Page 8

ProTerveys | No1 • 2017

EETTINEN HOITOTYÖ Potilaan kohtaamisen opetus Potilaan kunnioittava kohtaaminen on potilaan oikeus. Koulutukselle tämän kohtaamisen opettaminen on haaste. Oivallisinta on saada potilaat mukaan opetukseen. Potilaan kunnioittava kohtaaminen on sairaanhoitajan keskeinen eettinen velvollisuus, 8 Pro terveys potilaan oikeus (785/1992) ja sairaanhoitajakoulutuksen osaamisvaatimus (Eriksson ym. 2015). Hoitotyön opiskelijan potilasta kunnioittava kohtaaminen ilmenee potilaan autonomian kunnioittamisena emotionaalisena herkkyytenä, hoitosuhteen rakentamisena, vuorovaikutuksena sekä potilaan psyykkisen koskemattomuuden turvaamisena (Clucas & Chapman, 2014). Kunnioittavan kohtaamisen opetus Ammattikorkeakoulujen opetuskäytäntöjen erot näkyvät myös ammatillisen vuorovaikutuksen ja potilaan kohtaamisen opetuksessa. Hoitotyön opiskelijat opiskelevat hoitotyön eettisiä periaatteita, potilaan kohtaamista ja ammatillista vuorovaikutusta. Harjoittelutunneilla he pesevät ja syöttävät toisiaan ja saavat kokemusta potilaana olemisesta. Opiskelijat haastattelevat potilaita opintoihin integroiduissa projekteissa. Erityisesti potilaan kohtaamista painotetaan, kun kyse on haavoittuvassa asemassa olevien, kuten mielenterveyskuntoutujien, vammaisten ja ikääntyneiden hoitamisesta. Tässä otetaan esiin opiskelijan omien asenteiden ja ammatillisen yhteistyösuhteen kehittymisen näkökulmat. Potilaan kunnioittavaa kohtaamista harjoitellaan myös simulaatioharjoituksissa, jolloin opiskelijoita ohjataan teknisen suorittamisen ohella vuorovaikutukseen potilaan kanssa. Hoitotyön opetuksessa on keskeistä huomioida eri-ikäiset potilaat ja heidän tapansa toimia. On ymmärrettävää, että maailma on erilainen nuoren hoitajan ja lähes satavuotiaan potilaan näkökulmasta. Toisinaan kuulee tilanteista, joissa potilaat ovat pahoittaneet mielensä, kun heitä on sinuteltu. Tässä näkyvät ikä- ja kulttuurierot. Potilaan kohtaaminen ensimmäistä kertaa Harjoittelulla on merkittävä rooli kunnioittavan kohtelun oppimisessa. Ensimmäinen harjoittelu on merkityksellinen opiskelijan ammatillisen kehittymisen kannalta. Juuri opintonsa aloittaneen opiskelijan ei ole helppo lähestyä potilasta. Opiskelija ei tiedä, miten keskustelun aloittaisi, mikä voi ilmetä jopa aloitekyvyttömyytenä. Ohjaajan rooli ja häneltä saatu tuki ovat opiskelijalle erityisen tärkeitä, kun harjoitellaan potilaan kohtaamista ja hoitosuhteen luomista. Ohjauksessa huomioidaan opiskelija yksilönä, jotta häntä voidaan tukea kohtaamaan potilaita onnistuneesti. Muun henkilökunnan ja koko organisaation antama roolimalli on hoitotyön opiskelijalle merkityksellinen, kun opitaan kunnioittavaa kohtelua ja eettistä osaamista, (Brunou, 2009; Rudolfsson ja Berggren, 2012). Tutkimusten perusteella opiskelijat kokevat kuitenkin harjoittelussa myös potilaan epäkunnioittavaa kohtelua (Brunou, 2009; Papastavrou ym. 2016). Opettajan tehtävä on käydä reflektoivaa keskustelua oikeista toimintatavoista. Asiakaslähtöinen ammatillinen vuorovaikutus ja eettinen toiminta on harjoitteluissa yksi arvioinnin kohteista. Arviointitilanne on oiva hetki keskustella potilaan kohtaamisesta ja siihen liittyvistä kehittymistarpeista. Kaiken kaikkiaan opiskelijat saavat potilailta hyvää epävirallista palautetta. Tästä voidaan päätellä, ettei potilaan kohtaamisessa ja ammatillisessa vuorovaikutuksessa ole suurempia ongelmia. Toisinaan opettajat joutuvat puuttumaan opiskelijoiden epäasialliseen kielenkäyttöön, kuten kiroiluun. Joissakin sairaaloissa on jopa potilasasiamiehelle valitettu opiskelijoiden epäasiallisesta käyttäytymisestä. Tämä on onneksi harvinaista, mutta yksikin tapaus on liikaa. Uusia menetelmiä kohtaamisen opiskeluun Hoitotyön opetukseen on kehitetty ja testattu paljon uusia opetus- ja oppimismenetelmiä, kuten simulaatioita ja pelejä. Ne keskittyvät hoitotaitojen oppimiseen, eivätkä niinkään potilaan kohtaamiseen ja vuorovaikutukseen. MIKA ALASTALO TtM, Sh, TtT-opiskelija, Hoitotieteen laitos, Turun yliopisto Lehtori, Laurea-ammattikorkeakoulu ARJA SUIKKALA TtT, post doc -tutkija, Turun yliopisto, Hoitotieteen laitos Yliopettaja, Diakonia-ammattikorkeakoulu LEENA SALMINEN TtT, dosentti, Yliopistonlehtori, Turun yliopisto, Hoitotieteen laitos


ProTerveys | No1 • 2017
To see the actual publication please follow the link above