Page 28

2016 Korjausrakentaminen | No2

FUTURISTISIA TYÖKALUJA KORJAUSRAKENTAMISEEN Pelaisitko remonttia netissä 3D-laseilla tai ohjai- sitko suunnittelutiimiä virtuaalisten post it -lappujen ja paikkatiedon avulla? Tämän kaltaiset työ- kalut ovat yleistymässä korjausrakentamisessakin. Teksti: Kaisa Salminen Kuvat: Viasys VDC ja Kaisa Salminen Suunnitelmien läpi voi tänä päivänä kävellä tai lentääkin, mutta jalat on sidottu käytännön syistä paikoilleen, kun Viasys VDC Oy:n asiakkuuspäällikkö Saku Viita-aho pelaa solukämpän remonttia Espoon Otaniemessä. Samaan aikaan 3D-lasit piirtävät silmien eteen näkymää remontin lopputuloksesta. – Pelillistäminen on lyönyt läpi korjausrakentamisessakin. Ratkaisuja löytyy, koska erilaisia 3D-maailmoja on melko kustannustehokasta tehdä kohteesta kuin kohteesta. Jopa suunnittelijat tekevät niitä tänä päivänä, hän toteaa. DIGITALISAATIO KIINNOSTAA Viasys VDC Oy syntyi vuoden vaihteessa, kun Vianova Systems Finland Oy jakautui kahdeksi yhtiöksi. Teknologisesti edistyksellisiin palveluihin keskittyvään Viasysiin jäi tämän seurauksena 30 henkilöä. Yrityksen visiona on olla rakennus- ja kiinteistöalan ykköstoimija digitalisaatiossa. – Erityisesti tietomallit, virtuaalinen tehtävänohjaus ja tiedonhallinta kiinnostavat – miten saada tieto kulkemaan jouheasti ideasta ylläpitovaiheeseen ja ylläpidosta tietovarastoon, esimerkiksi kaupunkimalliin, sekä miten uusi korjaushanke saadaan sinne istutettua, Viita-aho kertoo. Vahvimpia markkina-alueita yritykselle ovat Suomen jälkeen Yhdysvallat, Vietnam ja Skandinavia, mutta Viita-ahon mukaan säpinää alkaa olla yhä useammassa maassa. – Haluamme, että ohjelmistomme keskustelevat niin Vianovan, Autodeskin, Bentleyn kuin esimerkiksi Trimblen suunnitteluohjelmien kanssa. Kun käytössä on avoimet tiedonsiirtostandardit, kaikki sujuu vaivattomammin. KÄYTTÄJÄLÄHTÖISIÄ PALVELUJA Monesti kuulee sanottavan, ettei 3D-maailma oikein sovellu korjausrakentamiseen. Viita-ahon mukaan tietomallit eivät saa olla itsetarkoitus, mutta niissä on paljon potentiaalia. Samaa mieltä ovat monet rakennusalan toimijat. Kiinnostusta on herättänyt myös remontin simulointi ajan suhteen. – Näytimme esimerkiksi viiden asuinkerrostalon kompleksissa, miten remontti ajan suhteen etenee. Tähän tarkoitetulla työkalulla havainnollistimme rappulinjoja värjäämällä, milloin remontin tieltä pitää muuttaa pois, milloin linja on työn alla ja milloin se on valmis, hän kertoo. 28 | KORJAUSRAKENTAMINEN 3D-laseja (Samsungin Gear VR) testaava Viasys VDC:n Saku Viita-aho näkee virtuaalityökalujen suurimmat hyödyt viestinnässä, tiedonhallinnassa ja tehtävänohjauksessa. – Urakoitsijat voivat samalla näyttää, että työmaa on turvallinen ja toimiva. Hyvä tapa on tehdä se järjestämällä kävelykierros remontoitavan kodin tai toimiston läpi. Tässä on vielä opittavaa, mutta osa urakoitsijoista on jo herännyt ja voittanut jopa urakkakilpailuja tekniikan avulla. PETTYMYSTEN HALLINTAA Korjausrakentamisessa tehdään vielä paljon 2D- eli tasosuunnitelmia. Viasys VDC tekee näiden 2D-suunnitelmien perusteella 3D-kuvia, kalustaa ne ja vie jopa pelimaailmaan. – Tämän kaiken voi tehdä jo kustannustehokkaasti, Viita-aho sanoo. Tietomalli tai visualisointi voidaan viedä myös nettiin. Malleissa voi liikkua peliohjaimen tai hiiren ja näppäimistön avulla. Malleja voidaan tehdä myös esimerkiksi eri pohjaratkaisujen perusteella, joten näissä voidaan vaihtaa lennosta materiaaleja sekä kalusteita asukkaan halujen mukaan. – Kaikki eivät ole vielä tottuneet liikkumaan vapaasti 3D-malleissa, mutta näistä malleista tehdyt videot ovat sopivia käyttöliittymiä kaiken ikäisille. Asiakkaita viedään 3D-huoneeseenkin; sellainen löytyy esimerkiksi Otaniemen Urban Millistä. Tämä kaikki helpottaa Viita ahon mukaan pettymysten ja päätösten hallintaa. – Loppukäyttäjä saa realistisen kuvan siitä, minkälainen re- VDC (Virtual Design and Construction) on tietomallipohjaista visualisointia, suunnittelua ja rakentamista virtuaalityökaluilla VIRTUAALINEN TYÖNOHJAUS


2016 Korjausrakentaminen | No2
To see the actual publication please follow the link above