Page 12

RVL | 2016 • 4

TJNS-seminaari herätti paljon uusia ajatuksia RVL:n viestintäkonetta väännetään nyt digitaaliseen aikaan Miettikää digitaalinen viestintä ensin, analoginen sitten. Tai en itse asiassa tiedä, miksi teidän pitäisi tehdä ollenkaan analogista.. Näin avasi puheenvuoronsa TJNS-kurssilla Deeped Niclas Strandh, joka työskentelee Digital pr ja social media strategistina. Deeped on rankattu Ruotsissa yhdeksi maan vaikutusvaltaisimmista sosiaalisen median asiantuntijoista. Hän työskentelee ja toimii omistajana useissa yrityksissä kuten United Power Advertising Agencyssa. Analogisella viestinnällä hän todennäköisesti tarkoitti missä tahansa muussa muodossa kuin digitaalisesti julkaistavia viestintäkanavia. Avauksen jälkeen Deeped ja hänen kumppaninsa Sara Larsson jatkoivat avaamalla lisää sosiaalisen median maailmaa käyttäjästatistiikan ja omien kokemustensa kautta. He hengittävät ja ovat vahva osa sosiaalista mediaa. Olin myyty. Sosiaalinen media oli toki ollut asialistallani aikaisemminkin. On kuitenkin vaatinut puolitoista vuotta tiivistä työskentelyä, että olemme RVL:n viestinnän osalta tässä pisteessä: reitillä kohti vuorovaikutusta. Koen, että pikkuhiljaa minulle on avautumassa tilaa tehdä viestintää ja mahdollistaa se, että jäseniä kuullaan. Pääsemme siis viestinnällä vastaamaan niihin tarpeisiin, joita jäsenillä on. Sosiaalisen median lähestyminen yksin ja siitä tilanteesta, jossa RVL oli, tuntui aikaisemmin ylivoimaiselta haasteelta, möhkäleeltä. Oli kuitenkin upeaa, että samalla reissulla oli energinen porukka, jossa jokaisella on erilaisia viestinnällisiä vahvuuksia. Ajatuksien vaihtaminen auttoi. Vihkoni täyttyi muistiinpanoista ja uusista näkökulmista. Keskusteltavaa ja ideoita olisi riittänyt, mutta aika loppui yksinkertaisesti kesken. Päätimme kuitenkin tiiminä toteuttaa 3 asiaa (jos saamme niille budjettia vuoden 2017 suunnitelmaan): 1. Mitä liitto tekee? -videot. Pieniä videoita siitä, mitä liiton vastuutehtävissä toimivat henkilöt tekevät päivittäin jäsenten eteen. 2. Instagram-tili RVL:lle. Tarvitaan positiivisempaa ja vapaamuotoisempaa viestintää. Instagram on siihen hyvä väline. Jos se ei toimi, suljetaan pois. Teksti: Marika Lankinen Kuvat: Ei tarkkaa tietoa Sosiaalisen median strategian alkusoittoja. 12 RAUTATIEVIRKAMIES 4 / 2016


RVL | 2016 • 4
To see the actual publication please follow the link above