Page 16

RVL No2 | 2016

että matkoja on myyty alkuvuodesta 220 000 enemmän kuin viime vuonna. – Eniten kasvua syntyy totta kai isoimmilla reiteillä, joissa asiakaspotentiaali on suurin. Esimerkiksi Helsinki–Oulu-välillä kilpailu on kovaa myös lentoliikenteen kanssa, eivätkä matkamäärät ole lisääntyneet kuten esimerkiksi Helsinki–Tampere ja Helsinki– Turku-reiteillä. Muutos ei kuitenkaan ole kiinni Säästölipuista, vaan muidenkin lipputuotteiden myynnin kasvusta. Esimerkiksi sarjaliput ovat kasvattaneet suosiotaan, VR:n Nora Härme kertoo. VR:n omana liikenteenään ajama väli Parikkala– Savonlinna on muistutus siitä, että pienikin voi kannattaa. Vuonna 2014 reitillä oli 100 000 matkustajaa. Rahaa kulkee edestakaisin valtion ja VR:n välillä. Vaikka joukkoliikenteen palvelujen ostojen ja kehittämisen määräraha pieneni 15 miljoonaa edellisvuodesta, LVM ostaa 27.3.2016 voimaan tulleen, nelivuotisen sopimuksen aikana matkustajaliikennettä 27,4 miljoonalla eurolla vuodessa. 16 RAUTATIEVIRKAMIES 2 / 2016 – Kannattamaton liiketoiminta ei ole kestävällä pohjalla eikä arvojemme mukaista. Kannamme vastuun esimerkiksi velvoiteliikenteen kautta, joka tuottaa 20 miljoonan euron tappiot, mutta jolla pidetään yllä sekä Lapin yöjunaliikennettä että harvempaan asuttujen alueiden junaliikennettä, hinnoittelu ja tuotejohtaja Härme vetoaa. Velvoiteliikennettä VR on sitoutunut ajamaan vastineeksi yksinoikeudestaan raideliikenteeseen. VR-konserni maksaa valtiolle osinkoja, viime vuonnakin 100 miljoonaa euroa, ja sen lisäksi satoja miljoonia veroja, lupamaksuja ja työnantajamaksuja. Joukkoliikenne liikuttaa joukkoja – Helsingistä Tampereelle? – VR kilpailee asiakkaista linja-autoliikenteen, lentoliikenteen ja yksityisautoilun kanssa. Kannattava joukkoliikenteen harjoittaminen edellyttää isoja matkustajamääriä. Niitä tavoitellaan erityisesti nopeuttamalla matkantekoa. VR uutisoi keväällä, että kolme neljästä suomalaisesta haluaisi nopeampia junayhteyksiä. Tutkimuksen 1100 vastaajaa oli valittu edustamaan suomalaisia keskimäärin, ei nykyisiä junamatkustajia. Monelle nykyasiakkaalle olennaista olisi, että juna ylipäänsä kulkisi ja pysähtyisi omalla asemalla. Nyt kuitenkin junia nopeutetaan lakkauttamalla asemia ja vähentämällä pysähdyksiä. Esimerkiksi Hämeenlinnasta on tullut väliasema, joka menettää 20.6. yhteensä 14 päivittäistä junavuoroa. Nämä nopeat vuorot pysähtyvät Helsingin ja Tampereen välillä ainoastaan Tikkurilassa ja Pasilassa. Viimeinen juna Tampereelta Hämeenlinnaan lähtee klo 21.07, kun se ennen lähti kaksi tuntia myöhemmin. Pohjanmaalla on huokailtu, kun Isonkyrön, Laihian ja Ylistaron asemat lakkautetaan, perusteluna pienet matkustajamäärät. Maakunnassa epäillään varsinaiseksi syyksi halua nopeuttaa matkaa Vaasaan tai Vaasasta. Nyt se lyhentyy kuusi minuuttia. Matkustajatilastoja seudulla vääristi se, että tarjouslippujen aikaan oli halvempaa ostaa lippu Vaasaan asti kuin esimerkiksi edellämainituille väliasemille. Vastaavasti, Monen joukkoliikenteen matkustajan mielestä Helsingissä tehdyt päätökset unohtavat muuan maan.


RVL No2 | 2016
To see the actual publication please follow the link above