Page 9

Mediataloesa_Tilinpäätös

TILINPÄÄTÖS 2013 7 SÄHKÖISET PALVELUT, ESS.FI ESAN KAUPUNKILEHDET OY (Esan Kirjapaino Oy) Esan Kaupunkilehtien tulos jäi hieman bud-jetoidusta. Liikevaihdon laskua paikkasi en-nakoitua pienemmät kulut. Merkittävim-mät syyt liikevaihdon laskuun verrattuna edelliseen vuoteen olivat vuoden 2012 kuntavaalien myynnin puuttuminen ja kau-punkilehtien valtakunnallisen myyntiorga-nisaation KaupunkiPlussan myynnin heik-keneminen. Myyntiä pystyttiin kehittämään toteuttamalla useita teemoja ja tekemällä erikoisnumeroita. Kaupunkilehtien uuden toimitusjärjes-telmän hyödyt saatiin käyttöön ja toimitus-ten välistä yhteistyötä ja lehtikirjoitusten vaihtoa tehostettiin. Seutunelosten ulko-asu- uudistus suunniteltiin loppuvuoden aikana ja otettiin käyttöön vuoden 2014 alussa. Mediatalo ESAn sähköisten palvelujen myyn-ti kasvoi ja kehittyi taloudelliseen tilantee-seen nähden hyvin, vaikka vuosi 2013 oli mediamaailmassa kokonaisuutena alavireis-tä. Verkon myynti kasvoi edelliseen vuoteen verrattuna kolmanneksen ja budjettiennus-tetta paremmin. Myös Oikotien myynti kas-voi edellisestä vuodesta yli 14 prosenttia. Oikotien verkkopalvelut edesauttoivat myös mediamyyntiä lehdessä, erityisesti asunto-jen ja työpaikkojen osalta. Sähköisten palvelujen alusta- ja palve-lumyynti kasvoi vuonna 2013 noin kuusi prosenttia, vaikka menoinfo.fi -tapahtuma-palvelujen kehitystyöt pysähtyivät kesäl-lä kumppanimedioissa taantuman vuoksi. Verkkopalvelu ess.fi:n kävijämäärät kasvoi-vat neljänneksellä. Verkon huima kasvu saa-vutettiin valtakunnallisten kävijöiden (amp-parit. com) ja kumppanimedioiden liikenteen ohjauksen avulla. Sähköisten palvelujen keskeisin kehitys-hanke oli ess.fi -verkkoalustan uusiminen ja sähköisen yhteistyön käynnistäminen Keski-suomalaisen kanssa. Verkon palvelujen käy-tönseuranta saatiin vuoden aikana hallin-taan, kun yksikön organisaatio vahvistui webanalyytikolla. Vuoden lopulla verkkomyynnin ja Radio Voiman mediamyynnin myyntivastuun otti sähköisten palveluiden kehitysjohtaja Ka-ri Kaikkonen. Tuotekehitys ja myynti saatiin näin lähemmäksi toisiaan. ESA DIGITAL OY Esa Digital on erikoistunut verkossa, tv- ja radiomainonnassa sekä ostopaikoilla toteu-tettavien sisältöjen tuotantoon. Digitalin vuosi oli ennakoitua vaisumpi. Tähän vai-kuttivat keskeisten asiakkaidemme sääs-tötoimenpiteet markkinointipanostuksissa. Vuoden aikana kuitenkin luotiin useita mie-lenkiintoisia yrityskontakteja, joista odote-taan kasvua tulevina vuosina. Parantunut loppuvuosi ei riittänyt nos-tamaan liiketulosta positiiviseksi. Esa Di-gitalin myötä osaamisemme sähköisessä liiketoiminnassa kasvoi kuitenkin merkittä-västi erityisesti äänen, kuvan ja mainostuo-tannon alueilla. Liiketoimintayksiköt


Mediataloesa_Tilinpäätös
To see the actual publication please follow the link above