Page 8

RVL No2 | 2016

8 RAUTATIEVIRKAMIES 2 / 2016 sä. Palvelumuotoilu on palvelujen ja asiakaskokemuksen kehittämisen työkalu, joka osallistaa työntekijöitä työn kehittämiseen. Tällä hetkellä etsitään työyhteisöä, joka olisi halukas osallistumaan projektiin. Pilottiprojektista vastaa viestintä- ja kehityspäällikkö Marika Lankinen. Muutos kohti ratkaisukeskeisyyttä Ratkaisukeskeisyys ja muutoksen hallinta ovat tärkeitä työkaluja nykypäivän organisaatioissa. RVL:ssä koulutetaan parhaillaan sisäisiä valmentajia, joiden tehtävänä on jatkossa kouluttaa vastuuhenkilöitä, vastata luottamusmiesten koulutuksen kehittämisestä sekä mahdollisesti miettiä jäsenistöä koskevia koulutusasioita. Lisäksi hallituksen ja luottamusmiesten koulutukset keskittyvät vuonna 2016 ratkaisukeskeisyyteen. RVL:n sääntöjen päivittäminen ja uusiminen Osa RVL:n säännöistä hidastaa ja vaikeuttaa tällä hetkellä liiton toimintaa. Sääntöjen uudistaminen on tärkeää, jotta liiton uudistuminen mahdollistuu. Sääntöuudistuksen työstäminen on työvaliokunnan harteilla, mutta sen loppuun saattaminen vaatii kaksi valtuuston ylimääräistä kokousta. TES:in päivitys ja muutokset Ennen kuin Finrail eriytettiin VR:stä, työehtosopimuksen päivitys oli jo pitkällä. Päivitys kuitenkin jumiutui, koska työnantaja ei pystynyt tuottamaan siihen neuvottelukumppania. Työ pyritään aloittamaan nyt uudelleen. RVL:n puolelta siitä vastaa neuvottelupäällikkö Seppo Juselius. Hallitusvierailut osastoissa Hallitus lähtee myös kokonaisuudessaan liikkeelle. Hallituksen kokouksen yhteydessä tutustutaan osastojen toimintaan paikan päällä eli ensimmäiseksi 20.9. Tampereella ja 22.11. Helsingissä. Viestinnän kehittäminen Liiton viestinnän kehittäminen on ikuinen projekti, jota nyt hiotaan jälleen usealla eri osa-alueella. Jäsenkartoituksen pohjalta erityisen tärkeäksi on noussut jäsenten kuuntelu ja sen mahdollistaminen. Uusia toimenpiteitä tähän on jo käynnistetty kuten RVL:n Facebook-ryhmä ja Uudistuskiertue. Molempien tarkoituksena on kuulla jäsenten mielipiteitä ja erityisesti kehitysehdotuksia. Viestinnän tueksi kehitettävää löytyy niin sähköpostijärjestelmistä, verkkosivuista kuin muistakin viestinnän osa-alueista. Esimerkiksi syksyn mielenilmauksen kohdalla huomattiin, että toimistolta ei saada lähettyä sähköpostia suoraan jäsenille. Jäsenten sähköpostit ovat ainoastaan osastojen käytössä. Tarkoituksena on nyt siis mm. luoda systeemi, jossa myös toimistolta sähköpostia päästään lähettämään suoraan jäsenille. Tavoitteena on myös osallistaa enemmän jäseniä ja osastoja tuottamaan sisältöä liiton toiminnasta. Lisää käsipareja Toiminnan uudistaminen on raskas prosessi, jonka toteutuminen vaati tahdon lisäksi konkreettisia tekijöitä. Uusien asioiden toteuttaminen on aina haastavampaa ja hitaampaa kuin vanhojen uudelleen tekeminen. Vuoden 2016 loppuun saakka RVL:n konttorille tulee lisäkäsipari eli projektityöntekijä, joka auttaa toteuttamaan tässä edellä mainittuja toimenpiteitä 3. Uudet toimenpiteet Uusia toimenpiteitä tavoitteiden saavuttamiseksi on