Page 13

BUUSTIA Lahden Seudulle | 1 • 2015

Tätä jätteistä tehdään: Käytöstä poistetut lasit, pullot, keräyspaperi, biojä-te, energiajäte, pienelektroniikka tai vaikkapa autot ja polkupyörät voidaan lajittelun ja käsittelyn jäl-keen hyödyntää lähes kokonaan. Jätteistä saadaan muun muassa raaka-ainetta uusien tuotteiden val-mistukseen sekä edullista energiaa. Sähkö- ja elektroniikkalaitteita toimitetaan Suomessa vuosittain jo 50.000 tonnia kierrätyk-seen, eli 10 kiloa asukasta kohden. Keräyslasin lajittelu kannattaa tehdä oikein. Laita ekopisteeseen puhtaita lasipulloja ja lasipurkke-ja. Älä laita mukaan posliinia, kuumuutta kestävää lasia, kosmetiikkapurkkeja, hehkulamppuja, ikku-nalasia, peililasia tai kristallia. Biojäte » biokaasu » autojen polttoaineeksi ja komposti » mullaksi nurmikoille ja pelloille Keräyspaperi » uutta paperia Kartonki » uutta kartonkia Energiajäte » sähköä ja kaukolämpöä Kynttilätuikkujen alumiinikuoret » alumiiniharkoiksi » puhelimen osia Kuparijohdot » kuparirouheeksi » uusia kupariputkia Polkupyörät » kaikki osat voidaan hyödyntää, murskataan rautaromuksi » uusia polkupyöriä Sähkö- ja elektroniikkalaitteet » voidaan erotella eri metalleja kuten alumiinia » uusia elektroniikkatuotteita Säilykepurkit » yhdestä purkista saadaan 100 g rautaa » uusia autoja Pakkauslasi: pullot ja purkit » puhdistettuja ja värilajiteltuja siruja » valmistetaan lasivillaa ja uutta pakkauslasia Keräyslasi » puhdistetaan, jauhetaan, paisu-tetaan uunissa » kevyttä ja eristävää vaahto-lasimursketta, jota käytetään muun muassa routaeristeenä ja talonrakentamisessa Kattohuopa » murskataan rouheeksi ja käyte-tään korvaamaan bitumia asfaltin valmistuk-sessa » asfalttia uusioraaka-ainetta käytettäväksi as-faltin valmistuksessa. Seuraavaksi yhtiö investoi omaan murskauslaitokseen, jossa purkubitu-mit ja kattohuopatehtaiden ylijäämä-materiaalit jalostetaan asfalttiasemien prosessiin soveltuvaksi rouheeksi. Tarpaperin maajohtaja Kati Tuomi-nen kertoo, että aiemmin poltettavaksi tai kaatopaikalle joutuneen vanhan kattohuovan hyödyntäminen on as-falttiteollisuudelle taloudellisesti jär-kevää, sillä ulkomailta tuotava bitumi on asfalttimassan kallein raaka-aine. ”Kattohuopajätteestä saatavaa rou-hetta käytetään asfalttirakenteeseen vai muutama prosentti. Vaikka mää-rä saattaa vaikuttaa pieneltä, sen ta-loudellinen vaikutus on merkittävä. Lisäksi uusiomateriaalin käyttö aut-taa osaltaan ketjun toimijoita saavut-tamaan ympäristötavoitteensa”, Kati Tuominen korostaa. Tarpaper tarjoaa purku-, saneeraus- ja rakennusurakoitsijoille sekä bitu-mikatteiden valmistajille eri puolille Suomea myös materiaalien noutopal-velun. Kuljetuksista vastaa lahtelainen Maansiirto Morri Oy, joka toimittaa tarvittaessa myös Lahden Siniset Oy:n lavat työmaille. ”Myös kotitaloudet voivat tuoda kat-tohuopajätteensä Päijät-Hämeen Jäte-huollon (PHJ) jäteasemille. Vastaanotto-pisteitä löytyy Lahden lisäksi Hollolasta ja Heinolasta. Keräys on lähtenyt hyvin käyntiin ja asiakkailta on saatu kannus-tavaa palautetta”, Tuominen kertoo. Työmailla tehtävä huolellinen lajit-telu on Tuomisen mukaan tärkeää, sillä asfaltin sekaan ei haluta epäpuhtauk-sia. ”Esimerkiksi puu ja alumiinipaperi pitää erotella kattohuopajätteestä en-nen jäteasemalle tuomista.” • Kierrätys kannattaa KUVA Päijät-Hämeen Jätehuolto Oy KUVA Anita Polkutie/ Päijät-Hämeen Jätehuolto Oy 13


BUUSTIA Lahden Seudulle | 1 • 2015
To see the actual publication please follow the link above