Page 22

2016 Korjausrakentaminen | No1

22 | KORJAUSRAKENTAMINEN Heinonen sanoo. – Lean on konkreettisempaa kuin filosofia, mutta suurempi asia kuin pelkät työkalut. Olennaista on virtaustehokkuus ja jatkuva oppiminen. Lean ei ole myöskään projektinhallintaa vaan ennen kaikkea virtaustehokasta tuotannonohjausta. TEHOKKUUS STRATEGIAKSI Asiakkaan asettama pakko ja mukaansatempaava visio olivat Heinosen mukaan keskeisiä asioita leanin jalkauttamisessa. – Tehokkuus pitää ajatella strategiana. Jos asiakas olisi ajatellut laivaremontteja kustannussäästöjen kautta, leanin soveltaminen olisi jäänyt yhteen tai kahteen laivaan. Alkuvaiheessa läpimenon nopeu- tus vaati lisäresursseja, mutta myöhemmissä remonteissa myös resurssien käyttö väheni, vaikka läpimeno nopeutui huimasti, hän kertoo. Espanjan telakalla tehtiin huhtikuussa 2015 Explorer of the Seas -risteilijän kevyt kalusteremontti 170 henkilön voimin vain kolmessa viikossa. Remontointinopeus oli viime projektilla 128 hyttiä päivässä, kun vuonna 2011 vastaava luku oli 35–40. Hyttejä oli viime projektilla yhteensä 1 550. – Jos edelleen tehtäisiin remontteja 35 hytin tahdilla, laiva seisoisi telakalla 17 päivää pidempään. Koska jokainen telakointipäivä maksaa asiakkaalle 1–2 miljoonaa dollaria, se tietäisi 17–35 miljoonan euron lisäkustannuksia muun muassa telakkamaksuina ja menetettynä risteilymyyntinä, hän laskee. REMONTTIJUNASSA MINUUTTIAIKATAULU I.S. Mäkisen tiimi on haastatteluhetkellä, tammikuussa 2016, lähdössä Bahamalle remontoimaan pienehköä 300 hytin risteilijää. Edessä on Royal Caribbeanin kaikkien aikojen suurin laivaremontti. Isompiakin laivoja on remontoitu, mutta aikaisemmin on tehty kevyitä kalusteremontteja – nyt hyteissä menee lähes kaikki uusiksi. Työntekijöissä on vahva itäeurooppa- laisten edustus, minkä lisäksi tiimiin kuuluu amerikkalaisia ja eteläamerikkalaisia. Porukka lennätetään Miamiin, josta seilataan laivalla Bahamalle. Remontin on määrä valmistua kahdessa viikossa, mikä vaatii perusteellista ennakkosuunnittelua ja tiimityötä. Hyttien läpi kulkee ”remonttijuna”, jossa jokaiselle vaunulle eli työryhmälle on annettu oma minuuttiaikataulunsa.


2016 Korjausrakentaminen | No1
To see the actual publication please follow the link above