Page 16

2015 Korjausrakentaminen | No 3

H A L L I T U S O H J E L M A JOS ASUNTO-OSAKEYHTIÖILLE MYÖNNETTÄISIIN TÄYDENNYSRAKENTAMIS- OIKEUTTA ALUEELLISILLA POIKKEAMISPÄÄTÖKSILLÄ TEHDYILLÄ KAAVOILLA, NE PYSTYISIVÄT RAHOITTAMAAN KORJAUKSENSA OSITTAIN SEN MYYNNILLÄ. ESTEETTÖMYYS ETUSIJALLE Kiinteistöliiton tärkeänä tavoitteena oli ulottaa kotitalousvähennykset taloyhtiöpuolelle ja oikaista niiden vähenevä käyttö. – Hallitus lupaa lisätä kotitalousvähennyksiä, mikä on positiivinen asia. Olisi kuitenkin järkevää puoltaa rohkeasti isompia korotuksia ja sallia myös asunto osakeyhtiöissä osakkaille vähennys silloin, kun heille on tulossa korjausten rahoitusvelvoite. Isoja työllistävämpiä hankkeita saataisiin nopeammin liikkeelle. – Yksityiskohtana hallitusohjelmasta nostaisin esiin aurinkopaneelien rakentamisen ilmoitusmenettelyllä. Toinen iso periaatteellinen kannanotto on rakennussuojelunäkökulman työntäminen syrjään, jos rakentaminen parantaa esteettömyyttä. Uudisrakentamistasoiset velvoitteet eivät laukeaisi esimerkiksi esteettömyys- ja ääneneristysvaatimusten osalta. TÄYDENNYSRAKENTAMISTA EDISTETÄÄN Ohjelma lupaa edistää rakennusten käyttötarkoituksen muutoksia ja täydennysrakentamista alueellisten poikkeuslupien menetelmällä ja kevennetyllä kaavamenettelyllä. Ne helpottanevat toimisto- ja liiketilojen muuttamista vaikkapa asuntokäyttöön. – Nämä ovat tervetulleita uudistuksia, joiden kehittämisessä on syytä etsiä hyviä malleja sekä käynnistää kokeiluja. Mukaan tarvitaan käytännön toimijoita. Tapauskohtainen harkinta ja soveltaminen on usein vaikeampaa kuin norminomainen käyttäytyminen, Korpivaara arvioi. Tässä vaaditaan kaikilta – myös viranomaisilta – uudenlaista asennetta ja joustavuutta. – Ohjelman tavoitteena on uudistaa 16 | KORJAUSRAKENTAMINEN asuntokantaa ja lisätä asumisen valinnanvapautta. Ne suorastaan kannustavat korjausrakentamisenkin uudistamiseen. Korjaamalla tuskin kannattaa tehdä sitä samaa, jota syntyy uudisrakentamisella. Tavoitteena pitäisi olla asuntokannan uudistaminen korjausrakentamisenkin avulla. HANKKEET NOPEAMMIN LIIKKEELLE Alueellisissa poikkeusluvissa Hiltunen näkee mahdollisuuden avata rakennusvalvonnan kanssa syntyviä solmuja käytännön tasolla. – Nykyään täydennysrakentamista on vaikea edistää monessa asunto-osakeyhtiössä, mutta normien purku nopeuttaa hankkeiden valmistelua ja alentaa kustannuksia, hän toteaa. Jos asunto-osakeyhtiöille myönnettäisiin täydennysrakentamisoikeutta alueellisilla poikkeamispäätöksillä tehdyillä kaavoilla, ne pystyisivät rahoittamaan korjauksensa osittain sen myynnillä. – Kun kaava olisi postimerkkikaavan ARAlla on jatkossakin hyvät edellytykset edistää vanhusväestön kotona asumista ja laitoshoidon purkamista, arvioi ARAn johtaja Jarmo Lindén. sijaan alueellinen, naapuritalosta ei tulisi valituksia nykyiseen tapaan. PYSÄKÖINTINORMEJA HALUTAAN KEVENTÄÄ Täydennysrakentamisen uskotaan helpottuvan sitäkin kautta, että hallitus aikoo keventää väestönsuojien ja pysäköintipaikkojen rakentamista. – On hyvä muistaa, että pysäköintipaikkamääräykset ovat kaupunkien, ei valtion asettamia, Hiltunen siirtää vastuuta hallitukselta kunnillekin. Kuntaliiton Kietäväinen toivoo puolestaan, että peruskorjausavustusta kuntien kosteusvaurioista kärsiville rakennuksille vielä harkitaan. – Sen avulla olisi kohennettu merkittävästi alan työllisyyttä ja ehkäisty sekä ratkaistu sisäilmaongelmia seurannaisvaikutuksineen.


2015 Korjausrakentaminen | No 3
To see the actual publication please follow the link above