Page 14

RVL No2 | 2016

Voiko suljetulta asemalta ostaa lipun? Kaukoliikenteen junalipun voi ostaa aseman lipunmyynnistä 10 paikassa. Ne ovat Helsinki, Tikkurila, Järvenpää, Hyvinkää, Tampere, Turku, Lahti, Jyväskylä, Oulu ja Kemijärvi. Lista painottuu pääkaupunkiseudulle ja etelään vielä enemmän, kun Kemijärven lipunmyynti lakkaa vuoden 2016 aikana. Lippuautomaatteja on 67 asemalla yhteensä 131 ja niistä 32 on Helsingissä, Espoossa tai Vantaalla. Kolari on vähäväkisin kunta, jonka asemalla on lippuautomaatti. Miksi junasta saa vain hintaluokan PP2 lippuja eli kalleimpia myytäviä? – Säästölippua ei voi ostaa junasta tai kiskobussien automaatista, koska näillä laitteilla ei ole reaaliaikaista yhteyttä myyntijärjestelmään. Näissä myyntikanavissa myydään kertalippuja, jotka eivät sisällä nimettyä istumapaikkaa. Taajamajunien erillishinnoittelusta luovuttiin, kun hinnoittelua yksinkertaistettiin lippu-uudistuksessa, Härme selittää. Kun taajamajunaan ei voi koskaan ostaa istumapaikkaa, matkustaja jää ihmettelemään: 14 RAUTATIEVIRKAMIES 2 / 2016 Näin VR – yhteisellä matkalla vastasi jutun tekijän 17.2. esittämiin kysymyksiin säästölipun ostosta taajamajunan automaatista helmikuussa. Lippu-uudistus oli toteutettu edellispäivänä. Kaksi kuukautta ja kaksi reklamaatiota myöhemmin VR ilmoitti maksavansa takaisin peruslippujen ja säästölippujen hinnan eron. miksi nimenomaan taajamajuniin ei myydä kaikkia lippuja junan automaatista? Junasta ostettuun lippuun tulee jopa 6 euron lisämaksu. VR:n Härme vetoaa joukkoliikenteessä Suomessa ja muualla Euroopassa vallitsevaan käytäntöön. – Etukäteen ostetut liput mahdollistavat myös sen, että VR pystyy mitoittamaan paremmin esimerkiksi kaluston, henkilöstön ja ravintolapalvelut. Itsepalvelukanavat ovat samalla VR:lle kaikkein kustannustehokkaimpia myyntikanavia, mikä on osaltaan mahdollistanut hintatason pysyvän laskun, hinnoittelu- ja tuotejohtaja Härme päättää. Kuinka paljon kapasiteettia sitten voi muuttaa? Kun vaunuja tuskin on varastossa joka niemessä, notkossa ja saarelmassa, koskeeko tämä muita kuin suurten kaupunkien välisiä vuoroja, ihmettelee taajamajunan reitin varrella asuva. Esimerkiksi välillä Vilppula– Tampere samat kiskobussiyksiköt kulkevat edestakaisin, ennen kolme ja nyt korkeintaan kaksi kertaa päivässä. Ravintolaa ei ole. Kustannustehokkuus ei ilmeisesti vieläkään riitä, kun monia välejä ajetaan osto- tai velvoiteliikenteenä. Matkustajat ihmettelevät, miksi usein varsin täydet vuorot eivät kannata. – VR:llä on omaa liikennettä siellä, missä sille on liiketoiminnalliset edellytykset, matkustajamäärät tarpeeksi isoja ja liikevoittoa tuottavaa.Vilppula-Tampere–reitti ei ole ollut eikä ole VR:n omaa liikennettä, vaan aiemmin LVM:n ostoliikennettä, nyt velvoiteliikennettä, Härme vastaa. LVM:n suunnitelmiin ja päätöksiin osto- ja velvoiteliikenteestä Pirkanmaalla, Keski- ja Itä-Suomessa VR ei ota kantaa. Juu, ei, säästölippu Vaan yllätys, matkustajien mukaan taajamajunan automaatista on onnistunut ostamaan säästölipun ainakin lippu-uudistuksen alkuaikaan. Automaatit eivät ole ainoita hämmentyneitä, sillä myös VR:n henkilökunta on antanut ristiriitaisia vastauksia uudistuksesta. Säästölippu on olennainen osa VR:n lippu uudistusta ja sen korostamaa hintojen alennusta. Välillä Vilppula–Tampere se on noin 44% lipun hinnasta ennen uudistusta. Oliko muna ennen kanaa – siirtyykö lipunmyynti nimenomaan siksi, että vain itsepalvelulla junalipun saa ostettua ilman lisämaksua? Vaikka matkustaja haluaisi silti ostaa lipun asemalta, se ei onnistu, jos ei ole avoinna olevaa asemaa, saati lipunmyyntiä. Vilppulan aseman ovessa olevan lapun tiedot tarjoavat vanhoja tietoja.


RVL No2 | 2016
To see the actual publication please follow the link above