ELÄVÄ KAUPUNKI
TAMPERE-LEHTI 2020 • 7
Hatanpään valtatiellä
odotetaan jo ratikkaa
HATANPÄÄN valtatien varrella sijaitsevan
Champagne Bar Santén yrittäjä
Tuula Tikkanen odottaa jo innolla tulevaa
ratikkaa.
– Alle vuosi enää, äkkiäkös se menee.
Tikkanen on saanut seurata raitiotien
valmistumista aitiopaikalta. Hän kehuu
yhteistyön Raitiotieallianssin kanssa sujuneen
erinomaisesti.
– Kaikki ovat olleet tosi ystävällisiä ja
on informoitu yrittäjiä, Tikkanen kiittelee.
– En olisi ikinä uskonut, että meistä
yrittäjistä kannetaan niin paljon huolta.
Tikkanen kertoo, että myös ongelmiin
on reagoitu nopeasti. Santén edessä on
kapea terassi, jonka alla oli ensin liian
pehmeä asfaltti.
– Heti seuraavalla viikolla tultiin laittamaan
uusi, etteivät tuolinjalat uppoa
asvalttiin.
Samppanjabaari on kapean sektorin
liiketoimintaa ja elinehtona on, että ovet
voidaan pitää auki. Tikkanen kertoo, että
asiakkaat ovat voivotelleet ratikkatyömaata
hänen puolestaan ja hämmentyneet,
kun Tikkanen sanoo, ettei hänellä ole valittamista.
Vaikka ratikka ei vielä edes kulje,
Tikkanen odottaa jo uusia yhteyksiä.
– Odotan, että ratikalle tulee jatkoa,
ettei se ole vain kaupunkijuna tässä. Meidän
asiakkaat eivät tule autolla, Tikkanen
sanoo.
Ratikka alkaa liikennöidä ensi elokuussa,
mutta vielä sen jälkeen tehdään kiveystöitä
jalkakäytävällä Santén edessä.
– Voi olla, että menen auttamaan ja
kantamaan kiviä, että saadaan valmiiksi
nopeammin, Tikkanen nauraa.
Ratikalla on symbolista arvoa
K-Supermarket Ratinan
kauppias Marko Laaksonen
ei ole kuullut yhdeltäkään
asiakkaalta palautetta,
ettei kauppaan
löytäisi ratikkatyömaan takia. Vaikka työmaa
ei aivan kaupan oven edessä olekaan,
kauppakeskuksen vieressä kuitenkin.
Laaksonen myöntää, että muuttuvat
liikennejärjestelyt voivat aiheuttaa ajoittain
hämmennystä ja sen perusteella joku
voi todeta, ettei lähde autolla. Laaksosen
mukaan kuitenkin sekä autolla että julkisella
liikenteellä on löytänyt hyvin perille.
– Yhdessä ratikan rakentajien kanssa
on varmistettu, että pääsee kulkemaan,
Laaksonen sanoo.
– Ihmisillä on myös kevään aikana ollut
paljon isompia huolenaiheita kuin väliaikaiset
liikennejärjestelyt.
Ratikan liikennöinnin aloittamista
Laaksonen odottaa ”hurjan innostuneena”.
– Ihan jo henkilökohtaisesti kiinnostaa
kaupungin ja tekniikan kehittyminen.
Minun mielestä sillä on tälle kaupungille
symbolista arvoa. Itse ratikka on vanha
keksintö, mutta tänne uutta.
Kauppiaana hän katsoo asiaa tietenkin
myös liiketoiminnan näkökulmasta.
– Koen isoimpana asiana sen, että se
lisää valinnanvapautta. Se on esteetön ja
tasa-arvoinen liikkumismuoto.
Laaksonen muistuttaa, että ratikka ei
ole pelkästään kulkuväline vaan samalla
kaupunkia on kehitetty.
– Hämeenkatu on jo saanut ja Hatanpään
valtatie tulee saamaan uuden
ilmeen. Viihtyisyyttä ja vehreyttä on kehitetty
ja se tuo lisäarvoa. Samaa tahtia
kun valmistuu tuo Uroslive-areena, niin
onhan se makea yhdistelmä.
Ratikan suunnittelussa on pyritty ottamaan
mahdollisimman monen eri toimijan
ja tahon näkökulma huomioon.
– Se osoittaa, että Tampereella
puhalletaan yhteen hiileen. Se,
että on pyritty katsomaan
eteenpäin, lupaa parempaa
tulevaisuutta. Se on
ollut silmiinpistävää ja
tosi hieno juttu.