useita. Kaikki ideat pohjautuvat jäsen- ja työnantajakartoitukseen sekä uudistuskiertueella saatuun palautteeseen. Koska suuri osa asioista toteutuu nyt ensimmäisen kerran, käsitellään niitä pilottiprojekteina. Katsotaan siis, millaisen suosion ne saavat ja toteutetaanko ne uudelleen. Osalle ideoista on jo nimetty vastuuhenkilöt ja loput nimetään kesäkuussa hallituksen kokouksessa. Tässä artikkelissa ei ole esitelty liiton toimintaa, joka jatkuu entisellään kuten kesä- ja talvipäiviä tai luottamusmiestoimintaa. Tarkoitus on kertoa vain uusista toimenpiteistä. Kartoitus mahdolliselle yhdistymiselle toiseen liittoon Jäsenkartoituksessa toivottiin yhdistymistä toiseen liittoon. Alustava kartoitus yhteistyömahdollisuuksista on aloitettu. Hallituksen valtuuttamat puheenjohtaja Kari Vähäuski ja neuvottelupäällikkö Seppo Juselius ovat tässä vaiheessa keskustelleet Julkisten ja hyvinvointialojen liiton JHL:n, AKT:n ja Veturimiesten kanssa. Kartoitus on kuitenkin vasta alustavassa vaiheessa, jossa kumppaniehdokkaita pyritään hahmottamaan. Matkakassa Jäsenkartoituksessa kaivattiin yhteisöllisyyttä ja tapahtumia. Nämä tarpeet yhdistyvät hienosti toisiinsa: Yhteisöllisyys syntyy usein yhdessä tekemisestä, jota hallitus haluaa tukea. Ideana syntyi Matkakassa, jolla tuetaan osastojen järjestämiä ohjelmallisia matkoja. Alustavien sääntöjen mukaan tuki voi olla enintään 50 prosenttia matkan hinnasta ja enintään 50 euroa/jäsen. Matkoille voivat osallistua työsuhteiset ja työttömät. Paikoista kuitenkin 1/3 varataan muiden osastojen jäsenille, joille matkasta tiedotetaan hyvissä ajoin. Jos osallistujia ei muista osastoista tule tarpeeksi, voidaan paikat luovuttaa oman osaston väelle. Matkakassan tarkemmat pelisäännöt luodaan kesän aikana ja se siirretään käytäntöön syksyllä 2016, jotta se on tasapuolisesti kaikkien osastojen haettavissa. Chat-palvelu Jäsenten kuuntelun kehittäminen nousi esille lähes jokaisessa jäsen- ja työnantajakartoituksen osiossa. RVL:n verkkosivuille tulevan Chat-palvelun avulla on tarkoitus taata jäsenelle mahdollisuus saada vastauksia kysymyksiin päivystysaikoina. Se, millaiset asiantuntijat palvelussa vastaavat jäsenten kysymyksiin, selvitetään kokeilemalla ja mahdollisesti Facebook-kyselyllä. Sen kehittämisestä vastaa viestintä ja kehityspäällikkö Marika Lankinen. Hyvinvointipäivä Alunperin uudistuskiertueella esiteltiin idea jäsenten koulutuspäivästä. Uudistuskiertueella saadun palautteen pohjalta idea muutettiin kuitenkin jäsenten hyvinvointipäiväksi. Päivän toteutuksesta vastaavat hallituksen jäsenet Irma Wiita, Paula Sairo ja Marjut Pykälä aho, jotka jo pyysivät ajatuksia RVL:n Facebook-ryhmässä. Tukea työn kehittämiseen palvelumuotoilulla Jäsen- ja työnantajakartoituksessa kritisoitiin sitä, että liitto ei ymmärrä mihin maailma on menossa. Palvelumuotoilupilotin tavoitteena on katsoa, pystyykö liitto tätä kautta ymmärtämään paremmin työtehtävien tulevaisuutta ja tukemaan jäseniään heidän työnsä kehittämises


RVL No2 | 2016
To see the actual publication please follow the link above