Minkälaiset ovat asiakkaan kokemukset ja ovatko asiakkaat tyytyväisiä
painotalon palveluihin? Näihin kysymyksiin me Painotalo Plus
Digitalissa halusimme saada vastauksia, kun teimme asiakastyytyväisyystutkimuksen.
–Valtaosa asiakkaistamme, 92 prosenttia, antoi meille kokonaisarvosanan
erittäin tai melko hyvä, kiittää PPD:n toimitusjohtaja Sauli
Vuorinen.
Kiitoksia sateli eniten painolaadun lisäksi helposta yhteydenotosta,
sekä siitä, että sovituista asioista pidetään kiinni. PPD:n henkilöstön
palvelualttius ja joustavuus sai myös kiitosta.
Vuorisen mielestä erityisen mukavaa oli lukea, että yli puolet asiakkaista,
54 prosenttia, on suositellut Painotalo Plus Digitalia kollegalleen
tai liikekumppanilleen ainakin kerran. Lisäksi kaksi viidestä, 41 prosenttia,
voisi harkita suosittelevansa Painotalo Plus Digitalia.
Vuorinen sanoo, että tutkimus paljasti asiakkaille tärkeitä toiveita.
– PPD on oikeassa suunnassa kehittäessään palveluitaan kokonaisvaltaisemmaksi.
Painotöiden lisäksi tarjoamme markkinointiviestinnän
ja digitaalisia palveluita. Moni tutkimukseen vastanneista asiakkaistamme
haluaisi ostaa näitä palveluita painopalvelun lisäksi samasta paikasta.
Tutkimus nosti esille myös kehityskohteita.
–Vaikka saimme kiitosta laajasta palveluvalikoimasta, paljastui samalla,
että moni asiakas ei vielä tiedä riittävästi palveluistamme. Meille
tämä on kehitystyön kannalta myös hyvä uutinen: asiakkaamme haluavat
kuulla enemmän meistä, uusista palveluistamme ja tuotteistamme.
Meiltä toivotaan enemmän yhteydenottoja ja tähän haluamme panostaa
enemmän, sanoo Vuorinen.
Kysely toteutettiin puhelinhaastatteluin. Kyselyyn vastasi lokakuun
aikana 51 Painotalo Plus Digitalin asiakasta. Tutkimuksen on tehnyt Mediatalo
Keskisuomalaisen tutkimusyhtiö Tietoykkönen Oy.
Kamuan yksikönjohtaja
Jaakko
Pernun mukaan
asiakkaan kokemus
yhteistyöstä
on Kamuan menestyksen
tärkein
mittari.
Kamuan yksikönjohtaja Jaakko Pernu kertoo,
että sisältömarkkinoinnin palveluista kysytään
nyt paljon.
– Sisältömarkkinointihan ei ole perinteistä mainontaa,
jossa alleviivataan yritystä ja palveluita.
Päinvastoin. Sisältömarkkinoinnissa tuotetaan
laadukasta sisältöä, jolla on hyötyarvoa asiakkaalle,
Pernu sanoo.
Sisältömarkkinoinnin hyvä puoli on Pernun
mukaan se, että sitä voidaan tehdä niin asiakaslehdissä,
verkkosivujen sisällöissä, videoissa
kuin blogeissakin. Kanavasta riippumatta idea
on sama.
Yli puolet asiakkaistamme
on suositellut meitä
ainakin kerran!
Mikä on tällä hetkellä
pinnalla markkinoinnissa?
– Tärkeintä on, etteivät sisällöt pyöri yrityksen
oman navan ympärillä, vaan että niissä on
ajateltu omien asiakkaiden toiveita ja tarpeita.
Tehokkaimmillaan sisällöt vahvistavat brändiä
sekä sitouttavat ja kasvattavat yrityksen asiakaskuntaa,
Pernu sanoo.
Pernun mukaan sisältömarkkinoinnilla tavoitellaan
sitä, että asiakkaan asiakas viettää
mahdollisimman paljon aikaa brändin äärellä
ja saa siitä lisäarvoa tuottavan hyödyllisen
mielikuvan. Tekemällä sisältömarkkinointia
pyritään myös varmistamaan, että potentiaalinen
ostaja löytää esimerkiksi yrityksen verkkosivuille.
Sisältömarkkinointia voidaan tehdä niin asiakaslehdissä,
verkkosivujen sisällöissä, videoissa kuin blogeissakin.
Kanavasta riippumatta idea on sama.