Page 10

Yrittäjänainen | 2017 • No1

YRITTÄJÄNAINEN 10 LUKAISE NÄMÄ JOS HALUAT TIETÄÄ, miten saat yrityksestäsi jutun lehteen tai miten viestiä fiksusti Facebookissa, tutustu paljon keissejä ja esimerkkejä valottavaan kirjaan Pillillä vai pasuunalla? Viestinnän käsikirja yrittäjille (2015). Teoksen julkaisija on Suomen Yrittäjät ja kirjoittajia ovat Katleena Kortesuo, Liisa-Maria Petjas ja Leea Seppänen. Kirja on nopealukuinen käytännön opus, josta löytyy myös pieni kielioppiosuus sitä kaipaavalle. OPI PARHAILTA ”OTA MALLIA PARHAISTA. Steve Jobs päätti tietokoneiden tekemisen sijaan Viesti & brändää paremmin Haluatko terävöittää yrityksesi brändiä? Unohda teennäiset fraasit ja ota mallia parhaista, sanovat asiantuntijat. TEKSTI MIIA VÄHÄHYYPPÄ KOULUTA HENKILÖSTÖÄ ”YRITYKSEN HYVÄ viestintä lähtee yksilöistä, sillä olemme yhteydessä asiakkaisiin, sidosryhmiin ja työkavereihin kaiken aikaa. En lakkaa ihmettelemästä, että firmoissa mietitään logoja, värejä, sloganeita ja mainontaa, mutta henkilöstön viestintätaitoihin keskitytään hyvin vähän. Ongelma on ehkä joskus yritetty kuitata myyntikoulutuksella, jossa on opeteltu teennäisiä fraaseja, mutta se ei enää toimi. Asiakkaat ja bisneskumppanit arvostavat henkilökohtaisuutta, aitoutta ja avoimuutta, mutta sitäkin on opeteltava. Tehokkain tapa kehittää viestintäänsä ja oppia näkemään oma tyylinsä toisten silmin on heittäytyä viestintäkoulutukseen, jossa puheenvuoroja videoidaan ja käydään yhdessä keskustellen läpi.” ANNAMAIJA MANNINEN HENKILÖKOHTAISEEN VIESTINTÄÄN ERIKOISTUNUT VIESTINTÄKOULUTTAJA TEE YRITYKSELLE TARINA ”PARAS TAPA VAHVISTAA brändiä on kehittää asiakaskokemusta tarinankerronnan kautta. Tarina erottaa kilpailijoista ja tuo yhtenäisen punaisen langan niin palvelujen muotoiluun, markkinointiin kuin myyntiinkin. Esimerkiksi lankakeriä myydään Kauhavalla Lyylin tyyliin, ja valmennuksia tarjoava asiantuntija jää myyntitilanteessa mieleen lentokoneen pienoismalliin rakennetun tarinan avulla. Tarinan luot kysymällä, millaista muutosta haluat tuoda asiakkaasi elämään. Samoin kuin jokaisella elokuvalla on pääväittämä, joka kertoo jotain elämästä, sellainen  tulee olla myös yrityksellä. Tavoitteena on, että asiakas kokee yrityksen tarjoaman palvelun tarinakokemuksena, joka tuntuu, maistuu, tuoksuu, näkyy ja kuuluu.” ANNE KALLIOMÄKI TARINALLISTAJA, TARINAKONE


Yrittäjänainen | 2017 • No1
To see the actual publication please follow the link above