Page 8

Mediataloesa_Tilinpäätös

Liiketoimintayksiköt Medialiiketoiminta 6 MEDIATALO ESA RADIO VOIMA (Esan Kirjapaino Oy) Vuosi 2013 oli kaupallisesti Radio Voiman osalta heikko. Myyntitavoitteisiin ei päästy, sillä heikentyneessä taloudellisessa tilan-teessa asiakkaat keskittivät mediapäätöksi-ään päämedioihin. Kuuntelijamarkkinoilla Radio Voima me-nestyi 2013 erittäin hyvin. Vuoden ensim-mäisen puolikkaan aikana kuuntelijaluvut kasvoivat lähes 20 prosenttia. Kansallisen Radiotutkimuksen mukaan Radio Voiman kuuntelijaluvut olivat vuoden ensimmäi-sellä puoliskolla Lahdessa 28t/vko ja koko kuuluvuusalueella 36t/vko. Vuoden jälkim-mäisellä puoliskolla luvut pysyivät ennal-laan. Markkinaosuuksien pitäminen oli erin-omainen suoritus ottaen huomioon kevään 2013 säästötoimenpiteet, joiden seurauk-sena muun muassa arki-iltojen ohjelmia karsittiin. Loppuvuonna käynnistettiin projekti, jonka tavoitteena on verkon ja radion yh-teistyön tiivistäminen. Tämän projektin kautta luodaan uusia kaupallisia sisältö-tuotteita. Etelä-Suomen Sanomille vuosi oli haastava. Mediamyynti putosi yli kymmenen prosent-tia, mikä johtui pääasiassa Kärkimediasta. Kärkimedian kautta tapahtuneessa lasku-tuksessa pudotusta tuli yli 20 prosenttia. Kärkimedian suurimpia asiakkaita ovat vä-hittäiskauppaketjut sekä suuren valtakun-nalliset brändimainostajat. Kuluttajamyyn-nin eurokertymä kasvoi 0,4 prosenttia, vaik-ka levikki laski. Vahvistettu levikin lasku oli 3,8 prosenttia. Lehden lukijamäärä supistui, mutta ver-kon ja lehden yhteinen lukijamäärä eli ns. kokonaistavoittavuus nousi hyvälle tasol-la ollen nyt 201 000. Etelä-Suomen Sano-mat siis tavoittaa enemmän päijäthämäläi-siä kuin koskaan aiemmin, mikä antaa hyvät lähtökohdat sisällöntuotannon kehittämisel-le sekä mediamyynnille. Alkaneen vuoden keskeinen asia on päättää ja toteuttaa siir-tyminen maksullisiin digitaalisiin sisältöihin. Asiaa on selvitetty perusteellisesti tutus-tumalla eri vaihtoehtoihin lähinnä Pohjois-maissa ja Suomessa. Yleisen taloudellisen tilanteen jatkumi-nen ennakoitua pidempään ei tuonut toivot-tua piristymistä mediamyyntiin vielä tarkas-teluvuoden lopulla, ja varsinkin joulukauppa oli pettymys. Kevään 2013 sopeutustoimet eivät vaikuttaneet vielä täysimääräisesti tarkasteluvuonna, joten tulos jäi vaatimat-tomaksi. Itä-Hämeen vuosi oli hyvin poikkeukselli-nen. Keväällä siirryttiin koko sisällöntuo-tannon yhteistoimitukseen. Yhteistoimituk-seen siirtyminen toi Itä-Hämeelle selkeän parannuksen kuvajournalismiin. Lisäksi gra-fiikka ja taitto-osaamisen lisääntyminen toi uutta lisäarvoa lehteen. Itä-Häme menestyi hyvin vuoden 2013 paikallislehtikilpailussa isojen lehtien sar-jassa. Voiton vei Västra Nyland, Itä-Häme otti hopeaa ja Nya Åland jäi tällä kertaa pronssille. Palkintosija oli Itä-Hämeelle kol-mas kuuden vuoden sisällä. Lehden levikki putosi 1,9 prosenttia, mi-kä on hyvä tulos paikallislehtien joukossa Suomen lehtikentässä. Vain muutama pie-ni paikallislehti onnistui kasvattamaan le-vikkiään tai pitämään sen edellisen vuoden tasolla. Mediamyynnille vuosi oli haasteellinen, myynti putosi yli kymmenen prosenttia. Suurin syy pudotukseen oli Kärkimedian kautta tapahtuneessa myynnissä. ETELÄ-SUOMEN SANOMAT (Esan Kirjapaino Oy) ITÄ-HÄME (Esan Kirjapaino Oy)


Mediataloesa_Tilinpäätös
To see the actual publication please follow the link above