Yrittäjät Tuula
Tikkanen ja Marko
Laaksonen odottavat
jo ratikkaa.
Aluenopeus-
rajoitukset
alennettu pian
kaikilla alueilla
30 km/h aluenopeusrajoitukset on ensi
vuoden aikana otettu käyttöön kaikilla
Tampereen kantakaupungin alueille.
Alennetut nopeusrajoitukset tulevat
muualle paitsi Teiskon Aitolahteen.
Ensimmäisen kerran aluenopeusrajoitusta
alennettiin 40:stä 30:een vuonna
2017 Koivistonkylän alueella. Sieltä on
edetty niin, että ensi vuonna nopeusrajoitukset
pitäisi olla vaihdettu kaikilla
alueilla. Tänä vuonna nopeusrajoitukset
muuttuvat Tesomalla, Raholassa, Atalassa
ja Linnainmaalla.
Tampereen kaupungin liikenneinsinööri
Heljä Aarnikko kertoo, että
ennen nopeusrajoitusmuutoksia alueilla
tehdään karttakysely, jossa kerätään
asukkailta palautetta turvattomiksi koetuista
kohdista. Alueella myös mitataan
autojen nopeuksia ja liikennemääriä sekä
arvioidaan turvallisuuspuutteita. Tämän
jälkeen ehdotukset käyvät läpi useita käsittelyjä.
Kun suunnitelmat on hyväksytty, ensimmäinen
toimenpide on nopeusrajoitusmerkkien
vaihtaminen ja muutoksesta
kertovien maalausten tekeminen. Vasta
sen jälkeen tulevat rakenteelliset toimenpiteet
kuten hidasteiden ja suojateiden
korotusten rakentaminen. Rakenteelliset
muutokset eivät tapahdu hetkessä.
– Hidasteita on paljon jonossa eivätkä
ne aina tule siihen kohtaan kuin asukas
toivoo. Hidasteet sijoitetaan siten, että
ne vaikuttaisivat koko alueen nopeuksien
laskuun, Heljä Aarnikko sanoo.
Aluenopeusrajoituksia muutetaan
turvallisuuden takia. Asuinalueilla on
paljon tasa-arvoisia risteyksiä eikä kaikilla
kaduilla ole jalkakäytäviä.
– Jos autoilija törmää jalankulkijaan,
on suuri merkitys onko auton nopeus 30
km/h vai 40 km/h. Alemmalla nopeudella
kuolemanriski vähenee merkittävästi,
Aarnikko sanoo.
Aarnikko kertoo, että asukkailta tulee
jonkin verran palautetta siitä, että autoilijat
ajavat edelleen lujaa, vaikka nopeusrajoitusta
on laskettu. Kaupunki on
kuitenkin tutkinut, että nopeudet ovat
yleisesti laskeneet. Varsinkin näin syksyisin
pitäisi kaikkien muistaa noudattaa
erityistä varovaisuutta etenkin koulujen
läheisyydessä, kun pienet koululaiset
ovat liikenteessä.
– Joillakin asuinalueilla on myös katuja,
joita on käytetty läpiajoon. Muutoksen
jälkeen autoja on siirtynyt isommille väylille,
mikä on parantanut liikenneturvallisuutta
asuinalueella, Aarnikko kertoo.
Tammela taipui
virtuaalimalliksi
TAMMELAN virtuaalimallin tarkoituksena
on havainnollistaa tulevaisuuden
kaupunkikehitystä kolmiulotteisesti ja
maassamme uudella tavalla. Virtuaalimalli
on suunnittelun apuväline täydennysrakentajille
ja kaupunkikehittäjille.
Tampereen kaupunki on kehittänyt
mallin yhteistyössä taloyhtiöiden
kanssa ja sitä on esitelty Tammelan
yleisötilaisuuksissa, taloyhtiöilloissa ja
taloyhtiötapaamisissa.Virtuaalimalli on
kaupungin omissa ja yhteistyöhankkeissa
käytettävissä kaupungin 3D-luolassa.
Kaikki voivat katsella yksinkertaistettua,
helppokäyttöistä mallia verkossa osoitteessa
louhi-tampere.sitowise.com. Selainpohjaisessa
mallissa on kolmiulotteisesti
kuvattuna muun muassa valmistuneet
ja rakennusluvan saaneet uudet
rakennukset, voimassa ja vireillä olevat
asemakaavat sekä muita yleis- ja ideatasoisia
suunnitelmia.
/