Page 15

ProTerveys | No1 • 2017

Pro terveys 15 Johtaminen peilaa luottamusta ja yhteistyötä Henkilöstön johtaminen on se osa johtamista, jossa johtajan ja työntekijöiden vuorovaikutus, luottamus ja yhteistyö tulevat esille. Tässä tutkimuksessa työntekijöiden mielestä johtajien tulisi kiinnittää huomiota enemmän oikeudenmukaisuuteen ja luottamukseen, palautteen antamiseen ja vastaanottamiseen, kuunteluun, henkilöstön motivointiin ja arvostamiseen sekä olla mukana enemmän arjen työssä. Esimiehen käytännön arjen toiminnan tuntemus luo työntekijöille turvallisuuden tunteen siitä, että asiat ovat hallinnassa. Toisaalta se on lähtökohta toiminnan kehittämiselle. Mitä paremmin esimies hahmottaa arjen kokonaisuuden, sitä helpompi hänen on tehdä kehittämistyötä ja suunnata toiminnan muutoksia strategian mukaisesti. Tässä tutkimuksessa kaikkein väittämien osalta käsitykset johtamisesta jakaantuivat arviointiasteikolla tasaisesti ja se voi kertoa siitä, että työyhteisöjä on johdettu hyvin; työntekijöiden vastauksissa ei olut niin sanottua kahtiajakautumista. Joskus työntekijöiden käsitykset johtamiskyselyissä voivat jakaantua vain ääripäihin ja se voi viitata johtajan puolueellisuuteen. Johtajalla on suosikit ja ei suosikit, jolloin työntekijöiden mielestä asiat ovat hyvin tai huonosti – välimaasto puuttuu. Sote-uudistus lisää todennäköisesti kilpailua julkisten ja yksityisten terveyspalvelujen välillä. Asiakas on keskiössä (Terveydenhuollon tulevaisuus 2022. Asiakkaan osallisuuden toivotaan lisääntyvän palveluketjussa ja silloin hoitohenkilöstön on oltava enemmän keskustelijoita kuin tiedon ja ohjeiden antajia. Tulevaisuuden johtaja joutuu tavoittelemaan työssään tehokkuutta sekä vaikuttavaa toimintaa, joka perustuu viimeiseen näyttöön. Haasteena onkin johtaa ihmisiä niin, että heidän maksimaalinen tehonsa saadaan käyttöön ja samalla sekä hoidon laatu että potilasturvallisuus voidaan taata. Parhaat tulokset syntyvät varmasti, jos johtaja saa työntekijät tuntemaan itsensä tärkeiksi ja oman ammattinsa asiantuntijoiksi. Johtaminen ei ole aina helppoa, mutta hyvästä johtamisesta saa myös tunnustusta. Tästä kertoo vielä erään työntekijän kommentti: ”Paras esimies, mitä minulla on ollut. Mukava ja tasapuolinen kaikille” LÄHTEET: Ellis P. 2016. Leadership skills: the ethically active manager. Wounds UK 12 (1), 58-60. Huston C. 2008. Preparing nurse leaders for 2020. Journal of Nursing Management 16, 905- 911. Mäntynen R., Vehviläinen-Julkunen K., Miettinen M. & Kvist T. 2015. Mitä potilaiden arvioinnit hoidon laadusta ja hoitohenkilökunnan arvioinnit työtyytyväisyydestä ja johtamisesta kertovat erikoissairaanhoidon erinomaisuudesta? Hoitotiede 17 (1), 18-30. Pohjanheimo E. 2012. Johda ihmistä. Sosiaalipsykologiaa johtajille. BALTO-print, Liettua. STM 2016. Sosiaali- ja terveydenhuollon ja aluehallintouudistuksen linjaukset. Julkaisu verkossa: http:// valtioneuvosto.fi/documents/10616/2287640/ Sosiaali-+ja+terveydenhuollon+ja+aluehallintouudistu ksen+linjaukset+5.4.2016/7382c141-45aa-433faf74 6fc579e76de0 (5.7.2016) Vincent J. 2015. Eight Leadership Mistakes to Avoid in 2015. Don’t fall into any of these practice management traps. Podiatry management 34 (3), 145-146. Viitala R. 2013. Henkilöstöjohtaminen. Strateginen kilpailutekijä. Edita Oy, Helsinki. Taulukko 1. Millainen esimieheni on? (n=101) Esimieheni Työntekijöiden antama arvo ka 1 2 3 4 5 on helposti lähestyttävä 7 13 24 24 33 3,6 omaa hyvät vuorovaikutustaidot 14 23 18 27 19 3,1 on luotettava 14 19 21 18 29 3,3 on riittävästi läsnä arjen työssä 27 22 13 21 18 2,8 noudattaa sovittuja toimintatapoja 11 16 21 25 28 3,4 arvostaa työntekijöitä 19 12 20 25 25 3,2 antaa riittävästi palautetta 20 20 28 23 9 2,8 johtaa oikeudenmukaisesti 14 24 18 23 22 3,1 osaa ottaa vastaan palautetta 21 19 21 20 20 3,0 motivoi henkilöstöä 21 18 23 26 13 2,9 1 = täysin eri mieltä ja 5 = täysin samaa mieltä SHUTTERSTOCK


ProTerveys | No1 • 2017
To see the actual publication please follow the link above