Page 12

ProTerveys | No1 • 2017

Sotea kohti – johtaminen edellä Veronmaksajina haluamme suunnata yhteisiä varojamme vaikuttavasti ja inhimillisesti järkevällä 12 Pro terveys tavalla. Organisaatio, joka pystyy sovitulla rahoituspohjalla tarjoamaan vaikuttavaa, ihmistä kunnioittavaa hyvää sosiaali- ja terveydenhuollon palvelua menestyy nyt ja tulevaisuudessa. Sosiaali- ja terveydenhuollon johtamisessa laadun rinnalla korostuu eettisyys ja arvojohtaminen. Hiidenhovi (2001) taas korosti palveluiden johtamista. Onko mitään tapahtunut? Yhä edelleen kaipaan tutkittua tietoa hoitotyöstä palvelukulttuurin näkökulmasta. Amerikkalaista magneettisairaalakonseptia arvioidaan yliopistosairaaloissa yhtenä ratkaisuna uudenlaisen palvelukulttuurin ja johtamisen avuksi. Palveluiden johtamisesta löytyy tutkittua tietoa, mutta entäpä palvelukulttuuriin johtamisesta. Lukuisten palvelumittarien sijasta tarvitsemme asiakaslähtöisen palvelukokemuksen hyödyntämistä jo palveluiden suunnitteluvaiheessa. Minkälainen on hoitotyön johtajan rooli aidosti osallistavassa ja potilasta voimaannuttavassa hoitotyössä tai mitä tarkoittaa hoitotyön johtaminen moniammatillisessa palveluympäristössä potilasasiakkaan parhaaksi? Hoitotyön johtamista on tutkittu monipuolisesti tällä vuosituhannella myös Suomessa. Meillä on runsaasti näyttöön perustuvaa ja helposti löydettävää suomenkielistä tietoa. Onkin toinen kysymys, olemmeko osanneet käyttää sitä omassa arkityössämme. Esimerkiksi vuonna 2016 julkisen puolen henkilöstöstä kaksi kolmasosaa on tyytyväisiä esimiehensä johtamistapaan. He arvioivat esimiehensä toimivan oikeudenmukaiseesti ja puolueettomasti. Kuitenkin noin viidennes arvioi esimiestoimintaa kielteisesti. Terveysalalla koettiin muita julkisia aloja enemmän henkilökuntamäärän ja työajan riittämättömyyttä sekä vähemmän mahdollisuuksia vaikuttaa työhönsä. Samoin väkivallan uhkaa asiakkaan taholta koettiin muita julkisaloja useammin. Kolmasosa koki epäasiallista kohtelua työyhteisössään. (KEVAn tutkimuksia 1/2016.) Omassa tutkimuksessani (Surakka T. 2006.) pohdin lähijohtajan työtä erikoissairaanhoidossa ja päädyin kuvamaan sitä toimivallan, vastuullisuuden ja asiantuntijuuden näkökulmista. Nämä näkökulmat ovat edelleen ajankohtaisia ja joudun myös omassa työssäni näitä jatkuvasti arvioimaan. Kun puhutaan hoitotyön johtajista, toimivallan tulee olla selkeää ja eksplisiittistä. Pahimmillaan toimivallan uupuminen näkyy käytännössä budjettien ja resurssien alimitoituksena, työsopimusten laittomina ketjuttamisina ja yhteistyön sujumattomuutena luottamusmiesten kanssa, viranomaisyhteydenottoina (AVI, Valvira) tai vaikkapa huonona kollegiaalisuutena koko ryhmässä. Asiakaslähtöisyydestä ja palvelukulttuurista on vaikea puhua tällaisessa ympäristössä, mutta se saattaisi olla kuitenkin oikea ratkaisu. Asi- PUHEENVUORO akkuuden ja palvelukulttuurin oikea ymmärtäminen näkyy palveluiden perusteltuna ja oikeana resurssointina ja allokointina, oikeudenmukaisena ja jämäkkänä johtamisena yhteistyössä luottamushenkilöiden ja kollegojen kanssa sekä avoimena tiedottamisena ja monipuolisena, asiakaslähtöisenä viestintänä. Parhaimmillaan sosiaalinen mediakin toimii erinomaisena markkinointikeinoina vetovoimaisen työpaikan ja hyvän hoidon osalta. Vastuullinen hoitotyönjohtaja on läsnä. Tällöin hän pystyy arvioimaan ja varmistamaan työntekijöidensä osaamisen ja tukemaan oikealla tavalla mahdollisia ali- ja ylisuorittajia. Hän kuuntelee ja keskustelee yhteisistä hoitotyön tavoitteista ja niiden merkityksistä jokaisen työssä ottaen huomioon erilaiset ikä- ja ammattiryhmät työyhteisössä. Hän havaitsee ennalta tulevia ongelmia ja ristiriitatilanteita, ja yhteistyössä työsuojeluvaltuutettujen kanssa pystyy hienotunteisesti ennalta ehkäisemään työpaikkakiusaamista tai uhkaavia väkivaltatilanteita. Läsnä olevana johtajana pystyy esimerkillään osoittamaan vahvaa ammattietiikkaa, tasa-arvoa ja oikeudenmukaisuutta, jakamaan osaamistaan ja pitämään potilasasiakas perheineen keskiössä. Opiskelijat tuntevat paitsi ohjaajansa myös harjoittelupaikkansa hoitotyön johtajan, joka esimerkillään osoittaa, mitä tarkoittaa arvostava johtaminen ja jaettu johtajuus (Harmoinen, M. 2015). Läsnä oleva hoitotyön johtaja toimii myös kollegiaalisesti neuvotellen ja etsien mielekkäitä ratkaisuja ja tukien omia työtovereitaan vaikeissa tilanteissa. Asiakaslähtöisyys ja palvelukulttuuri ovat TIINA SURAKKA TtT, hallintoylihoitaja Pirkanmaan sairaanhoitopiiri, TAYS Toimimme alueella, jossa ihminen on haavoittuvainen, sairas, toimintakyvytön tai syrjäytynyt. Ihmisen ja inhimillisen avun tarpeella ei tule tehdä voittoa tai sitä tavoittelevaa liiketoimintaa. Toisaalta hyvinvointiyhteiskunnassa rahoituksen järkevä ja vaikuttava suuntaaminen mahdollistaa myös kannattavan liiketoiminnan. HOITOTYÖN JOHTAJA LUO EDELLYTYKSET IHMISTÄ KUNNIOITTAVAAN HYVÄÄN POTILASHOITOON


ProTerveys | No1 • 2017
To see the actual publication please follow the link above