081609

2016Kaupunkilainen_No1

16 KaupunKilainen Lahden kaupungin tiedotusLehti – 1 • 2016 siiri esittelee teknisiä apuvälineitä kuljetuspalvelu-käytännöt Tommi Pätynen, teksti Juha Tanhua, kuva Vammaispalvelulain ja sosiaalihuoltolain mukaisten matkojen tilaukset on tammikuusta lähtien keskitetty numeroon 0800 302020 ja sähköpostiosoitteeseen lahtimpk@lahdenaluetaksi.fi. Matkat myönnetään aina ensisijaisesti yhdisteltyinä matkoina joko palvelulinja helmiin tai useampia samaan suuntaan meneviä matkustajia samaan taksiin yhdistäen. tilaus on tehtävä vähintään tuntia ennen matkan alkua, jotta yhdistely on mahdollista. paluukyyti on hyvä tilata samalla kuin menomatka. samoin esim. toistuvat viikoittaiset matkat on hyvä tilata etukäteen pidemmäksi ajaksi. Maksuton tilausnumero on auki 24 tuntia vuorokaudessa. suoraan taksitolpalta tai taksiyrittäjältä saa ottaa neljä matkaa kuukaudessa. kaikissa päijät-hämeen takseissa ei kuitenkaan ole tarvittavaa kortin lukulaitetta, jolloin Lahden kaupunki ei korvaa kuljetusta. Matkalla saa olla maksutta mukana yksi saattaja. saat-taja ei saa olla toinen vammaispalvelulain tai sosiaalihuoltolain mukaisen kulkuoikeuden omaava. Vaikeavammaiset, joilla on kohtuuttomia vaikeuksia käyttää julkisia kulkuvälineitä, voivat hakea kaupungilta kuljetuspalvelua. kuljetuspalvelu myönnetään työ-, opiskelu-, asiointi- ja virkis-tysmatkoihin. Lisäksi edellytetään, että haitta liikkumisessa on pitkäaikainen. Vammaispalvelulain mukaisessa kuljetustuessa ei käytetä tulo- ja varallisuusharkintaa. Sosiaalihuoltolain mukaista kuljetustukea asiointi- ja vir-kistysmatkoihin myönnetään henkilöille, joilla on selkeä liikun-ta- tai toimintarajoite. tarkoituksena on tukea omassa kodissa selviytymistä. sosiaalihuoltolain mukaisessa kuljetustuki myön-netään asiakkaan tarpeeseen perustuen ottaen huomioon mm. liikkumisen rajoitteet, tulot ja varat. Lisätietoja antaa oman alueen sosiaalityöntekijä, sosiaalipal-veluohjaaja, vammaispalvelun neuvonta tai asiakasohjaus siiri. Lisätietoja saa myös kuljetusten tilausnumerosta. kaikille asi-akkaille on toimitettu ohjekirje, josta löytyvät yksityiskohtaiset toimintaohjeet. Asiakasohjausyksikkö Siirissä on avattu teknologisten apuvälineiden esittelypiste. Teknologisilla apuvälineil-lä tarkoitetaan muun muassa hälyttäviä lääkedoset-teja, turvapuhelimia, erilaisia muistuttimia, GPS-seurattavia rannekkeita ja muita kotona asumisen turvallisuutta lisääviä laitteita ja välineitä. esittelypisteessä on esillä Lahtelaisten palveluntuottajien laitteita. Kaikissa on ohjeet ja hinnat mukana. aluksi pistees-sä on henkilökuntaa tiistaisin ja torstaisin kello 10–14. Tiistaisin esittelijä on etähoiva-ja teknologiayksikkö Severin edustaja ja torstaisin Lahden ammattikorkeakoulun opis-kelija. Lahden ammattikorkeakoulun tekniikan laitos tekee kevään 2016 aikana tietokoneohjelman, jolla asiakas voi tutustua laitteisiin ja mahdollisesti kartoittaa omaa palve-luntarvettaan. esittelypiste on tarkoitettu kaikille lahtelaisille, joilla on ongelmia kotona pärjäämisessä. Pisteessä asiakkaat ja omai-set saavat tutustua laitteisiin rauhassa ja kysyä tarvittaessa neuvoa henkilökunnalta. Henkilökunta myös neuvoo tiistaisin ja torstaisin, mistä laitteita voi tilata, mikäli haluaa jonkin esittelypisteen laitteista käyttöönsä. eija KaKKO, teKSti LiSätietOja projektipäällikkö eija Kakko, p. 044 716 1683 tai eija.kakko@lahti.fi. uudis-tuivat Lahdessa Hyvät sote-palvelut jatkuvat nastolassa Nastolan alueen sosiaali- ja perusterveydenhuollon palvelujen tuottamiseen tulee muutoksia ensi vuon-na. Lahden kaupungin sosiaali- ja terveystoimiala on käynnistänyt asian valmistelun ja suunnittelun. Nastolan alueen asukkaiden terveyspalvelut tarjotaan jatkossakin Nastolan omalla terveysasemalla. Tällä hetkellä palvelut tuottaa Peruspalvelukeskus aava. 1.1.2017 alkaen uuden Lahden sosiaali- ja perusterveyden-huollon palvelut muodostavat yhtenäisen kokonaisuuden ja ovat osa Lahden kaupungin palvelutoimintaa. Palveluvalikoima laajenee vuonna 2017, kun tarjolle tulevat Lahden kattavat asukkaiden terveys, sosiaali- ja vanhusten-palvelut. Nastolan kaupunginosaan järjestetään palvelut siten, että ne ovat yhdenvertaisesti saatavilla kaikkien lahtelaisten kanssa. Peruspalveluissa noudatetaan lähipalveluperiaat-teella ja erityispalveluissa palvelut on tarkoituksenmukaista järjestää keskitetysti.


2016Kaupunkilainen_No1
To see the actual publication please follow the link above