Page 17

RVL No2 | 2016

RAUTATIEVIRKAMIES 2 / 2016 17 Matkustajien mielipide kiskobusseista poikkeeaa VR:n käsityksestä: kannattamattomatkin vuorot ovat olleet usein täysiä, lippu-automaatit toimivat heikosti. kirkkonummelaisille oli edullisempaa ostaa lippu Helsinkiin asti. Nyt kaukojunaliikenne loppuu kokonaan ja vain lähijunat jatkavat. – Olemme huomioineet tällaisten virheiden vaikutuksen matkustajatilastoihimme, Nora Härme vakuuttaa. Alkuaikoina junien lippuautomaateissa oli usein toimintahäiriöitä, niin että lippua ei saanut ostettua. Härmeen mukaan tämä on otettu päätöksissä huomion, sillä VR:llä on tutkittua tietoa kiskobussien automaateis- ta, joiden tekniset ongelmat ovat nykyään alkuvaihetta huomattavasti harvinaisempia. Moni uskoo myös pummilla matkustamisen lisääntyneen, kun taajamajunista poistettiin konduktöörit. – Tarkkojen analyysien pohjalta sen osuus on kuitenkin vähäinen. VR käyttää lipuntarkastajia säännöllisesti myös kaukoliikenteen junissa. Kunnat maksumiehiksi? Internet pursuaa adresseja, joissa vaaditaan VR:ää palauttamaan lakkauttamiaan palveluita tai junayhteyksiä. Esimerkiksi viidessä vajaan vuoden sisällä avoinna olleessa adressissa on yhteensä 12 597 allekirjoitusta ja noin tuhat kommenttia. – Kannattamattomien vuorojen liikennöinti on valitettavasti mahdotonta. Junaliiken- teen tuki on varsin vähäistä, ja näin ollen joillain paikkakunnilla on varmasti harkittava edullisempia liikennemuotoja – tai mietittävä rahoitusmalleja. Käymme jatkuvaa vuoropuhelua sekä asiakkaiden, kuntien, maakuntien että erilaisten sidosryhmien kanssa. Olemme tavanneet myös Rantaradan kuntien asukkaita ja vaikuttajia – samoin kuin Lahden, Riihimäen ja Pirkanmaan. Viestintä- ja liikenneministeriö on samalla suuruuden linjalla VR:n kanssa. – Osto- ja velvoiteliikenne järjestetään palvelemaan mahdollisimman suurta väestömäärää. Tällöin hiljaiset reitit päätyvät lopetettaviksi. Henkinen ilmapiiri on se, että juna on saavutettu etu, joka tulee jokaiseen kuntaan. Valtakunnan tason kokonaisuuteen kuuluvat kuitenkin erilaiset yhdistelmät, joissa joukkoliikenne on kattavaa monia liikennevälineitä yhdistelemällä, tiivistää LVM:n peruspalveluyksikön johtaja Laura Vilkkonen. Hän muistuttaa Liikennekaari-hankkeesta, jolla pyritään tekemään valinta eri liikennemuotojen välillä mahdollisimman helpoksi sekä helpottamaan liikennepalvelujen tarjontaa ylipäänsä. Kun muu ei auta, maakunnasta lähetetään lähetystö vetoamaan VR:ään. Vasta Pirkanmaalla on päädytty äärimmäisiin toimenpiteisiin. Kunnat ostavat kesäkuusta alkaen takaisin osan lakkautetuista vuoroista viikonlopuiksi – VR on valmis vastaaviin ostoliikenneratkaisuihin kuntien kanssa muuallakin Suomessa. Paikalliset liikennesopimukset täydentävät valtakunnallista LVM:n osto- ja velvoiteliikennekokonaisuutta. Mitä kunnassa mietitään? Mänttä-Vilppulan kunnanvaltuuston puheenjohtaja Timo Tukia vastaa yksityishenkilönä. – Jos rataosuus pimenee, kuka yksityinen siihen lähtee? Kiskot on jo tossa, en ymmärrä Bernerin logiikkaa. Täällä meillä kun asutaan metsässä. Logiikka on erilaista jo Tam


RVL No2 | 2016
To see the actual publication please follow the link above