G Turun Sataman, Baltic Linen, Tallink Siljan, TurkuSteven, Turun Vapaavaraston sekä Viking Line Cargon yhteisen
näytteilleasettajapaikan visuaalisuuteen ja viihtyvyyteen on panostettu.
FINLANDS SJÖFART J SUOMEN MERENKULKU 19
Navigate 2020:n kantavina teemoina vastuullisen ja
vihreän merenkulun ohella tänä vuonna on tulevaisuuden
osaaminen, mikä näkyy oheistapahtumien sisällössä.
– Osallistuimme Matchmaking-tapahtumaan. Siinä oli
ideana, että kuuden Turun seudun meriteollisuusyrityksen
kanssa käytiin 10 minuutin pikatyöhaastattelut eli istuttiin
vain pöytään ja alettiin porisemaan. Olimme etukäteen
saaneet sähköpostiin ilmoittautumislinkit, ja kaikki nuo
yritykset olivat sellaisia, joihin periaatteessa voisimme
työllistyä, kaverukset selostavat.
– Saimme siis valita hyvistä vaihtoehdoista mieluisim-mat.
Yritykset olivat Meyer, Elomatic, Rauma Marine
Constructions, Etteplan ja Piikkiö Works. Kaikki osallistu-jat
saivat valita kaksi, mutta lisäksi oli myös vapaita
paikkoja, joihin sai vain mennä, Tihinen kertoo toteutuk-sesta.
Kaverusten mukaan Matchmaking jäi mieleen positiivi-sena
kokemuksena: ”Jos täällä olisi ollut vain pelkät kojut
ilman oheistapahtumia, niin tuskin olisi tullut lähdettyä
tänne ollenkaan.”
– Järjestetyssä Matchmakingissa hyvänä puolena oli se,
että haastatteluihin tuli mentyä. Jos ei olisi sovittua
tapaamista, voisi helposti käydä niin kuin meille suomalai-sille
saattaa helposti käydä, että tuijottelemme vain
ständiä jostain kauempaa ja mietimme, että sieltä saa vain
pinnallisen yritysesittelyn ja tikkarin, Linde pohtii.
– Matchmakingissa oli oikeasti asiantuntevia tyyppejä,
jotka kertoivat työpaikoista ja mahdollisuuksista konk-reettisesti,
tuumaavat kaikki yksimielisesti.
– Myös tärkeä syy miksi lähdimme tänne, oli se, että
meidän matkat, majoitukset ja vähän ruokiakin maksettiin
eli tästä ei aiheutunut meille sinänsä kustannuksia. Tämä
kertoo mielestäni siitä, kuinka kova tarve meidän alan
opiskelijoille on Suomen meriklusterissa. Se lisää motivaa-tiota
ja on tosi hieno homma, Tihinen lisää.
PIKAHAASTATTELUKONSEPTI TERVETULLUT
MYÖS MERENKULKUALALLE
Yrkeshögskolan Noviassa merikapteenin opintojen
loppusuoralla oleva Oscar Faris saapui messuille myös
kartoittamaan potentiaalisia työnantajia. Hän ei osallistu-nut
Matchmaking-tapahtumaan, koska ei ollut sen
kohderyhmää, mutta pitää ajatusta merenkulkijoille
suunnatusta vastaavanlaisesta rekrytointitempauksesta
hyvänä ideana.
– Täällä messuilla ei ollut paljon varustamoita näytteil-leasettajina,
vaan messut olivat enemmänkin meriteolli-suuteen
keskittyvät. Ehkä perinteiset, enemmän meren-kulkijoille
suunnatut messut, joita meillä täällä Suomessa
riittää, voisivat ottaa esimerkkiä Matchmaking-tapahtu-masta,
Faris pohtii.
– Järjestettyjen pikahaastatteluiden etuna on se, että
työnhakija tietää, että yrityksellä on ylipäänsä töitä
tarjolla ja he tarvitsevat tekijää. Joskus voi olla jopa
kiusallista mennä vain suoraan kojulle kyselemään töitä,
Faris lisää.
Faris poistuu messuilta ilman vihjettä seuraavasta
laivajobista, mutta ainakin hän sai yleiskatsauksen
meriteollisuuden nykytilasta, ajankohtaisista keskuste-luista
sekä uusista innovaatioista.
Ennen kuin itse lähden messuilta, keskityn vielä
tarkkailemaan messukeskuksen aulan ihmiskuhinaa
hetkeksi.
Ymmärrän, että kukaan ei ole täällä sattumalta.
Kukaan ei nojaile seinään ja naputtele kännykkäänsä
saadakseen ajan kulumaan.
On selvää, että vieraat ovat saapuneet messuille, koska
he ovat tapahtumasta ja läsnäolosta aidosti kiinnostuneita
ja asialleen omistautuneita. Kaikilla täällä on tavoite,
tehtävä ja päämäärä, ja sillä ei ole mitään tekemistä
kangaskassien ja heijastimien kanssa. •
Onko sinulla hyvä idea artikkelin aiheeksi?
Lähetä juttuehdotuksesi osoitteeseen
office@seacommand.fi
link