Page 49

Korjausrakentaminen | 2014 • 3

KORJAUSRAKENTAMINEN | 49 HÖIJERIN TORNI - EROTTAJAN PALOASEMA Erottajan paloasema rakennettiin arkkitehti Theodor Höijerin (1843-1910) suunnitelmien mukaan ja se valmistui vuonna 1891. Helsinkiä rakennettiin mannermaisia esikuvia seuraten. Kaupunkikuvan ihanteina olivat Wien, Berliini, Pariisi ja Pietari. Suunnittelussa oli vallalla romanttissävytteinen, historiaa ihannoiva ote. Paloaseman ohella Höijerin Helsinkiin suunnittelemia rakennuksia ovat muun muassa Ateneumin taidemuseo, Grönqvistin palatsi ja Hotelli Kämp Pohjois Esplanadilla, sekä Rikhardinkadun kirjasto. Kaupunkikuvan kannalta näkyvin tuon ajan muutos oli monikerroksisten kerrostalojen tulo Helsinkiin. Niiden julkisivuihin Höijer käytti historiallisia aiheita renessanssipalatseista ja barokin veistoskoristelusta. Julkisivut rapattiin tai muurattiin tiilestä. Koristeiden määrässä ei säästelty. Erottajan paloaseman fasadiin Höijer haki esikuvia kasarmiarkkitehtuurista ja keskiaikaisista linnoista. Paloasema on muurattu punatiilestä. Juuri valmistuneen korjausurakan yhteydessä vanhan tiilimallin löytäminen ei ollut helppoa. Lopulta tiilien toimittajaksi valittiin hämeenkyröläinen Potilan tiili. Julkisivusta piikattiin irti 1000 tiiltä yksitellen. Tilalle asennettiin uudet yksitellen käsityönä. Historiallisuuden vaaliminen ulottui tiilistä saumalaastiin, joka käsiteltiin näyttämään vanhan ajan materiaalilta. Paloaseman tärkein tuntomerkki – torni – johti Höijerin koko rakennuksen suunnittelutyötä. Yläosastaan torni on osa uusgoottilaisen ja linnamaisen paloaseman julkisivun arkkitehtuuria. Se on kaupunkikuvallisesti Kaartinkaupungin oma maamerkki. Tornin suunnittelussa Höijerillä oli lähtökohtana keskiajan kaupunkien kirkkojen ja raatihuoneiden tornit. Erottajan paloaseman tornia on rinnastettu Firenzen tuomiokirkon 1300-luvulla rakennettuun kellotorniin sekä vuonna 1869 valmistuneen Berliinin raatihuoneen torniin. HISTORIALLINEN VAIKUTELMA Höijerin suunnittelu perustui gotiikan, renessanssin ja barokin muotojen ja koristeaiheiden tuntemukselle, ja tähtäsi nykyajan vaatimuksia vastaaviin mittasuhteisiin ja käyttötarkoituksiin. Kaupunkikerrostalot, yleishyödylliset ja teollisuuden rakennukset kuuluivat kaikki Höijerin suunnittelun piiriin. Kerrostaloissa korostuivat renessanssin muotoaiheet ja pylväsjärjestelmien käyttö. Gotiikan ja keskiajan innoitus näkyi Höijerin teollisuusarkkitehtuurissa, jossa tiiliarkkitehtuurin käyttö oli tyypillistä, kuten Erottajan paloasemankin yhteydessä. Höijer sääteli sekä tyylihistorian että materiaalien valinnan kautta rakennuksen yleisilmeen historiallista vaikutelmaa. Kerrostalo assosioitui renessanssipalatsiin, tornin lähtökohtana oli keskiajan kirkontorni, hotelli- ja ravintola-arkkitehtuuri sai innoituksensa barokin loistosta. Kehittyvän ja modernisoituvan yhteiskunnan ja kaupunkisuunnittelun vaatimuksia varten Höijer loi menneiden aikojen rakennusmuotoja käyttäen oman aikansa uutta arkkitehtuuria. Höijer edusti kertaustyylien aikaa ennen jugendin tuloa. Erottajan paloasemalla sijaitsee Helsingin kaupungin pelastuslaitoksen palomuseo. RAKENNUSHISTORIALLISESTI MERKITTÄVÄÄ Teksti: Ti ina Ottela Helsingin vanhimman paloaseman korjaus- ja entisöintiurakasta vastasivat Museovirasto, Helsingin kaupunginmuseo, Lujatalo ja arkkitehtitoimisto Davidsson ja Tarkela Oy. Kuva: Venni Ahlberg. Helsingin vanhimman paloaseman korjaus- ja entisöintiurakka valmistui hiljattain. Erottajan paloaseman fasadiin Höijer haki esikuvia kasarmiarkkitehtuurista ja keskiaikaisista linnoista.


Korjausrakentaminen | 2014 • 3
To see the actual publication please follow the link above