Page 8

Suomalaisen Kirjallisuuden Seuran taidekirjoja

Esimerkkiaukeamia sks:n taidekirjoista kubistista pintatyyliä ja jalometallivärejä (lehtikultaa ja -hopeaa) 58 on käytetty rinta rinnan.10 Naamiaiset -maalausta (ks. kuva s. 54) ympäröivä epäsäännöllinen, voimakkaan plastinen kehys muodostaa itse aiheen kanssa kokonaistaideteoksen. Kehyksen väreinä ovat kulta, hopea ja musta, ja maalauksessa esiintyy art decon suosima Pierrot-hahmo. Näyttämökuvaa muistuttavan aiheen taustalla räiskyvine ilotulituksineen voisi nostaa eräänlaiseksi ”vapauden ja ilonpidon” aikakauden tunnuskuvaksi. Teoksessa Kello ja kyyhkynen ympyränkaaret visualisoivat ei-näkyvää eli kellon heiluriliikettä ja sen kumun synnyttämiä ääniaaltoja. Maalauksen muotokieleen on sovellettu kubismin ohella keinoja, jotka tuovat mieleen italialaisen futurismin tavoitteleman dynamiikan ja liikeilluusion. stil har använts sida vid sida med ädelmetallfärger (bladguld och -silver).10 Målningen Maskerad (se bild s. 54) omges av en oregelbunden, starkt plastisk ram som tillsammans med motivet bildar ett helhetskonstverk. Ramens färger är guld, silver och svart, och i målningen förekommer Pierrot-gestalten som var populär inom art déco. Motivet som påminner om en scenbild med ett sprakande fyrverkeri i bakgrunden kunde lyftas fram som ett slags symbol för ”frihetens och nöjets epok”. I verket Klockan och duvan visualiserar cirkelbågarna det icke-synliga, det vill säga klockans pendelrörelse och de ljudvågor klockans dova dån framkallar. I målningens formspråk har konstnären vid sidan av kubism också tilllämpat metoder som påminner om den dynamik och illusion av rörelse som den italienska futurismen eftersträvade. 59 KAARIO, Nikolai Koristemaalauksen luonnos Utkast för dekorationsmålning Project for a decorative painting KAARIO, Nikolai Koristemaalauksen luonnos Utkast för dekorationsmålning Project for a decorative painting 1938 Art deco ja taiteet (2013) ”Kaksi Naista”, n. 1953. Birger Kaipiainen (2013) 184 kulissartad som Grönsakstorget i Nizza. uotila bodde på cité du parc 20, som ligger i närheten av de centrala torgen. Hans motiv var därmed inte långt borta, vilket underlättade när han skissade och studerade sina objekt. i nizza fanns inga konstskolor, och inga konstsamlingar att utforska, så uotila måste ägna sig åt självstudier.72 Men motiv för målandet fanns det rikligt av, nizza hade redan på 1880-talet blivit en populär semesterort under vintermånaderna, och på grund av turismen hade man ett rikligt utbud av tidsfördriv, speciellt inom scenkonsten.73 Men det mondäna nattlivet brydde sig uotila inte om att avbilda. August Uotila, Kukkastori Nizzassa | Blomstertorget i Nizza 1885, öljy | olja, 22,5 x 19 cm yksityisomistuksessa | privat ägo August Uotila, ä Nizzan vihannestori | Grönsakstorget i Nizza 1885, öljy | olja, 81,5 x 65,5 cm Ateneumin taidemuseo, Kokoelma Hoving | Konstmuseet Ateneum, Samling Hoving Helsinki | Helsingfors 185 August Uotila 1858–1886 (2013)


Suomalaisen Kirjallisuuden Seuran taidekirjoja
To see the actual publication please follow the link above