TRAFICOM INFORMERAR
TRANSPORT- OCH KOMMUNIKATIONSVERKET TRAFICOM HAR
MEDDELAT FÖLJANDE FÖRESKRIFTER:
• Fartygs stabilitet (TRAFICOM/193813/03.04.01.00/2019). Föreskrif-ten
träder i kraft den 15 januari 2020.
• Fartygs lastlinjer och fribord (TRAFICOM/84663/03.04.01.00/2019).
• Föreskriften träder i kraft den 15 januari 2020.
• För närmare uppgifter se nyheterna om ämnet på Transport- och
kommunikationsverkets webbplats:
https://www.trafi com.fi /sv/aktuellt/ny-foreskrift-fartygs-stabilitet
https://www.trafi com.fi /sv/aktuellt/ny-foreskrift-fartygs-lastlinjer-och-
FINLANDS SJÖFART J SUOMEN MERENKULKU 7
TRAFICOM TIEDOTTAA
LIIKENNE- JA VIESTINTÄVIRASTO TRAFICOM ON ANTANUT
SEURAAVAT MÄÄRÄYKSET:
• Alusten vakavuus (TRAFICOM/193813/03.04.01.00/2019). Määräys
tulee voimaan 15.1.2020.
• Aluksen lastiviiva ja varalaita (TRAFICOM/84663/03.04.01.00/2019).
• Määräys tulee voimaan 15.1.2020.
• Asiaa koskevat uutiset on julkaistu Liikenne- ja viestintäviraston
internetsivuilla:
https://www.trafi com.fi /fi /ajankohtaista/uusi-maarays-alusten-vakavuus
https://www.trafi com.fi /fi /ajankohtaista/uusi-maarays-aluksen-lastiviiva-ja-
varalaita
Meriliikenteen automaation kehitysnäky-miä
kartoitettu: yhteistyö nähdään
tärkeänä
Ihmisen ja koneen välinen kommunikaatio, sääntelyn tuomat mahdolli-suudet
sekä perinteisen liikenteen ja automaattialusten yhteensovitta-minen
ovat kysymyksiä, joiden kautta Liikenne- ja viestintävirasto
Trafi comin uusi raportti tarkastelee merenkulun automaatiota.
Yhteistyö nähdään tärkeänä tekijänä merenkulun automaation
edistämisessä.
Suomen kansallisten tavoitteiden mukaisesti Trafi com pyrkii omalta
osaltaan edistämään merenkulun digitalisaatiota ja automaatiota. Nyt
julkaistussa selvityksessä aiheeseen paneudutaan kolmen tutkimusky-symyksen
kautta.
Merenkulun sääntelyn kehittämisen näkökulmasta selvityksessä
todetaan, että on vaikea arvioida laiva-automaation ja digitalisaation
kehitykseen liittyviä sääntelyongelmia, koska kehityksen yksityiskoh-dat
eivät ole vielä tiedossa. Tehdyn tarkastelun mukaan nykyisessä
lainsäädännössä ei ole kuitenkaan mitään sellaista, mikä suoraan
estäisi autonomisten alusten kokeilut ja kehittämisen.
Laiva-automaation kehittymisen vaikuttaminen ihmisen ja koneen
väliseen kommunikaatioon tulee selvityksen mukaan ensin lisäänty-mään,
mm. maista tapahtuvan etäohjauksen myötä. Kehityksen
jatkuessa ja tekoälyn roolin kasvaessa kommunikaation tarve tulisi
kuitenkin vähenemään.
Perinteisen liikenteen ja automaattisten alusten liikkumisen
yhteensovittamista tarkasteltaessa nostetaan esiin, että autonomiset
ja etäohjatut alukset tulevat sopimaan yhteen muun liikenteen kanssa
normaalioloissa. Haasteena on löytää keinot niihin kohtaamistilantei-siin,
joissa kohdattavan aluksen liikkeiden havainnointi ei riitä, vaan
tarvitaan alusten välistä kommunikaatiota toisen aikeiden varmistami-seksi.
