Page 3

ProTerveys | No1 • 2017

Pro terveys 3 PRO TERVEYS -LEHTI ilmestynyt vuodesta 1972 (Ylihoitajalehti 1972-2004) 44. vuosikerta JULKAISIJA/TOIMITUS Akavan sairaanhoitajat ja Taja ry Rautatieläisenkatu 6, 00520 Helsinki www.taja.fi Kukka Junno toiminnanjohtaja 040 5073 648, kukka.junno@taja.fi Sini Silvàn toimitussihteeri 040 5065 846, sini.silvan@pp.inet.fi PÄÄTOIMITTAJA Arja Häggman-Laitila arja.haggman-laitila@uef.fi 040 355 2749 TOIMITUSNEUVOSTO Arja Häggman-Laitila (pj), Kukka Junno, Jaana Juutilainen-Saari, Antti Niemi, Laura-Maria Peltonen, Riitta Simoila, Kaarina Torppa, Helena Vertanen SIVUNVALMISTUS Suunnittelutoimisto M.Gardemeister Oy Helsinki, 09 4366 440 PAINOPAIKKA Painotalo Plus Digital Oy 050 595 5979 Seuraavan lehden teema: SOTE-UUDISTUS PÄÄKIRJOITUS Arvostava kohtaaminen Tämän numeron teeman valinta perustuu lukijoidemme toiveisiin. Potilasta ihmisenä kunnioittavan hoitotyön toteutuminen tulee testatuksi joka päivä kellon ympäri jokaisessa asiakaskontaktissa. Sitä myös arvioidaan systemaattisesti palvelujärjestelmissä ja toimintaa kehitetään palautteen perusteella. Asiakkaat ja potilaat ilmaisevat kyselyissä usein tyytyväisyyttään hoitotyön palveluihin ja palveluun sosiaali- ja terveydenhuollossa ylipäätänsä. Toki palautteisiin kirjataan myös kehitettäviä asioita. Keskustellessamme toimitusneuvostossa teemasta, totesimme, että hyvästä palautteesta huolimatta uutiskynnyksen ylittävät pääsääntöisesti vain kielteiset kokemukset. Niitä myös raportoidaan huomiota herättävästi. Tiedostimme myös, että aina kehittämistä vaativa palaute ei saavuta palveluista vastaavia ja jää siten huomiotta. Huonoja kokemuksia käsitellään perhepiirissä tai muiden läheisten kanssa. Voimia tai halua ei löydy viranomaistahojen lähestymiseen. Asiakkaan ja potilaan näkökulmasta ikävät kokemukset tai palveluista paitsi jääminen ovat aina valitettavia. Halusimme luoda katsauksen hyvään hoitotyöhön tämän päivän sosiaali- ja terveydenhuollossa ja sen lähitulevaisuuden uusissa hoitoratkaisuissa. Kutsuimme kirjoittajiksi tutkimuksen, hoitotyön johdon ja koulutuksen asiantuntijoita. Pyysimme heitä kuvaamaan, miten hyvää hoitotyötä arvotetaan ja millaisia haasteita sen toteutumiseen sisältyy. Aihe on ollut aina keskeinen. Sen merkitys korostuu nyt entisestään sote-uudistuksen yhteydessä. Asiakasosallisuuden painottaminen haastaa meitä asiakas ja potilasnäkökulman aiempaa syvempään ymmärtämiseen ja monipuolisempaan huomioon ottamiseen. Asiakas ja potilas ovat tasavertaisia kumppaneitamme oman elämäntilanteensa ja palvelutarpeidensa parhaimpina asiantuntijoina. He haluavat tulla arvostavasti kohdatuksi. Talven selkä alkaa taittua ja on aika toivottaa teille kaikille hyvää kevättä Päätoimittaja ARJA HÄGGMAN-LAITILA TILAUSHINNAT 2017 Hinnat ovat nettohintoja, alv 0 % vuosikerta 65 € irtonumero 10 € ISSN: 1795-3847 ILMESTYMIS- JA AINEISTOAJAT 2017 Nro Viimeinen Aineisto Ilmestymis- varauspäivä päivä päivä 1 25.01. 01.02. 24.02. 2 22.03. 29.03. 21.04. 3 24.05. 31.05 22.06. 4 30.08. 06.09. 29.09. 5 08.11. 15.11. 08.12.


ProTerveys | No1 • 2017
To see the actual publication please follow the link above