Page 13

RVL | 2016 • 4

3. Fokusryhmät. Toteutetaan viestinnän kehittämistä tukevat työpajat muutamalla osastopaikkakunnalla. Mukaan voivat lähteä ne henkilöt, jotka ovat tähän vapaaehtoisia. Osallistujat saavat 50 euron lahjakortit. Tavoitteena on ymmärtää erilaisia viestinnän kohderyhmiä (eli jäseniä) paremmin. Paljon muitakin ideoita jäi viestintäosaston ideapussiin kotiin vietäväksi kuten Facebook Live lähetyksien hyödyntäminen liiton tilaisuuksissa. Mahdollisesti Liveä pystyttäisiin hyödyntämään myös muissa jäsenpalveluissa kuten koulutuksessa. Live-lähetyksiin tarvittiin kuitenkin RVL:n julkinen Facebook-sivu, joka on jo pystyssä. (Facebook ei tarjoa Live-toimintoa ryhmässä, jollainen RVL:n jäsenille tarkoitettu keskustelufoorumi on). Korostan tässä, että RVL:n sivun ainoa tehtävä on tällä hetkellä mahdollistaa Live-lähetykset. Sinne ei tulla päivittämään muuta sisältöä toistaiseksi. Ensimmäiset testilähetykset on tehty. Pääsemme pian tosi toimiin. Kulttuurinmuutos tapahtumassa Pitkään on RVL:n viestintää mietitty juuri toisin päin, kuin Deeped jutun alussa kehoitti. Ensin lehti ja sen jälkeen kaikki muu. Jos viestintä jätetään 4 kertaa vuodessa ilmestyvän lehden varaan, se tekee viestinnästä hidasta, tarpeetonta ja kankeaa. Olen huomannut, että kukaan ei ole tottunut siihen ajatukseen, että viesti tulisi lähteä jäsenistölle jotain muuta reittiä. Ja sen tulisi lähteä mahdollisimman pian, mielellään heti. Saati, että viestiin kaivattaisiin vastauksia. Tai jopa oma-aloitteisia kannanottoja. Viestinnän nopeuttaminen ja avaaminen vaativat riskinottoa. On pelottavaa lähettää ilmoille asioita, joista et voi olla satavarma, joiden kieliasu ontuu ja joiden kuvat ovat suttuisia selfieitä radanvarsilta. Vielä pelottavampaa on antaa mahdollisuus jäsenille kommentoida vapaasti, vastata ja vastustaa. Avoimuus on arvo, joka ei täällä liikennesektorilla tunnu toteutuvan kovinkaan helposti. Olemme kuitenkin oikealla tiellä. Facebook ryhmän saimme pystyyn, jotta jäsenet pääsevät kertomaan mielipiteensä. Uudet verkkosivut olemme saaneet pystyyn, joilta tietoa löytyy toivottavasti entistä helpommin. RVL:n Chat-päivystys on saatu tämän lehden ilmestyessä auki, jotta jäsenet saavat päivystysaikoihin aina kiinni RVL:n edustajan. Matkakassa mahdollistaa tuen liiton yhteisille reissuille, jossa jäsenet pääsevät keskustelemaan toistensa kanssa. Syntyy ehkä lisää hyviä ideoita. Mikä tärkeintä: Kaikki edellä mainitut toimenpiteet ovat lähteneet puhtaasti teidän, jäsenten tarpeista, jotka kävivät ilmi jäsen- TJNS-kurssille osallistuvat liitot SACO, RUOTSI 23 alakohtaista sisältävä keskusliitto, jolla on 650 000 jäsentä. Jäsenet ovat suorittaneet tutkinnon yliopistossa. HK TRAFIK & JERNBANE, TANSKA HK:lla on useita ala-kohtaisia liittoja, joista Trafik & Jernbane on yksi. NORSK JERNBANE FORBUND, NORJA Rautatiealan liitto, jolla on 14 700 jäsentä. Kuinka monta RVL:läistä vaaditaan, jotta saadaan filmattua yhden minuutin pituinen video?  RAUTATIEVIRKAMIES 4 / 2016 13


RVL | 2016 • 4
To see the actual publication please follow the link above