Tulosten kautta tehdään myös ehdotuksia, joiden avulla merenkulun
automaatiota ja digitalisaatiota pystyttäisiin edistämään. Erityisesti
yhteistyön merkitys nousee esiin ehdotuksissa. Tärkeäksi nähdään
mm. yhteisen vision luominen, laiva-automaation kehitystä ohjaavien
yhteisten periaatteiden määrittely, kansallisen ja kansainvälisen
sääntelyn edistäminen sekä eri tasoisten laiva-automaatiokokeilujen
jatkaminen. •
LISÄTIETOJA:
erityisasiantuntija Esa Pasanen, puh. 029 534 7061
esa.pasanen (at) trafi com.fi
erityisasiantuntija Jouni Lappalainen, puh. 029 534 5297
jouni.lappalainen(at)trafi com.fi
erityisasiantuntija Valtteri Laine, puh. 029 534 6441
valtteri.laine(at)trafi com.fi
fribord
Sjöfartsautomationens framtidsutsikter
har kartlagts: samarbete anses vara
viktigt
(FRI ÖVERSÄTTNING AV TRAFICOMS TEXT FRÅN FINSKA
TILL SVENSKA AV PIPSA MÖRN)
Kommunikationen mellan människan och maskinen, möjligheterna som
regleringen medför, samt sammanlänkandet av automatiska fartyg är
frågor som transport- och kommunikationsverket Trafi coms nya
rapport behandlar. Samarbetet anses utgöra en viktig faktor för
främjandet av automation.
I enlighet med de nationella mål som uppsatts i Finland, strävar
Trafi com för sin del att främja digitaliseringen och automatiseringen
inom sjöfarten. Den utredning som nu publicerats, behandlar ämnet
från tre forskningsaspekter.
Från sjöfartens utvecklingsaspekt konstateras det i forskningsrap-porten,
att det är svårt att uppskatta problemen i regleringen från
fartygsautomationens och digitaliseringens synvinkel, eftersom
utvecklingens detaljer ej ännu är kända. Enligt den utförda gransk-ningen
så fi nns det dock ingenting sådant i lagstiftningen som direkt
skulle förhindra tester och utvecklandet av autonoma fartyg.
Påverkandet av utvecklingen av fartygsautomationer i kommunika-tionen
mellan människan och maskinen kommer i första hand att öka
bl.a. genom distansstyrning från land. I samband med att utveckling
sker och den artifi ciella intelligensens betydelse växer, så förväntas
behovet av kommunikation att avta.
Då man undersöker sammanjämkandet av traditionell trafi k med
automatiska fartyg, har det lyfts fram att autonoma och distansstyrda
fartyg kommer att passa in med den övriga trafi ken i normalsituatio-ner.
Utmaningar fi nns i att hitta lösningar till sådana mötestillfällen,
där det inte är tillräckligt att iaktta ett motkommande fartyg, utan det
behövs även kommunikation mellan fartygen för att kunna fastställa
den andras intentioner.
Via resultaten framställs även förslag, med hjälp av vilka sjöfartens
automation och digitalisering kunde främjas. Särskilt betydelsen av
samarbete lyfts fram i förslagen. Det anses vara viktigt bl.a. att skapa
en gemensam vision, att fastställa de gemensamma principerna som
styr fartygsautomationer, främjandet av nationell och internationell
lagstiftning samt att fortsätta med att testa olika nivåer av fartygsau-tomationer.
•
TILLÄGGSINFORMATION:
erityisasiantuntija Esa Pasanen, tel. 029 534 7061
esa.pasanen (at) trafi com.fi
erityisasiantuntija Jouni Lappalainen, tel. 029 534 5297
jouni.lappalainen(at)trafi com.fi
erityisasiantuntija Valtteri Laine, tel. 029 534 6441
valtteri.laine(at)trafi com.fi
/www.trafi
/www.trafi
/www.trafi
/www.trafi