpa Lind, Tuire Nieminen, Maarit Tuomala-Nikka-nen ja Riitta Salminen lupaavat ystävällistä asiakaspalvelua. Ter-vetuloa -lupia sisältävään Arska-pal-veluun, oman kotitalon tiedot sisältävään Kompa-palveluun sekä ajanvaraus asiantuntijalle ja ePalaute -järjestelmään, jonka avulla voi antaa palau-tetta kaupungin toiminnasta ja merkitä halutessaan palaut-teen sijainnin kartalle. Lahti-Pisteessä neuvotaan eteenpäin maahanmuutto- ja aikuissosiaalityöhön liittyvissä asioissa. Tietoa saa myös kau-pungin kulttuuritarjonnasta tai liikuntapaikoista. Asiakaskokemuksia hyödynnetään Palveluita lisätään Lahti-Pis-teeseen pikku hiljaa. Yksi osa-alue, johon Lahti-Piste pureu-tuu jatkossa, on kuntalaisten mahdollisuudet osallistua ja vaikuttaa kaupungin asioihin. Lahti-Piste toimii väylänä tuoda asiakkaan toiveita ja tar-peita eteenpäin kaupungin eri toimijoille ja kehittää kaupun-gin omaa toimintaa. Tärkeä osa toiminnan kehittämistä on asiakkailta saatu suora palaute ja asiakaskokemukset.  Lahti-Piste uudistaa Lahden palvelutarjontaa Avajaisviikon ohjelmaa Tiistaina 1.9. klo 9-10.30 Tervetuloa tapaamaan Henrik Saarta ja keskustelemaan kaavoi-tuksesta. Saari vastaa myös kysy-myksiin kiinteistöjen sähköisestä Kompa-palvelusta. VT12 suunnitelmat siirtyvät nähtäville Lahti-Pisteeseen. Jatkossa teknisen ja ympäristötoimialan julkiset ilmoi-tukset ovat nähtävänä kirjastossa. klo 10 – 15 Tietoa päivähoidosta. Keskiviikkona 2.9. klo 8 – 16 Museon toiminta tutuksi. klo 11–12 ja 13–14 Lahden Seudun Liikenne (LSL): ensi vuonna käyttöön tuleva Waltti-kortti ja matkojen nettilatausmahdollisuus. Torstaina 3.9. klo 8 – 11 Wellamo-opiston kurssitarjonnan esittelyä. Perjantaina 4.9. Tervetuloa keskustelemaan kaupun-gin strategiasta strategiapäällikkö Sirkku Huiskon kanssa. Myös jatkossa Lahti-Pisteellä jär-jestetään kaupungin ajankohtaisista aiheista tietoiskuja, jolloin paikalla on eri alojen asiantuntijoita. Neuvontaa ja palvelua saa Lahti-Pisteestä joka arki-päivä. Tervetuloa! Lahti-piste Kirkkokatu 31 pääkirjaston aula Avoinna maanantaisin klo 8-18 ja tiistaista perjantaihin klo 8-16. Lahti-Pisteeseen! 22


Kaupunkilainen | 2015 No3
To see the actual publication please follow the link above