Page 19

Qualitor 1 • 2015

Vuorovaikutuksen kautta PÄIVI JOKINEN TULI NÄKÖALAPAIKALLE, QUALIFICATIONIN AUDITOIJAKSI. MINNA SEPPÄ PÄIVI JOKISESSA heräsi jo varhain palo terveyden 1/2015 Qualitor 19 edistämiseen. Hän opiskeli terveyskasvatusta työskennellessään hammashoitajana. Siirtymä päihdealalle oli kuitenkin sattumaa: A-Klinikkasäätiön Järvenpään sairaalassa oli vuosituhannen vaihteessa avoinna opiskelijalle soveltuva sairaanhoitajan sijaisuus. Jokinen meni ja jäi. Hän kokee ajan A-klinikkasäätiössä palkitsevana. — Päihdetyössä hoitotyö tapahtuu vuorovaikutuksessa. Minua kiinnosti, kuinka asiakkaan kohtaamistilanteita voidaan ohjata sellaisiksi, että ne tukevat parhaalla mahdollisella tavalla asiakkaan motivaatiota parantua, Jokinen sanoo. Hän tutki vuorovaikutusta osana maisteriopintojaan. Väitöskirja jäi ylihoitajan työn vuoksi uupumaan, mutta asiakaskohtaamisten arvioinnin ja ohjaamisen problematiikkaan Jokinen sai ottaa kantaa johtajanakin. — Asiakas kestää rehellisenkin palautteen, kunhan hänen ja työntekijän välillä on luottamussuhde. Se ei kuitenkaan synny itsestään, vaan vaatii rakentamista. YLIHOITAJANA Jokinen työskenteli osastonhoitajien esimiehenä. — Työ oli kokonaisuuksien johtamista ja esimiesten sparraamista. Tavoitteena oli luoda rakenteet, jotka mahdollistavat toimivan johtamisen. Lisäksi ylihoitaja teki hoitotyön linjaukset, ja varmisti, että osaamistarpeet täyttyvät. Talouden ja hyvän hoidon vaatimukset tuli tasapainottaa. Jokinen ehti vetää useamman yt-kierroksen, mitä pitää hyvänä oppipolkuna. AIEMMAT TEHTÄVÄT ovat antaneet perspektiiviä siihen, kuinka laatujärjestelmä tukee perustehtävän toteutumista. — Auditoijana vahvuutenani on asiakasnäkökulma. Toisen ihmisen kohtaaminen on tämänkin työn ytimessä. — Itse saan syväosaamista ja näköalapaikan suomalaisiin alan käytäntöihin. Sosiaali- ja terveydenhuollon haasteena on palveluiden tasalaatuisuuden varmistaminen. — Laatutyö antaa työkaluja niin tähän kuin johtamisen haasteiden ratkomiseenkin. Esimiehet voivat keskittyä motivointi- ja palautteenantoprosesseihin, kun rakenteet ovat kunnossa. MAURI RATILAINEN Päivi Jokinen luopui tutkijan urasta johtamistyön hyväksi. Tutkijan mentaliteetti kuitenkin säilyi. — Katson asioita analyyttisesti, monesta näkökulmasta. PÄIVI JOKINEN Koulutus: Valmistunut hammashoitajaksi 1984, terveydenhoitajaksi 1995 ja terveystieteiden maisteriksi Jyväskylän yliopistosta 2005. Lahden yliopistokeskuksen tohtorivalmennusohjelma 2005-07, Tampereen yliopiston moniammatillinen sosiaali- ja terveysalan johtajakoulutus 2005-07 ja johtamisen erikoisammattitutkinto 2014. SHQS-auditoijaksi vuonna 2014. Ura: Hammashoitajana 1982-1996, kotisairaanhoidon ja sairaanhoitajan määräaikaisia tehtäviä opintojen ohella 1996-99. A-klinikkasäätiöllä 2000-2014 eri tehtävissä: ylihoitajaksi 2005, palvelupäälliköksi 2012 ja laatupäälliköksi saman vuoden syksyllä. Auditoijaksi Labqualityn Qualification-palveluihin joulukuussa 2014. Tutkimus ja julkaisut: useita artikkeleita 2001-2005 Tiimi-lehdessä ja Sosiaalilääketieteellisessä lehdessä.


Qualitor 1 • 2015
To see the actual publication please follow the link above