Page 26

RVL | No2 • 2017

26 RAUTATIEVIRKAMIES 2 / 2017 Vesa Laitinen valtakunnallinen pääluottamusmies Finrail Oy vesa.laitinen@finrail.fi ►Luottamuksella Päivänä muutamana Suuri päällikkö päätti tehdä jotain toisin. Hän ei katsellut vierelleen eikä kuunnellut muiden asiaan liittyvien päälliköiden mielipiteitä. Hän, kaikkein suurin ja mahtavin, ei katsele sivuilleen vaan luottaa vain ja ainoastaan omaan mielipiteeseensä. Tämän päällikön nimi on LiVi. Mahtavana ja kaikkivoipana hän tulee näyttämään maailmalle sen tulevaisuuden, jota kukaan ei ole osannuqt edes odottaa. Ja sehän me saatiin. Liikennevirasto astui julkisuuteen huhtikuun alkupäivinä ja laittoi parin sadan ihmisen elämänhallinnan uuteen kulmaan. Ajankohta, milloin Finrail kertoi LiVin ajatuksista liikenteenohjauksen tulevaisuuteen liittyen, oli mielenkiintoinen. Itse olin junassa kohti Pieksämäkeä, siellä pidettävää huolityöpajaa Pieksämäen tulevaisuutta ajatellen, kun pommi tuli. PAM. Kaikki se tulevaisuuden toivo myös pieksämäkeläisten osalta kaatui hulevetenä viemäriin. Huolityöpaja sai uuden luonteen muutaman tunnin varoajalla, onneksi osaava paikallinen luottamusmies hanskasi tilanteen ja omalta osaltaan antoi jotain toivoa tulevaan. Vain joitain päiviä myöhemmin vedettiinkin matto kaikkien alta. Jos joku Pieksämäeltä olikin ajatellut siirtyvänsä Kouvolaan töihin, hän sai mietintäänsä uuden aspektin LiVin ja Finrailin ulostulolla Kouvolan ja Helsingin ohjausten siirtämisestä Lahteen. Mitä ihmettä? Onko ne ihan järjissään? Nyt kaavailtu yhteenliittyminen ajaisi samaan kasaan melkoisen tärkeät liikenteelliset osa-alueet. Pääkaupunkiseudun lähiliikenne, tärkeimmät vientisatamat, idän liikenteen vilkkaimmat solmukohdat. Mitä jos jotain käy? Ihan perus norovirus pystyisi taittamaan puolen Suomen rautatieliikenteen melkoiseksi sekamelskaksi. Jos viranomaisten mielestä ei pysty, ollaan aika pihalla realiteeteista. Väliäkö tuolla pääkaupunkiseudun työmatkaliikenteellä saati satamien ja idän vienti- ja tuontiliikenteellä. Ei hyvää päivää (aiempi ilmaisuni oli alatyylinen…). Kouvola kaupunkina on erimielinen kaikkiin liikenteenohjauksen siirtymisiin liittyviin asioihin. Kouvola, vahvana rautatiekaupunkina ja alan opetuksen keskipisteenä, on ottanut tavoitteekseen estää liikenteenohjauksen siirtämisen Lahteen. Kaupunginjohtajaa myöten on asiaan panostettu ja tulevaisuus näyttää, onko LiVin mahdollista peruuttaa jo tehty päätös. Me tietysti ajattelemme, että oikein olisi jos liikenteenohjausta olisi niin Kouvolassa kuin Helsingissäkin. Kun ajatus on, että aiemmin toimimattomia järjestelmiä paikataan päälle rakennettavalla järjestelmällä, ei lopputulos voi olla kummoinen. Hoidetaan vaan näillä epätoivoisilla järjestelmillä kukin kulmillaan, kunnes koko ohjausjärjestelmä uusitaan juurta myöten. Liikenteenohjauksen toimivuuden kannalta se olisi ainoa oikea tapa toimia. Taas on mietitty työvuorosuunnittelun pelisääntöjä. Myös jotain uutta ja hyvää on saatu aikaan. 8.5 alkavan jakson osalta tullaan pohdittuja asioita saattamaan osaksi toimivaa suunnittelua. Varmaankaan kaikkia asioita ei saatu pureskeltua nytkään valmiiksi, mutta hyvässä hengessä yritettiin saada parannuksia aikaan kaikkien liikenteenohjaajien hyväksi. Moni asia tulee varmaan uudestaan tapetille, mutta siihen tarvitaan mielipiteitä ja mielellään konkreettisia toimenpide-ehdotuksia. Muistakaa myös tuleva TES-kierros. Piakkoin on aika heittää ilmoille omia mielipiteitä siitä, kuinka sopimustamme voitaisiin uudistaa. Olkaa aktiivisia! Nyt jatkan lomaa.


RVL | No2 • 2017
To see the actual publication please follow the link above