IHLT_20160901_04

Hobby 2016

4 HOBBY - Heinolan harrasteliite 2016 Älypuhelimen kanssa liikkeelle Puhelin on mainettaan parempi laite ja kannustaa liikkumaan. Teksti: Ayla Brinkmann Älypuhelimien käytön haitalliset vaikutukset ovat aiheuttaneet huolta ja värikästä keskustelua siitä lähtien, kun ensimmäiset niistä löysivät tiensä kauppojen hyllyiltä suomalaisten takataskuihin. Älylaitteiden pelätään kuihduttavan tosielämän sosiaalisia taitoja ja passivoivan erityisesti nuoria puhelimen käyttäjiä. Puhelin on kuitenkin mainettaan parempi laite, joka voi toimia kannustavana liikuntakaverina osana aktiivista elämäntapaa. Erilaisten liikuntasovellusten kirjo motivoi monia jatkamaan liikuntaharrastusta ja uudet liikunnalliset pelisovellukset saavat aivan uusia liikkujia liikkeelle. POKÉMON GO Pokémon Go on heinäkuussa 2016 julkaistu liikuntasovellus, jolla oli muutamassa viikossa enemmän päivittäin aktiivisia käyttäjiä kuin sosiaalisen median jättiläisellä Twitterillä. Pelaajat erottuvat katukuvasta Heinolassakin ja ikähaarukka ulottuu lapsista keski-ikäisiin. Pelissä kuljetaan älypuhelin kädessä ja etsitään GPS:n avulla pokémoneja omasta todellisesta lähiympäristöstä. Pokémonin saa kiinni heittämällä sitä puhelimen näytöllä näkyvällä poké-pallolla. –Tavoitteena on kerätä kaikki, Kimi Paasonen (19) kertoo. Pokémonit ovat hänellä elävässä muistissa lapsuuden Pokémon korteista kymmenen vuoden takaa. Pokémon Go on tarkoitettu pelattavaksi jalkaisin tai polkupyörällä liikkuen. Heinolassa nuoret ovat keksineet ottaa auton avuksi pokémonien metsästykseen. –Se ei varmasti onnistuisi isomman kaupungin liikenteessä, Paasonen nauraa. Paasonen selittää sovelluksen menestystä koukuttavalla pelin kululla ja kilpailulla kavereiden kanssa. - Yksin ei varmaan tulisi pelattua. Aina kun kaveri saavuttaa uuden tason, pitää itse päästä seuraavalle. MOBO-SUUNNISTUS MOBO- eli mobiilisuunnistus on perinteisen suunnistuksen sähköinen versio, jossa karttaa ja kompassia luetaan älypuhelimen näytöltä. Leimoja kerätään ottamalla kuvia rastitolpissa olevista QR-koodeista. Pekka Vahtola (66) kehuu lajia mukavaksi ulkoilutavaksi, jossa saa tarkkailla maastoa ja tutustua lähemmin omien lähimetsien maan muotoihin, kiviin ja polkuihin. –Toisin kuin viikoittaisille iltarasteille, mobiilisuunnistamaan voi lähteä koska tahansa omalla ajallaan. Kännykkä kouraan ja rastilta toiselle! Vahtola suunnittelee lähtevänsä seuraavan kerran Saittalahden mobiilirasteille lastenlastensa kanssa. –Tämä on helppo ja hauska tapa opetella lukemaan karttaa. –GPS-laitteiden aikakaudella suunnistaminen tapahtuu sokeasti pelkästään kuulonvaraisia ohjeita seuraamalla. Isosta kartasta hahmottaa kokonaiskuvan käsillä olevasta ympäristöstä. Älypuhelin ei ole Vahtolan mukaan hassumpi liikuntakaveri. –Jos huomaa olevansa hukassa, niin silloin se vasta tarpeellinen onkin, hän nauraa. Sovelluksen voi ladata ilmaiseksi osoitteesta mobo.suunnistus. fi . GEOKÄTKÖILY Geokätköily on suosittu GPSpaikannusta hyödyntävä ulkoiluharrastus, jossa piilotetaan ja etsitään geokätköjä mitä erilaisimmista paikoista. Suomalaisella geokätköilysivustolla www. geocache.fi on rekisteröityneitä kätköilijöitä liki 40 000. Kätkönä toimii yleensä vedenpitävä rasia, jonka sisältä löytyy kynä, pieni lokikirja ja joskus myös vaihtotavara tai pieni kätköstä toiseen matkaava esine, jota kutsutaan reissaajaksi. –Geokätköily muistuttaa yllätyksellisyytensä vuoksi paljon lapsena leikittyä aarteenetsintää, luonnehtii Venla Lietzén (19). Hänellä on takanaan noin 50 kätköä, mikä ei Lietzénin mukaan ole vielä määrä eikä mikään. Heinolassa on valmiita kätköjä paljon erityisesti keskustan alueella sekä liikuntapaikkojen ja luontopolkujen varrella. Kätköjä etsitään seuraamalla sivustolla ilmoitettuja koordinaatteja, lisäohjeita tai ratkaisemalla arvoituksia. –Kerran etsin kaverin kanssa kätköä, jonka koordinaatit sai selville laskemalla tiettyjä laskuja, Lietzén kertoo. INGRESS Ingress on vuorovaikutteinen älypuhelimella pelattava verkkopeli, joka rakentuu kahden puolen, vihreiden ja sinisten väliselle kamppailulle pelialueen herruudesta. Pelissä vallataan ja linkitetään keskenään portaaleita, joita pelaajat pystyvät itse luomaan katunäkymässä sijaitseviin todellisiin paikkoihin kuten rakennuksiin tai sähkökaappeihin. Mikko Kaikkonen (37) pelaa Lahden alueella sinisten puolella nimimerkillä Jaarapaa. - Sinisiä kutsutaan leikkimielisesti smurff eiksi ja vihreitä vastaavasti sammakoiksi, hän kertoo. Hänelle ingress toimii oivana työkaluna pitää yllä omaa peruskuntoa. Sosiaalisuus, yhdessä tekeminen ja kilpailun henki pakottavat liikkeelle jalkaisin tai pyörällä. Jotta portaaliin pääsee vaikuttamaan, on mentävä fyysisesti paikan päälle. Kaikkosen mukaan Heinolan keskustan muutamalla kymmenellä portaalilla pääsee pelissä hyvään alkuun. –Isommat portaalien linkitysoperaatiot vaativat strategista pelaamista ja usean kymmenen pelaajan yhteistyötä. Uudet nimimerkit toivotetaan tervetulleeksi pelialueelle, oman puolen keskusteluryhmiin ja yhteisiin tapahtumiin. Sinisten riveissä pääsee alkuun seuraamalla esimerkiksi opasta osoitteesta http://smurf.help/. Pokémonvillitys rynni Suomeen heinäkuussa. Venla Lietzénillä on takanaan yli 50 geokätköä. MIRJA HUSSAIN Viestit sen kertovat. "Tämä on helppo ja hauska tapa opetella lukemaan karttaa. Pekka Vahtola Mobo-suunnistuksesta


Hobby 2016
To see the actual publication please follow the link above