Page 5

BUUSTIA Lahden Seudulle | 1 • 2015

Silmänräpäyksestä tuli Flexolahdelle bisnestä Uuden yrityksen lähtölaukauksen ampui ilmoille LADECin Riikka Salokannel, joka toi esiin Flexolah-den potentiaalin kuluttajatutkimukseen yhteisessä pa-laverissa. Kai Tornikoski kiinnostui asiasta heti. Muu-tama kuukausi ideoinnista uusi yritys oli jo pystyssä. – Asiakkaamme, nykyiset ja potentiaalit, ovat olleet erittäin kiinnostuneita uudesta kuluttajatut-kimuskonseptistamme. Corporate Venture -ohjelma auttaa pienyrityksiä kasvupolulle Mitä yksi silmänräpäys voi kertoa? Flexolahden ta-pauksessa kaiken tarpeellisen. Flexolahden toimi-tusjohtaja Kai Tornikoski kertoo uuden Best Before UX Research -yrityksen liiketoiminnan perustuvan kuluttajan tekemien valintojen selvittämiseen sil-mänliiketutkimuksen avulla. Huippuunsa hiottuja teknologisia painoratkaisuja tarjoava pakkausrepro halusi tarjota asiakkailleen lisätietoa siitä, miten hyvin heidän tuotebrändinsä erottuvat kaupan hyllyllä ja mitä kuluttajat niistä ajattelevat. – Brändin liiketoiminnan kannalta tärkeintä on, että pakkaus myy. Ja jotta se myy, sen täytyy erot-tua muista. Tiedostamattomat silmänliikkeet pal-jastavat millisekunneissa, millaisista pakkauksista aivomme pitävät ennen kuin rationaalinen ajattelu ehtii mukaan ostopäätösprosessiin. Tutkimus antaa asiakkaillemme tärkeää tietoa pakkauksen erottu-vuudesta ja kuluttajan valinnasta. Lahden Seudun Kehitys LADEC tekee töitä pien-yritysten kasvun ja kehityksen vauhdittamiseksi. Lokakuussa käynnistynyt, LADECin hallinnoima Corporate Venture -ohjelma on mainio esimerkki ohjelmasta, joka antaa kotimaisille pk- ja start-up -yrityksille avaimet kansainväliseen kasvuun. Ohjelmassa ovat mukana Fortum, Kuusakoski ja S-ryhmä. Kukin kolmesta suuryrityksestä valitsee ha-kuprosessin kautta suojatikseen 2–4 kiinnostavinta kasvuyritystä. Mukaan valikoituneet yritykset saa-vat tarkistuksen liiketoimintastrategiaansa, selkeän kasvusuunnitelman sekä asiantuntevaa neuvontaa puolen vuoden sparrausjakson ajan. Kasvuyrityksen menestyspolkua luotsaavat yrityksen oman edusta-jan lisäksi LADECin asiantuntija, konsernin edustaja sekä ulkopuolinen mentori. Vastaavaa virtuaalimaail-man, silmänliiketunnistuksen, neurotutkimuksen ja haastattelun yhdistävää palvelua ei tarjoa Suomessa vielä kukaan muu. Kun pilotit saadaan tehtyä Suo-messa, suuntaamme kansainvälisille markkinoille, Kai Tornikoksi suunnittelee. • LADECin kehityspäällikkö Nina Harjula sanoo, että Corporate Venture -ohjelmassa mukana olevil-la kolmella suuryrityksellä on valtavasti strategista osaamista, kaupallista vainua, markkinatuntemusta ja halua auttaa pienyrityksiä kasvamaan. Kolmikon tavoitteena on löytää uusia ideoita liiketoimintansa kehittämiseen. Onnistuessaan ohjelma mahdollistaa yhteisten tuotekehitysprojektien ja kumppanuuksien syntymisen. Corporate Venture -ohjelman tavoitteena on nostaa mukana olevat kasvuyritykset kisällistä mestariluokkaan. – Olemme ideoineet ohjelmaa jo muutaman vuo-den ajan. Uskomme vahvasti, että Suomessa on täl-laiselle tekemiselle kysyntää. • MISTÄ RAKENNETAAN PERINTEISILLE YRITYKSILLE UUTTA KILPAILUKYKYÄ, LADECIN TOIMITUSJOHTAJA JUKKA RANTANEN? ”Yrityksen kilpailukyky tai paremminkin kilpailuetu syntyy sii-tä, että asiakkaalle tuotetaan enemmän hyötyä kuin kilpaili-jat. Loppukäyttäjän toimintaympäristö, sen muutokset ja tar-peet, tulee ymmärtää ja huomioida entistä perusteellisemmin – toimialasta, tuotteesta ja palvelusta riippumatta. Tuotteen tai palvelun ympärille on rakennettava asiakkaalle selkeästi lisäarvoa tuottava tekijä tai kokonaispalvelu, joka kasvattaa asiakasyrityksen kilpailuetua muihin toimijoihin nähden.” ETSIVÄT UUSIA RATKAISUJA. INNOVAATIOISTA BISNESTÄ KUVA Flexolahti Oy KUVA ISOKUVA Panu Rissanen RAKENNEMUUTOS 5


BUUSTIA Lahden Seudulle | 1 • 2015
To see the actual publication please follow the link above