Page 18

RVL No2 | 2016

18 RAUTATIEVIRKAMIES 2 / 2016 ”Ei kai ne rataa rullalle laita.” Oma asema on tärkeä etenkin pienelle paikkakunnalle, jonka linja-autoyhteydet eivät ole kovin kummoiset. Kiskobussit alkoivat 3.6.2007 pysähtyä Kolhossa 17 vuoden tauon jälkeen, mistä kunnassa riemuittiin suuresti. Asemalla oli tarjoilua ja juhlapuheitakin pidettiin. Mänttä Vilppulan kunnanvaltuuston puheenjohtaja Tauno Mäkelä tervehtii junan konduktööriä. pereella, saati Helsingissä, maanviljelijä Tukia päivittelee. Kuntarahasta päätettiin huhtikuussa. Mänttä-Vilppulan kunnanhallituksen esityslistassa ei ymmärretä, miksi kunnat joutuvat ostamaan yhteytensä: ”Kun kuntakentältä kokonaisuudessaan ollaan karsimassa velvoitteita on käsittämätöntä, että elinvoimaisuuden ylläpitämisen nimissä kunnat joutuvat pakosta rahoitusvastuuseen toimialoilla, jotka eivät sille vielä kuulu.” Kilpailutus tulee, oletko valmis? LVM on kirjannut tavoitteeksi, että junaliikenteen kilpailun avaamisen edellytykset olisivat olemassa keväällä 2016. VR:n yksinoikeudesta luovuttaisiin ja samoille markkinoille voisi tulla muitakin toimijoita. LVM ja VR varautuvat henkilöjunaliikenteen avautumiseen kilpailulle ostoliikenteen sopimuskauden aikana eli ennen vuoden 2019 loppua. Kummallakin on mahdollisuus irtisanoa sopimus, irtisanomisaikana 12 kuukautta. Aikaisintaan sopimus voi päättyä ensi vuoden lopussa, 31.12.2017. Vilppulan ja Tampereen välille on ostettu velvoiteliikennettä vain tämän vuoden joulukuuhun. – En jaksa uskoa lakkautukseen. Ei kai ne rataa rullalle laita, Timo Tukia arvelee. LVM:n Vilkkosen mukaan kilpailun avaamiseen palataan ensi kerran 10.12, kun aikataulutkin vaihtuvat. Asiaa pohditaan hyvissä ajoin syksyllä, mutta vielä ei ole mitään uutta kerrottavaa. Rautatieharrastajien kiittämään Ruotsin malliin kuuluu sekä vapaata kilpailua että paikallisliikenteen alueellinen kilpailutus, jossa maakunnat päättävät tarjonnan määrän, aikataulut ja lippujen hinnat. Matkustaja maksaa noin puolet kuluista, puolet katetaan läänin verotuloista. Ranskassa valtion rautatieyhtiön SNCF brändi alueelliselle liikenteelle on TER, Transport express régional, joka kuljettaa päivittäin yli 800 000 matkustajaa. Alueiden edustajat tekevät SNCF:n kanssa sopimukset reiteistä, vuoroista, hinnoista ja palveluista. Valtio ja alueet maksavat keskimäärin 72% kuluista, matkustaja loput. Sopisiko Suomeen kilpailu vai kilpailutus ja miten ne yhdistettäisiin? Onko mielekästä, että sama yhtiö hoitaa sekä puhtaasti kaupallisen että palvelevan liikenteen? Kilpailun avautumista odotellessa, elämme mielenkiintoisia aikoja.


RVL No2 | 2016
To see the actual publication please follow the link above