Page 11

Yrittäjänainen | 2017 • No1

muuttaa ihmisten maailmankuvaa. Verkkokauppa Zapposin Tony Hsieh puolestaan halusi tuoda onnellisuutta työntekijöilleen ja asiakkailleen. Kotipizza Groupin toimitusjohtaja Tommi Tervanen tuo vahvasti esiin sitä, miten maailma pelastuu pitsa kerrallaan ja miten syömisestä tehdään kivempaa. Pragmaattisina suomalaisina lähdemme helposti esittelemään itseämme ja yritystämme tuotteiden ja palvelujen kautta, vaikka useammin kannattaisi kertoa tarinaa siitä, miksi juuri tämä yrittäjä haluaa tehdä juuri tätä bisnestä. TARU KUMPULAINEN BRÄNDÄRI JA PARTNERI, MARKKINOINTITOIMISTO UNFAIR 11 YRITTÄJÄNAINEN TUTUSTU BLOGIIN VERKOSSA VOIT TUTUSTUA Zento-blogiin (zento.fi/blog), jota ylläpitää yhteisöllisen viestinnän asiantuntijayritys Zento. Blogi ruotii esimerkiksi työntekijäbrändäystä, hyvän bloggauksen sääntöjä ja kertoo, mitä sinunkin tulee ymmärtää LinkedIn yrityssivusta. Tekstien takana häärivät Zenton Hanna Takala ja Hanna Puro. PUHU PELKKÄÄ HYVÄÄ ”KUN TEET KAIKEN viestintäsi positiivisesta kulmasta, saat asiakkaita ja sinun kanssasi halutaan tehdä yhteistyötä. Kaikki haluavat olla voittajan leirissä, sillä hyvä asenne tarttuu.  Harva haluaa mennä kampaajallekaan kuuntelemaan, miten hankalaa yrittäminen on. Asiakkaalle valittamisen sijaan on fiksua kuulua esimerkiksi yrittäjäverkostoihin, joissa ongelmia voi yhdessä purkaa ja etsiä niille ratkaisuja. Yrittäjän tulisi aina herättää asiakkaassa  kahta tunnetta: luottamusta ja ammattitaidon tuntua. Kun asiakas lähtee esimerkiksi kampaamosta, hän muistaa oman kokemuksensa ja palvelun herättämän tunteen. Positiivinen  muistikuva kantaa pitkälle.” ISA KARLSSON IMAGOKOULUTTAJA NÄYTÄ LAATUA ”JOS BRÄNDI EI OLE kristallinkirkkaana mielessä, kannattaa selvittää, mikä on se tärkein yksittäinen lupaus, jonka voi asiakkaalle antaa. Nyhtökauran kohdalla koko homman idea oli, että halusimme ratkaista sen arkisen ongelman, että miten tavallinen perhe voisi syödä ekologisemmin, eli vähemmän lihaa. Lisäksi on tärkeää, että brändistä paistaa laatu ja viestintä tehdään niin hyvin kuin mahdollista. Vaikka itse on tehnyt kivalla fontilla logon ja assari otti ihan hyviä kuvia, sellaiseen lankaan ei pidä ikinä mennä, että alkaa käyttää niitä viestinnässä ja markkinoinnissa.” MAIJA ITKONEN NYHTÖKAURAN KEHITTÄJÄ JA TOIMITUSJOHTAJA, GOLD&GREEN FOODS ” ”Positiivinen muistikuva kantaa pitkälle.” ISA KARLSSON KÄÄNNÄ VIRHEET VOITOKSI ”VIRHEITÄ EI PIDÄ PELÄTÄ, mutta niistä pitää oppia, ja joskus ne voi kääntää jopa voitoksi – ja hyväksi viestinnäksi. Jos esimerkiksi reklamaation hoitaa hyvin, asiakas voi olla tyytyväisempi kuin silloin, jos kaikki olisi sujunut alusta alkaen hyvin. Tärkeintä on huomioida asiakkaan tunnetila ja pystyä kääntämään se kielteisestä myönteiseksi. Parhaimmillaan asiakas alkaa puhua kokemuksestaan muille ja viesti leviää. Viestintä on aina uskottavampaa, kun se tulee joltain tutulta. Hyvin hoidettu reklamaatio oli esimerkiksi tämä: ostin kukkaron, joka hajosi lyhyen käytön jälkeen, ja lähetin myyjälle asiasta viestin. Sain pian vastauksen, joka oli käsin kirjoitettu postikortti, pahoittelut ja lahjakortin uuteen kukkaroon. Henkilökohtainen viesti ja aito pahoittelu tekevät aina vaikutuksen.” TANJA HAAPAMÄKI PROJEKTIJOHTAJA, RATKAISUTOIMISTO SEEDI


Yrittäjänainen | 2017 • No1
To see the actual publication please follow the link above