Page 8

2014MediataloESA_Tilinpaatos

Liiketoimintayksiköt Etelä-Suomen Sanomissa valmistau-duttiin vuonna 2014 yhteen historian suurimmista sisällön tekemisen muu-toksista, kun sähköinen sisältö saa ke-vään 2015 aikana aiempaa merkittävämmän roolin ja muuttuu osin maksulliseksi. Lehdessä keskityttiin maksullisten digi-taalisten sisältöjen, uuden toimintatavan ja organisaation kehittämiseen. Alkaneen vuo-den keskeisimpänä asiana on uusien mak-sullisten digitaalisten sisältöjen lanseeraa-minen. Itä-Hämeen vuosi sisälsi uudistuksia ja myyntityön kehittämistä. Lehden verkkosi-vuston uudistusprojekti saatiin päätökseen ja samalla kehitettiin uusia tuotteita myyn-tityön avuksi. Uudistuksen myötä yrityksil-le esiteltiin tuoreen verkkosivuston uudet myyntipaikat ja tuotepaketit. Uutena tuotteena myyntiin tuli myös posi-tiivisen vastaanoton saanut Heinolan seudun matkailulehti Reissari. Radio Voiman vuotta 2014 väritti erilaiset kehitystyöt. Haastavan vuoden aikana radios-sa otettiin käyttöön uusi toimitusjärjestelmä RCS, muutettiin ohjelmakarttaa sekä tehtiin musiikin tutkimus, jonka mukaan soittolistat voitiin uudistaa. Kehitystyön ansiosta Radio Voima tavoitti loppuvuonna selkeästi nuorem-pia kuuntelijoita kuin aikaisemmin. 6 MEDIATALO ESA Kesällä Radio Voima avasi myös uuden nykyaikaisen verkkopalvelunsa, jolla käyt-täjä tavoitetaan paikasta ja päätelaitteesta riippumatta. Radio Voiman kuuntelijaluvut kasvoivat noin 30 %. Mediatalo ESAn sähköisten palveluiden vuotta 2014 siivitti maksullisen sisällön pal-velusuunnittelu ja useat verkkosivu- sekä palvelu-uudistukset. Mediatalo ESAn, Itä-Hä-meen ja ESAn Kaupunkilehtien verkkopalvelu-uudistukset saatiin päätökseen. Parasta kasvua sähköisissä palveluissa te-ki alustat ja palvelut, jotka kasvoivat viime vuonna ennusteeseen nähden 26 prosenttia. Vuoden kokonaismyynnissä verkon display-myynti ylitti tavoitteen 5 prosentilla. Esan Kaupunkilehdille vuosi 2014 oli vaih-televa. Alkuvuonna Lahden keskustan muu-tokset, tyhjät liiketilat ja yrittäjien vaikeudet näkyivät ilmoitusmyynnissä. Yritysten epä-varmuus heijastui huomattavina myynnin vaihteluina. Syksyllä Esan Kaupunkilehdille positiivista virettä toi Uuden Lahden voitto kovatasoisessa Sanomalehtien Liiton Kau-punkilehtikilpailussa. Joulukuussa Seutune-losissa julkaistiin juhlalehti lehtien 10-vuo-tispäivän kunniaksi. Seutunelosissa yhteis-ten seutu-sivujen ilmoitusmäärät kasvoivat viime vuodesta. Esan Kaupunkilehdet sai verkkosivu-uu-distuksensa loppusuoralle vuoden lopussa. Uudistuksen merkittävin muutos oli siirtymi-nen samalle alustalle konsernin muiden tuot-teiden kanssa. Esan Kaupunkilehtien vuosi kokonaisuu-dessaan oli onnistunut ESA Digital Oy:n vuotta 2014 voi kuvailla nopean kasvun vuodeksi, jossa vauhti vain kiihtyi loppuvuotta kohden. Vuoden alussa valmisteltiin useita suuremman mittaluo-kan hankkeita ja kysyntää oli erityisesti os-topaikoilla toteutettaviin av-järjestelmiin ja sisällöntuotantoon. Systemaattinen tekemi-nen tärkeimmissä hankkeissa alkoi tuottaa tulosta. Tärkeä hanke Citycon Oy:n kanssa ete-ni nopeasti ja samalla tehtiin suunnitelmia tulevillekin vuosille. Hanke tarjoaa pitkän kumppanuuden suuren kauppakeskustoimi-jan kanssa. Loppu vuoden suurimpana saa-vutuksena oli yhteistyön aloittaminen Enston kanssa. Yhtiö valitsi ESA Digitalin kumppanik-seen ja yhteistyö käynnistyi heti uuden, kan-sainväliseen markkinointiin tehtävän yritys-videon tuotannolla. ESA Digitalin vuosi onnistui ennakoitua paremmin. Medialiiketoiminta


2014MediataloESA_Tilinpaatos
To see the actual publication please follow the link above