Page 7

Kaupunkilainen No3 | 2016

LAHDEN KAUPUNGIN TIEDOTUSLEHTI – 3 • 2016 KAUPUNKILAINEN 7 Pääterveysasema siirtyy solumalliin Tommi Pätynen, teksti Lassi Häkkinen, kuva L ahden kaupungin pääterveysasemalla Paavolassa siirrytään asteittain solumalliin. Sairaanhoitajat ja lääkärit muodostavat neljä solua, joihin on jaet-tu osaamista tasaisesti. Näin yhä useampi henki-lö tuntee potilaan. Toimintaa tukevat tilaratkaisut saadaan kuntoon 1.10.2016 mennessä ja lisäresursseja on anottu vuoden 2017 alkuun. Kun tutut henkilöt hoitavat asia-kasta, ei hoitohistoriaa tarvitse käy-dä joka käynnillä läpi. Aikaisempi työparimalli jatkaa edelleen usein solun sisällä, kun paljon yhteistyötä tehneet hoitajat ja lääkärit toimivat yhdessä. Solu ei ole niin haavoittuva poissaolojen vuoksi kuin esimerkik-si omalääkäri- tai työparimalli. Pääterveysasemalle on keskitet-ty vaativaa perusterveydenhuol-toa tarvitsevien asiakkaiden hoito Kun tutut henkilöt hoitavat asiakasta, ei hoitohistoriaa tarvitse käydä joka käynnillä läpi. asuinalueesta riippumatta. Enemmän hoidollista tukea vaativia sairauksia ovat mm. diabetes ja huonossa tasa-painossa olevat pitkäaikaissairaudet. Tasaisemmin hoitoresursseja Uudessa solumallissa pääterveysaseman asiakkaat on jaettu kolmeen soluun asiakkaiden syntymäpäivän pe-rusteella. Neljäs solu hoitaa insuliinidiabeetikot. Mallilla pyritään tasaamaan hoitoresursseja ja varmistamaan, että hoitajilla on aina riittävä lääkärin tuki. Uuteen malliin siirryttäessä jotkut asiakkaat saattavat kokea, että tuttu hoitosuhde katkeaa, kun siirtoja tehdään syntymäajan perusteella. Toisaalta uusi solumalli varmis-taa sen, että asia tulee hoidettua, kun vastuuhenkilöitä on useampi. Soluissa 1-3 on keskimäärin 2800 asiakasta ja in-suliinidiabeetikoita hoitavassa solussa 4 noin 1500. Lisää tukea puhelinneuvontaan Pääterveysaseman asiakkaita palvelee oma Terveysneu-von puhelinnumero 03 4108 9425. Palveluohjausta on kehitetty: nyt puhelimeen vastaavat pääterveysaseman omat hoitajat, jotka tuntevat potilaat ja käytännöt entis-tä paremmin. Osa asioista voidaan hoitaa jo puhelimessa, eikä vastaanottokäyntiä aina välttämättä tarvita. Puhelinhoitajat tekevät myös käytännön vastaanotto-työtä ja toimivat samassa kerroksessa kuin muukin hen-kilökunta. Lähekkäisissä tiloissa ja yhteisissä kokouksissa on entistä helpompi konsultoida ja jakaa osaa-mista. Solumallilta toivotaan, että asiakkaita voidaan hoitaa vastaan-ottokäynnin lisäksi yhä paremmin myös puhelimitse, konsultaatioilla ja omahoitoa tukemalla. Yhteistyö kehittyy edelleen 1.9. alkaen pääterveysasemalla on myös oma fysioterapeutti, joka hoi-taa tuki- ja liikuntaelinsairauksia lääkärin rinnalla. Tulevaisuudessa mietitään myös mui-den ammattiryhmien, kuten farmaseutin ja sosiaalityön-tekijän osaamisen hyödyntämistä pääterveysasemalla. Pääterveysasema on mukana Parempi arki-hankkeessa, jossa kehitetään sosiaali- ja terveyspalvelujen yhteistyötä. Henkilökunta on lähtenyt innostuneesti mukaan uu-distukseen. Henkilökunnan jaksaminen paranee, kun työ saadaan organisoitua järkevällä tavalla. On myös asiakkaiden etu, kun resursseja saadaan lisää ja ne käytetään mahdollisimman tehokkaalla tavalla. Pää-terveysaseman kehittämistyö on jo alkanut tuottaa tulos-ta, sillä esimerkiksi asiakkaille kesäkuussa tehdyssä ns. Happy or Not -kyselyssä tyytyväisiä asiakkaita oli 94 % vastaajista.


Kaupunkilainen No3 | 2016
To see the actual publication please follow the link above