TÄSTÄ PUHUTAAN NYT
Tämän päivän päätökset näkyvät arjessa vuosia
Kolmen alueen elävä kaupunki
TAMPERE-LEHTI 2020 • 5
TAMPERE aloittaa uuden vuosikymmenen
suurilla päätöksillä. Epävarmuuden
keskellä meillä on aina ollut
rohkeutta rakentaa uutta. Kun James
Finlayson tarvitsi lisärahoitusta talousvaikeuksissa
olevalle konetehtaalleen,
myönsi valtio sitä yhdellä ehdolla: tuotantosuunta
oli vaihdettava.
Näin alkoi puuvillan kehruu koneiden
teon sijasta. Ilman päättäjien kaukokatseisuutta
ja Finlaysonin toimia olisi
Tampereen historia hyvin erilainen.
Tampereen pärjääminen talouden
myllerryksissä on perustunut aina
kykyyn uudistua ja tehdä yhteistyötä
elinkeinoelämän kanssa. Meidät tunnetaan
idearikkaudesta ja rohkeudesta
muuttaa suuntaa, kun tuuli puhaltaakin
vasten eikä myöden.
Tällaisen tilanteen edessä me
olemme jälleen Tampereen täyttäessä
241 vuotta.
Talouden, yrityksien ja työllisyyden
kehitystä on tänä syksynä vaikea ennakoida.
Tampereen alueen yrityksistä
valtaosa nojaa vientiin ja tuontiin.
Koronan keskellä palvelut, elämykset
ja tapahtumat joutuvat noudattamaan
ohjeita ja määräyksiä turvallisuuden
varmistamiseksi ja terveyden
suojelemiseksi. Taloudelliset tappiot
koittelevat monia. Oma toimeentulo
voi huolestuttaa.
Keittiönpöytien ääressä, kokoushuoneissa
ja hallituskokouksissa yritetään
laatia erilaisia suunnitelmia ja
vaihtoehtoja toimia, jos koronatilanne
muuttuu suuntaan A, B tai C.
Jos joudun lomautetuksi, selviänkö
arjen kuluista? Jos yritysmyynti ei lähde
nousuun, onko edessä konkurssi vai
toiminnan muutos?
Jos Tampereen tulot laskevat entisestään,
on mietittävä, mistä saamme
lisää tuloja ja miten muulla tavalla
voimme toteuttaa palveluita vai onko
niistä karsittava?
Tänään tehtävät päätökset koetaan
arjessa vielä vuosienkin päästä.
Suomen hallitus, päättäjät ja EU
pyrkivät auttamaan. Kaukaiselta tuntuvat
päätökset tulevat lähelle tamperelaisia.
Esimerkiksi EU:n tukipaketin eurot
on käytettävä kestävän kehityksen, uusien
innovaatioiden ja rakenneuudistuksiin.
Tampereella tällaisia hankkeita
ovat muun muassa vanhan rautatieaseman
korvaava asemakeskus ja kestävän
kehityksen periaattein rakentuva
Hiedanrannan asuinalue.
Näistä jokainen tukee kestävien
liikuntamuotojen käyttöä, tukee yrityksien
kestävän kehityksen innovaatioita
ja ennen kaikkea näkyy meidän
kaikkien tamperelaisten arjessa vuonna
2030.
Lauri Lyly
Tampereen pormestari
KESÄKUUSSA hyväksytyllä Hiedanrannan
yleissuunnitelmalla luodaan pohja tulevaisuuden
tarkemmalle suunnittelulle ja
kaavoitukselle. Yleissuunnitelmassa linjataan
muun muassa siitä, minne tulevat
kadut, puistot ja rakennukset.
Tampereen kaupunki osti Hiedanrannan
vanhan teollisuusalueen vuonna 2014.
Nykyiselle tehdasalueelle tulee Hiedanrannan
keskusta. Suunnittelualueeseen
kuuluvat myös Lielahti ja Järvikaupunki.
Yleissuunnitelmassa on ratkottu jo isoja
asioita, kuten liikennettä, kunnallistekniikkaa
ja kestävyyttä.
Tampereen kaupungin projektiarkkitehti
Iina Laakkonen kertoo, että Hiedanrannan
alueen liikenne tulee nojaamaan
voimakkaasti julkiseen liikenteeseen ja
erityisesti raitiotiehen.
– Alueelle tehdään myös erittäin hyvät
jalankulku- ja pyöräily-yhteydet, Laakkonen
sanoo.
Hiedanrannan tulevasta keskusaukiosta
on suunniteltu liikenteen solmukohta,
jossa voi jättää auton pysäköintilaitokseen
ja hypätä ratikkaan tai vaihtaa bussista
ratikkaan.
– Hiedanrannan alueen toteuttaminen
edellyttää mittavaa liikennesuunnittelua,
koska Paasikiventielle täytyy tehdä suuret
muutokset eritasoliittymineen, sanoo projektiarkkitehti
Riikka Rahkonen.
Hiedanrannan suunnittelussa on lähdetty
siitä, että raitiotie kulkee alueen läpi.
Sen suunnitelmat ovat valmiina ja asemakaavassa
on varaus raitiotielle. Tampereen
kaupunginvaltuusto päättää raitiotien toisen
vaiheen rakentamisesta lokakuussa.
Hiedanrannasta halutaan tehdä joukkoliikenteeseen
nojaava alue, koska se tukee
kaupungin kestävyyttä ja tavoitetta
hiilineutraaliudesta. Hiedanranta
Projektiarkkitehdit Iina
Laakkonen (takana) ja
Riikka Rahkonen esittelevät
Hiedanrannan alueen pienoismallia.
on kokeilukenttä,
Mallin etualalla näkyy
tuleva Järvikaupunki.
jossa voidaan testata erilaisia
hiilineutraaliuteen tähtääviä ratkaisuja.
– Tehdään uutta asuinaluetta, joka
tuottaa enemmän kuin kuluttaa, Laakkonen
kuvailee.
Alue etenee vaiheittain
Hiedanrannan ydinalue sijoittuu nykyisen
tehdasalueen eteläpuolelle. Sinne
on tulossa yhtenäiskoulu ja kaupallinen
keskittymä sekä raitiotien solmukohta
Nottbeckin aukiolle. Tavoitteena on saada
myös tehdas eloon.
Syksyn aikana tehdasalueelta puretaan
huonokuntoiset haihduttamo-, spriitehdas
ja lauhdeturbiinirakennukset. Tehdas
luo alueelle oman ilmeen, mutta myös
haasteen. Alueella on pilaantunutta maaperää
ja paikalleen jääviä rakennuksia täytyy
myös kunnostaa.
Seuraava vaihe Hiedanrannan alueella
on asemakaavoitus. Tehdasalue,
sen pohjoispuolen
korttelit ja katuyhteys
sinne ovat ensimmäisenä
asemakaavoituksessa.
Kaavaa
valmistellaan jo tällä
hetkellä.
– On tehty kunto
ja haitta-aineselvityksiä.
Kaava tulee
vireille todennäköisesti
vuodenvaihteessa,
Riikka Rahkonen kertoo.
Tavoitteena on, että ensimmäiset
asukkaat voisivat muuttaa Hiedanrannan
alueelle vuonna 2024.
Lisätietoa: tampere.fi/hiedanranta.
/hiedanranta.html