Page 9

Suomalaisen Kirjallisuuden Seuran taidekirjoja

Kaj Franck, maljakoita, Nuutajärvi 1955. 152 153 132 133 Jorma Hautala Valaistu fragmentti, 1987 maalaus, 100 x 90 cm Fortumin Taidesäätiö Jorma Hautala Suuri fragmentti II, 1980 maalaus, 210 x 145,5 cm Taidesäätiö Meritan kokoelma MONUMENTAALISUUDEN TAVOITTELUA 51 suhteessa taiteilijan omaan elämään, todennäköisempää olisi kuitenkin, että tässä ollaan nimenomaan lähdössä töihin, heinään tai kalastamaan Pekka Halosen Olli-isän säilyneet kirjeet kuvaavat usein hänen kalansaaliitaan Aune Lindström toteaa, että nimenomaan tällä Halosen monumentaalimaalauksella on Puvis de Chavannes -tyyppisen seinämaalauksen luonne Sen himmeän vaalea värityskin noudattelee mahdollisimman tarkasti puvislaista freskoimitaatiota Läpinäkymätön vedenpinta tuo väistämättä mieleen Puvis’n tunnetuimman yksittäisen maalauksen Köyhä kalastaja (Le pauvre pêcheur, 1881) Arkkitehti ja taidekriitikko Sigurd Frosterus puolestaan ylisti maalausta tuoreeltaan vuonna 190 Hän esitteli sen ominaisuuksia mielenkiintoisesti Henkilöhahmot ovat hänen mielestään ”ihastuttavan plastisia” Hän oli ennen kaikkea ihastunut keskellä olevaan selin kääntyneeseen naishahmoon kuvaillen hameen vekkien tuovan mieleen ”ennemminkin akantuslehden (Kuva 42) sirosti kaartuvat muodot kuin peplumin30 juhlavat, ankarat laskokset” 31 Halosen oman ajan taidekriitikoiden tavoin myös Lindström ylistää maalauksen ”klassillista suuruutta ja jaloutta” Hän toistaa innostuneena Frosteruksen analyysin, ja muistuttaa Onni Okkosen metooppireliefi-maininnasta Tienraivaajia -maalauksen yhteydessä Onhan Työstä lähtökin metooppien tapaan lähes neliö (15 × 15 cm) Melko samantyylistä maalausta Valkoiset (1918) (Kuva 2) Lindström sitten kuvaakin suoranaiseksi ”antiikin kohokuvaksi” ja metooppireliefiksi Frosteruksen maininnat henkilöhahmojen plastisuudesta sekä akantuslehtihameesta voivat nekin viitata ajatuksiin reliefinkaltaisuudesta Lindström lisää vielä, että keskellä olevan naisen asento tuo mieleen antiikin patsaat Toisaalta hän toteaa myös, että teoksessa huipentuu kaikki, mitä Halonen oli Puvis’n ohella oppinut varhaisrenessanssin mestareilta 32 26 Pekka Halonen Työstä lähtö 190 öljymaalaus Pohjanmaan museo Kuva Tuusulan museo/ Matti Ruotsalainen 27 Pekka Halonen Valkoiset 1918 öljymaalaus Yksityiskokoelma Kuva Tuusulan museo/ Matti Ruotsalainen Muodon vuoksi (2013) Muutosten pyörteissä (2013) Pekka Halonen (2007)


Suomalaisen Kirjallisuuden Seuran taidekirjoja
To see the actual publication please follow the link above