Page 24

2015 Korjausrakentaminen | No 3

jien tarpeesta on ymmärrettävää, mutta se vaatisi puolestaan sisäpoliittista linjausta. PURKUKOHDE HERÄSI ELOON Vantaalla järjestettiin elokuussa 2015 ensimmäistä kertaa Lähiöfestivaalit. Tapahtumassa esiteltiin lähiön viihtyisyyttä parantavia palveluja ja ideoitiin, miten lähiöitä voisi kehittää. Korson Mikkolaan vuonna 1974 valmistunut vuokratalo-kortteli heräsi viikon ajaksi eloon ennen lopullista purkuaan elokuun loppupuolella. Kadun toisella puolella olevat talot on peruskorjattu hieman aikaisemmin. Lisäkerroksia ei harkittu kummassakaan korttelissa vaihtoehtona. – Purettavassa korttelissa asui aikaisemmin sata asukasta ja huoneistot olivat melko isoja, sekä talot hissittömiä. Uusiin taloihin on tarkoitus rakentaa 190 pienempää asuntoa ja hissit. Ihmiset hakevat tänä päivänä lähes yksinomaan kaksioita, VAV Asunnot Oy:n toimitusjohtaja Teija Ojanperä kertoo. VOISIKO AUTOPAIKKOJA VÄHENTÄÄ? Pysäköintihallit ja -luolat ovat usein kalliita ratkaisuja. Hartela-yhtiöiden kehitysjohtaja Tero Vanhanen haluaisi kehittää lähiökeskusta vähäautopaikkaisena ja helppona kokonaisuutena. Nykyinen autopaikkojen ehdoilla etenevä kehitys heikentää joukkoliikennettäkin. Pysäköintinormia pitäisi kuitenkin radikaalisti uudistaa. – Osa asukkaista haluaa maksaa siitä, että parkkipaikka on talon edessä, mutta osalle riittäisi, että se olisi puolen kilometrin tai parin kilometrin päässä. Liityntäliikennettä pitäisi samalla ajatella monipuolisemmin, koska kuluttaja tarvitsee tietoa siitä, miten hän pääsee juna-asemalle, metroasemalle tai oman auton halvalle kenttäparkkipaikalle korpeen. Henrikssonin mukaan kaikki on mahdollista, mutta pysäköintinormia on turha 24 | KORJAUSRAKENTAMINEN keventää, jos tarkoituksena on saada vain rakentajalle parempi kate ja ulkoistaa pysäköinti palveluntarjoajalle, eikä loppukäyttäjälle tarjota parempaa laatua tai helpotusta vuokraan. – Valtio voisi edistää kuitenkin keskustarakentamista hyville paikoille tukemalla pysäköintiratkaisuja, hän ehdottaa. ARJEN HELPPOUTTA Englannissa on kannettu lähiöiden ohella huolta pääkatujen (high streets) kivijalkakauppojen kuolemasta. Konkurssiin on ajautunut verkkokaupan puristuksissa muun muassa musiikki-, filmi- ja pelikauppaketju HMV. – Hyvällä toteutuksella kivijalkakauppakin pärjää, kunhan se keskittyy siihen missä on hyvä. Esimerkiksi HMV onnistui nousemaan takaisin markkinaykköseksi Amazonin ohitse. Uuteen läpimurtoon vauhdittivat omistuksen vaihto ja keskittyminen livetapahtumiin, kaupan innovaatioita Englannissa väitöskirjassaan tutkinut Arhi Kivilahti Solitalta arvioi. Myös lähiöitä halutaan usein elävöittää perustamalla kivijalkakauppoja. – Lähiöiden tarjonta on arjen helppoutta ja nopeutta. Oli kyse kivijalkakaupasta tai verkkokaupasta, ne elävät ihmisvirroista. Esimerkiksi perinteinen kauppakatalogiketju Argos on menestynyt perustamalla satoja noutopisteitä ja myymälöitä logistisiin solmukohtiin. – Verkkokaupassakin on omat pullonkaulansa, joita kukaan ei ole pystynyt ratkaisemaan. Isoin niistä on logistiikka. Perinteiset myymälät ovat usein lähempänä asiakasta kuin verkkokaupan isot varastot pellossa. Usein unohtuu, että 95 prosenttia kaupasta tapahtuu edelleen kivijalkakaupassa. KORSON MIKKOLAAN VUONNA 1974 VALMISTUNUT VUOKRATALO-KORTTELI HERÄSI VIIKON AJAKSI ELOON ENNEN LOPULLISTA PURKUAAN ELOKUUN LOPPUPUOLELLA. POIMINTOJA VANTAAN LÄHIÖFESTIVAALEILTA – Jätteenkierrätystä älykaupungeille: Enevo One on logistiikkaratkaisu, joka käyttää langattomia sensoreita jäteastioiden täyttöasteen mittaamiseen ja ennustamiseen. Se luo myös keräilysuunnitelmia, jotka hyödyntävät optimoituja aikatauluja ja reittejä. – Sähköautojen jakamis- ja vuokrauspalvelu: Ekorent on kehittänyt tuntihinnoitteluun perustuvan sähköautojen jakamis- ja vuokrauspalvelun. Tähän asti on tehty sopimuksia lähinnä uudiskohteisiin, mutta yhtiön mukaan sähköautoja voisi jakaa hyvin lähiöissäkin. – Tyhjät tilat hyötykäyttöön: Uudistuotannossa määrätään rakennettavaksi kerhohuoneita ja kivijalkakauppoja, joita seisoo varsinkin Helsingissä tyhjillään. Hartela-yhtiöt on mukana kehittämässä portaalia, jossa niputetaan yhden alueen tyhjät tilat samaan tarjoamaan. Eri tiloja voitaisiin muunnella tarpeen mukaan. – Älykontti: Älykontista voi noutaa vuorokauden ympäri vaikka lähiruokaostokset tai kirjaston kirjat ja varata kotiinkuljetukset. Kontin kehittäjä CoReorient Oy tuottaa myös tavarakimppakyytipalvelu PiggyBaggyä. LÄHIÖT


2015 Korjausrakentaminen | No 3
To see the actual publication please follow the link above