Page 16

Qualitor 1 • 2015

16 Qualitor 1/2015 UUDISTUVA S O S I A A L I - J A T E RVEYDENHUOLTO Laatuportti tekee laatutyöstä hallittavampaa VAASAN KESKUSSAIRAALA PILOTOI SÄHKÖISEN LAADUNHALLINNAN TYÖKALUA. PIA HAGLUND Kirjoittaja on FM ja HTM, joka työskentelee palvelupäällikkönä Vaasan keskussairaalassa. VAASAN KESKUSSAIRAALASSA on tehty systemaattista laatutyötä SHQS-laatuohjelman avulla vuodesta 2006. Ensimmäinen laaduntunnus saatiin vuonna 2007 ja viimeisin 2013. Seuraava laaduntunnustusauditointi on edessä ensi vuonna. Viime aikoina yksi suurimmista laatutyössä tapahtuneista muutoksista on laadunhallinnan tietojärjestelmän, Laatuportin, käyttöönotto keväällä 2014. Qualificationin asiakkailleen tarjoama sähköinen palvelu otettiin Vaasassa käyttöön samoihin aikoihin päivitettyjen kriteereiden kanssa. Laatuportti on tuonut toivottua muutosta aikaisempaan, lähinnä sähköpostin välityksellä tapahtuneeseen, dokumenttirumbaan. Tietojärjestelmää pilotoitiin ensin itsearvioinneissa ja sen jälkeen kevään ulkoisessa ylläpitoauditoinnissa. Pilottiorganisaatiolla on järjestelmän kehittämisvaiheessa tietynlainen rooli, eikä se aina ole helppo, koska mikään järjestelmä ei aluksi ole täydellinen. Toisaalta pilottiorganisaation osa on myös hyvin kiitollinen, koska järjestelmää saa olla mukana kehittämässä itsellekin toimivaan suuntaan. Järjestelmän kehittäjä Qreform Oy onkin ollut myös tässä suhteessa kiitollinen kumppani, ja ottanut hyvin huomioon asiakkaan Laatu- ja turvallisuustyötä on Vaasassa tehty pitkään. mielipiteet sekä näkemykset järjestelmää kehittäessä. Vaasassa oli jo aiemmin käytössä Potilasturvaportti, joten siirtyminen Laatuportin käyttäjäksi sujui helposti. KUN AJATELLAAN koko laadunhallinnan sykliä, Laatuportti tarjoaa toimivan ratkaisun yhteen vaikeimmista laatutyöhön liittyvistä käytännön asioista, nimittäin seurantaan ja arviointiin. Aikaisemmin ulkoisista ja sisäisistä auditoinneista saadut kehittämissuositukset ovat tuoneet mukanaan paljon työtä dokumentoinnin, muistuttelun ja kyselyiden muodossa. Laatuporttia käytettäessä riittää, kun kehittämissuositukset kirjataan, aikataulutetaan ja vastuutetaan yhden kerran. Tämän jälkeen niiden seuraaminen ja työstäminen on helppoa niin toteutuksesta vastuutetuille kuin laadunhallinnasta vastaavillekin. Erilaisten korjaavien toimenpiteiden käsittely on muuttunut huomattavasti aiempaa järjestelmällisemmäksi. Järjestelmä huolehtii jopa muistuttelusta. Seurannasta ja arvioinnista on tullut yksinkertaisesti hallittavampaa. Lisäksi monille dokumenteille on saatu automaattisesti tietynlaiset standardit, koska järjestelmän raporttiosiosta saa tarvittavat raportit. LAATUPORTTIIN SIIRRETTIIN itsearviointien ja ulkoisen auditoinnin pilotoimisen jälkeen sisäiset auditoinnit, jotka raportoitiin nekin suoraan järjestelmään. Sisäisten auditointien osalta erityisen toimiva Laatuportin ominaisuus on raportointi, sillä järjestelmästä saa ulos standardiraportin kaikista erillisistä auditoinneista. Lisäksi kehittämissuositukset vastuutetaan sisäisten auditointienkin kohdalla järjestelmään, jol- »Sisäisten auditointien osalta erityisen toimiva Laatuportin ominaisuus on raportointi.» ISTOCKPHOTO


Qualitor 1 • 2015
To see the actual publication please follow the link above