ESLT_20150528_L26

ESS Kesalehti | 2015

26 KESÄ Etelä-Suomen Sanomat Tie löytyy, kun sisällä soi Teksti: Leena Johansson Kuva: Elias Lahtinen Heinolalaisen kapellimestari Markku Johanssonin henkilötiedoissa on paha virhe. Syntymäpaikaksi on merkitty Lahti, vaikka synnyinkoti sijaitsi Heinolan keskustassa, torin kulmalla. –Olen yrittänyt sitä ihan virallisestikin muuttaa, mutta tuon ajan lain mukaan syntymäpaikka määriteltiin synnytyssairaalan sijainnilla. Epäilyjä siitä, miksi Johansson kävi syntymässä Päijät-Hämeen keskussairaalassa Lahdessa, on kaksikin. –On kerrottu, että Heinolassa ei vuonna 1949 ollut synnytyssairaalaa. Jos tämä tieto ei pidä paikkaansa, todellinen syy saattaa olla se, että äitini oli melko iäkäs ensisynnyttäjä, lähes nelikymppinen, joten ehkä siksi meidät lähettiin keskussairaalaan. Lahti voi ottaa osan kunniasta opiskeluajoilta, sillä Johansson opiskeli Lahden musiikkiopistossa neljän vuoden ajan. Elämä ja ura veivät Helsinkiin ja myöhemmin Espooseen armeijan jälkeen. Heinolaan Johansson palasi hiukan yli 10 vuotta sitten. –Päivittäinen tarve olla Helsingissä alkoi vähetä. Studiotyö väheni ratkaisevasti 2000-luvun alussa, eikä myöskään sovitustyötä enää tarvittu entisessä määrin. Olimme viettäneet perheen kanssa kaikki kesät Heinolassa, joten pysyvä muutto oli luonnollista. Johansson sanoo iloitsevansa, että ikänsä Espoossa asuneet lapsetkin pitävät Heinolaa kotinaan. –Täällä vietettiin aina ne parhaat ajanjaksot eli kesät. Parasta Heinolassa ovat Johanssonin mukaan ihmiset. Aidot, rehelliset aamukahviporukan kaverit, joiden kanssa jutellessa tulee esiin kultajyviä, totuuksia. –Koska en ole yhdistysihminen ja vierastan herrakerhoja, nautin perusheinolalaisten seurasta. Toki Heinolassa on puutteensakin, mutta eivät ne minua ole häirinneet, Johansson sanoo. Johansson on seurannut heinolalaista musiikkielämää koko ikänsä. Muutamat menetykset harmittavat. –Seminaari toi paljon elämää ja tapahtumia kaupunkiin. Se oli siksikin läheinen, että äitini toimi siellä pianonsoiton lehtorina. Menetys oli myös Heinolassa aikaisemmin pitkään järjestetty Sulasolin puhallinmusiikkileiri. Itse opiskelleeseen muusikkosukupolveen kuuluva Johansson ei ole huolissaan taiteen koulutuksen karsimisesta. –Heinolan kaltaisilta paikkakunnilta on kautta aikain tullut enemmän esittäviä taiteilijoita kuin isoista kaupungeista. Täällä on aina ollut vilkas bänditoiminta, josta Apulanta on viimeisin esimerkki. Omilta kouluajoiltanikin muistan monta bändiä, joiden kanssa esiinnyttiin. Tärkeät tiedot ja taidot voi hankkia myös käytännön kokemuksen ja kollegoiden kanssa käytävien keskustelujen kautta. KUKA? Kapellimestari Markku Johansson ■ Syntynyt vuonna 1949 Heinolassa. ■ Opiskeli Lahden musiikkiopistossa vuosina 1965–68 pääaineenaan trumpetin soitto. ■ Jatko-opintoja Sibelius-Akatemiassa 1970–72 ja New Yorkissa 1976–77. ■ Muusikko, kapellimestari, säveltäjä ja sovittaja. Aloitti ammattimuusikkona –Kukaan rockpuolen tai itseäni lähellä olevan jazz- ja rytmimusiikin edustaja ei ole jäänyt syyttelemään, ettei tullut isoksi nimeksi, kun ei saanut opetusta. Ihminen, jonka sisällä soi sävel tai runo, löytää tiensä tavalla tai toisella. Markku Johanssonille myönnettiin taiteilijaeläke vajaat kaksi vuotta sitten. Pitkän linjan musiikkimies sanoo olleensa tunnustuksen jälkeen hetken huolissaan, kun työrintamalla hiljeni. –Luulin jo tulleeni unohdetuksi, mutta nyt kiireet näyttävät taas mukavasti jatkuvan eri estradeilla. Ja eiköhän paikallinen huumoriorkesteri Matoa koukkuun esiinny Heinolassa tulevanakin kesänä, kapellimestarinaan Markku Johansson. Muusikko: Markku Johanssonin musiikilliset juuret ovat heinolalaisissa koulubändeissä. "Koska en ole yhdistysihminen ja vierastan herrakerhoja, nautin perusheinolalaisten seurasta. Markku Johansson Helsingissä vuonna 1970. ■ Instrumentit trumpetti ja fl yygelitorvi. ■ Vantaan viihdeorkesterin taiteellinen johtaja ja kapellimestari vuodesta 1988 alkaen yli 20 vuoden ajan. ■ UMO Jazz Orchestran perustajajäsen, UMO:n kapellimestari 1992–93. ■ Runsaasti levytyksiä sekä omalla nimellä että kapellimestarina eri orkesterien kanssa.


ESS Kesalehti | 2015
To see the actual publication please follow the link above