Page 46

Korjausrakentaminen | 2014 • 3

R E M O N T T I E N R A H O I T U S d HANKKEET vanhat otetaan rakennuskäyttöön. Autopaikkojen tarvetta voitaisiin kuitenkin huomattavasti alentaa keskusta-alueilla, koska esimeriksi Tammelassa autottomia on alueesta riippuen asuntokunnista 53–62 prosenttia, sanoo kaupungin nimeämän Tammelan seurantaryhmän varapuheenjohtaja dosentti Olli Niemi. Kaupunkia kiinnostaa rakentaminen olemassa olevan kaupunki infran varaan ilman uuden infrastruktuurin vaatimia rahallisia investointeja. Tammelan alueelta voidaan löytää täydennysrakentamispaikkoja lähes 4 000 uudelle asukkaalle eli noin 230 000 neliötä uutta kerrosalaa asumiselle, palveluille sekä liike, toimi- ja työtiloille. Tammelassa lähes kaikki rakennukset sijaitsevat kuitenkin omilla tonteillaan. Taloyhtiöt ja asukkaat on saatava mukaan, jotta tonteista voidaan lohkoa paloja myytäväksi tai tehdä päätöstä tontilla tapahtuvasta lisärakentamisesta. Mikäli talot olisivat 46 | KORJAUSRAKENTAMINEN Matalaa, väljää. vuokrayhtiöitä ja sijaitsisivat vuokratonteilla, niin kaavamuutokset olisi huomattavasti helpompi toteuttaa hallinnollisilla päätöksillä. Käytössä olevia tori- ja viheralueita ei ole osoitettu täydentävälle rakentamiselle. VTT MUKANA Tammelan hanke on mukana energiatehokkaista lisä- ja täydennysrakentamistapoja hakevassa EU GUGLE-projektissa yhdessä Wienin, Aachenin, Milanon, Sestaon ja Bratislavan vastaavien hankkeiden kanssa. – Nämä kuusi kaupunkia ovat ottaneet vastaan haasteen korjata 226 000 kuutiometriä rakennusalaa lähes nollanenergiatasolle seuraavan viiden vuoden aikana. Säästötavoitteet vaihtelevat 40–80 prosentissa primäärienergian kulutuksesta. Uusiutuvien energianlähteiden osuuden kasvutavoite on 25 prosenttia


Korjausrakentaminen | 2014 • 3
To see the actual publication please follow the link above