Page 7

RVL No2 | 2016

1. Liiton tehtävä: Oikeudenmukaisuus, hyvinvointi ja yhteistyö RAUTATIEVIRKAMIES 2 / 2016 7 RVL:n tehtävä 1873-> RVL:n tärkein tehtävä on solmia jäsenten toimialoja koskevat työehtosopimukset RVL:n lisätehtävä 2016-> RVL:n tehtävä on parantaa työyhteisöjen hyvinvointia ja oikeudenmukaisuutta yhdessä jäsenten ja työnantajien kanssa. Yksi tärkeimmistä ja isoimmista muutoksista on tehty RVL:n tehtävän kohdalla – siis siinä, miksi liitto on olemassa. Ilman tehtävän päivittämistä RVL:n muutos ei olisi mahdollinen. Liiton tehtävä on ollut perustamisesta saakka solmia jäsenten toimialoja koskevat työehtosopimukset. Keskittyminen yksin työehtosopimukseen ei kuitenkaan enää riitä jäsenille, jotka kaipaavat liitolta lisää palveluja. Nyt vanhan tehtävän lisäksi rinnalle ilmestyy toinen yhtä tärkeä tehtävä: Työyhteisöjen hyvinvoinnin ja oikeudenmukaisuuden parantaminen yhteistyössä jäsenten ja työantajien kanssa. 2. Liiton tavoitteet ja onnistumisen mittarit 2016–2020: Hyöty jäsenelle, osallistuminen ja aktiivisuus sekä mahdollisuuksien näkeminen Tavoitteet 2016-2020 Mittarit Jäsenet hyötyvät liittoon kuulumisesta. Säilyminen liitossa Jäsenet osallistuvat ja käyttävät liiton Osallistujamäärät (osastojen toiminta, uudet palveluita aktiivisesti. palvelut, talvi- ja kesäpäivät) ja yhteydenottojen määrät (luottamusmiehiin, hallituksen jäseniin) Hallituksen jäsenet ja luottamusmiehet 360-arvioinnin kautta saatava palaute kehittyvät ratkaisukeskeisiksi hallituksen jäsenille ja luottamusmiehille Hallitus määritteli liiton toiminnalle tavoitteet ja mittarit vuoteen 2020. Tavoitteet ja niiden mittarit tuovat suoraa palautetta siitä, miten hallitus ja osastot onnistuvat liiton tehtävän toteuttamisessa. Tärkein tavoite on, että jäsenet kokevat hyötyä siitä, että he kuuluvat RVL:oon. Hyöty on kuitenkin hyvin yksilöllinen käsite. Käytännössä hallitus uskoi, sen näkyvän siinä, että jäsenet pysyvät liitossa. Toisin sanottuna ne, jotka eivät irtisanoudu, kokevat saavansa liitosta hyötyä. Toisena tavoitteena on liiton palveluiden aktiivinen käyttö. Uusien palveluiden käyttöaste kokeiluvaiheessa sekä osallistujamäärät osastojen ja liiton tilaisuuksissa kertovat siitä, kuinka suuri tilaus palveluille on tai kuinka houkutteleviksi ne koetaan. Yhteydenotot luottamusmiehiin ja hallituksen jäseniin puolestaan viestivät siitä, kuinka aktiivisesti jäsenet hakevat apua luottamushenkilöiltä tai antavat palautetta liiton toiminnasta. Jäsen- ja työnantajakartoituksessa esille tuli myös voimakas tarve sille, että jäseniä todella kuunnellaan. Hallitus asetti tavoitteekseen itselleen ja luottamusmiehille kehittää kykyään kuunnella ja toimia ratkaisukeskeisesti. Tätä mitataan itse tehdyllä kyselylomakkeella, jossa rajattu ihmisjoukko hallitusjäsenten ja luottamusmiesten lähiympäristöstä (kollegoista, alaisista, esimiehistä ym.) arvioi henkilön toimintaa puolen vuoden välein. 


RVL No2 | 2016
To see the actual publication please follow the link above