Page 22

ProTerveys | No1 • 2017

POTILASTA KUNNIOITTAVA HOITOTYÖ Kunnioittava kohtaaminen vaatii herkkyyttä Potilaan ja hoitajan kohtaaminen luo perustan potilaan ja hoitajan väliselle vuorovaikutussuhteelle. Kohtaamisen luonteesta riippuu paljon, minkälaiseksi suhde muodostuu. Negatiiviset kokemukset jäävät helpommin potilaiden mieleen ja ne sävyttävät usein koko hoitokokemusta. (Bailey 2010.) Tämän vuoksi potilaan kunnioittavaan kohtaamiseen on kiinnitettävä erityistä huomiota. Potilaan ja hoitajan kohtaaminen luo perustan potilaan ja hoitajan väliselle vuorovaikutussuhteelle. Kohtaamisen luonteesta riippuu paljon, minkälaiseksi suhde muodostuu. Negatiiviset kokemukset 22 Pro terveys jäävät helpommin potilaiden mieleen ja ne sävyttävät usein koko hoitokokemusta. (Bailey 2010.) Tämän vuoksi potilaan kunnioittavaan kohtaamiseen on kiinnitettävä erityistä huomiota. Potilaan kunnioittaminen on yksi hoitotyötä ohjaavista periaatteista. Tutkimukset potilaan kunnioittavasta kohtaamisesta kuitenkin osoittavat, ettei tämä arvo aina käytännössä toteudu (Skär & Söderberg 2012). Ei riitä, että hoitaja hallitsee teoreettisesti kunnioittavan kohtaamisen periaatteet, vaan hänen on myös kyettävä soveltamaan tietoa kaikissa vuorovaikutustilanteissa kaikkien potilaiden kanssa. Kunnioittavan kohtaamisen toteuttaminen vaatii hoitajalta nöyryyttä ja kykyä tuntea potilas yksilönä, jotta potilas ei koe olevansa hoidon kohde vaan aktiivinen toimija. Tarvitsemme hoitotyössä lisää tietoa siitä, mitä potilaan ja hoitajan välisessä kohtaamisessa tapahtuu ja miten voimme turvata potilaiden kokemukset kunnioitetuksi tulemisesta. Potilailla on oikeus hyvään hoitoon ja kunnioittavaan kohteluun, jossa heidät kohdataan arvostavasti ja jossa heitä hoidetaan yksilönä henkilökohtaisten tarpeiden mukaisesti (Finlex 785/1992). Hoitajilla on puolestaan ammatillinen velvollisuus toteuttaa eettisesti korkeatasoista hoitoa (ICN 2012). Hyvän ja huonon hoidon kokemukset liittyvät useammin potilaan ja henkilökunnan väliseen hoitosuhteeseen kuin hoidon tekniseen toteutukseen. Potilaat saattavat kokea hoitosuhteissa arvottomuutta, tai epävarmuutta ja pelkoa siitä mitä seuraavaksi tapahtuu. Potilaan kunnioittava kohtaaminen on hyvän hoitokokemuksen edellytys. Ydin löytyy vuorovaikutuksesta Kunnioittava kohtaaminen rakentuu potilaskeskeisyyden perustalle. Potilaskeskeisyys on ammatillista potilaan tarpeisiin, toiveisiin ja odotuksiin vastaamista hoidossa. Siinä potilaalle selitetään ymmärrettävästi hoitoon liittyvät JAANA KOSKENNIEMI TtT-opiskelija, yliopisto-opettaja, Hoitotieteen laitos, Turun yliopisto HELENA LEINO-KILPI THT, professori, Hoitotieteen laitos, Turun yliopisto ja sivutoiminen ylihoitaja, TYKS HELI VIRTANEN TtT, yliopisto-opettaja, Hoitotieteen laitos, Turun yliopisto RIITTA SUHONEN TtT, professori, Hoitotieteen laitos, Turun yliopisto ja sivutoiminen ylihoitaja, TYKS ja Turun kaupunki asiat, hänen asiantuntijuuttaan oman terveyden- ja elämäntilanteensa tuntijana kunnioitetaan ja hänellä on mahdollisuus vaikuttaa hoitoonsa ja tehdä valintoja. (Suomen Kuntaliitto 2011.) Kunnioittava kohtaaminen toteutuu potilaan ja hoitajan välisessä vuorovaikutuksessa. Ihmisten välinen vuorovaikutus on moniulotteista sanallista ja sanatonta viestintää. SHUTTERSTOCK


ProTerveys | No1 • 2017
To see the actual publication please follow the link above