Page 8

Kaupunkilainen No3 | 2016

8 KAUPUNKILAINEN LAHDEN KAUPUNGIN TIEDOTUSLEHTI – 3 • 2016 Anu-Liisa Rönkä, teksti Tommi Lahtola, kuva H artwall Lahden panimo ja vir-voitusjuomatehdas on yksi niis-tä lahtelaisista työpaikoista, jotka parhaillaan laativat liikkumis-suunnitelmaa kaupungin viisaan liikkumisen edistämishankkeen tuella. – Halusimme tarttua tilaisuuteen, kun kuulimme mahdollisuudesta saada asiantun-tijoita sparraamaan suunnitelman tekemis-tä, kertoo Hartwallin turvallisuuspäällikkö Lauri Kulonen. Työmatkaliikkumisen edistäminen on Hartwallissa yksi keino tukea henkilökun-nan työhyvinvointia. Lahden tuotantolaitok-sen noin 350 työntekijän joukossa on fyysistä työtä tekeviä henkilöitä, joille hyvä kunto on työssä jaksamisen edellytys. Liikunta edistää myös toimistotyötä tekevien terveyttä ja hy-vinvointia. – Olemme havainneet, että suuri osa hen-kilöstöstämme saapuu töihin henkilöautoil-la, joten potentiaalia työmatkaliikkumisen lisäämiseen on varmasti olemassa. Työmat-kapyöräilijöitäkin on, mutta heitä voisi olla enemmän. Nykyistä useampi voisi ehkä käyttää myös bussia, sillä LSL:n vuorot ajavat suoraan pääsisäänkäyntimme eteen, Kulonen miettii. Yrityksessä moni työmatkaliikkumista edistävä asia on erinomaisessa kunnossa. Henkilökunnalla on käytössään ensiluokkai-set sosiaalitilat, sauna, turvallinen pyöräpy-säköinti, hyvät pyörätiet sekä mahdollisuus liukuvaan työaikaan. Kysely suunnitelman pohjana Liikkumissuunnitelman tekeminen alkaa al-kukartoituksella ja kyselyllä, joka tuottaa tie-toa henkilökunnan työmatkaliikkumisesta. Tieto paketoidaan Vilke-hankkeen asiantun-tijoiden tuella toimenpiteiksi, jotka parhaiten vastaavat henkilöstön tarpeisiin ja tehok-kaimmin edistävät heidän liikkumistaan. Hartwall lähti jo elokuussa mukaan kau-pungin sähköpyöräkokeiluun, joka herätti henkilökunnan keskuudessa paljon kiinnos-tusta. Kiinnostuneiden joukosta arvottiin viisi työntekijää, jotka saivat testata sähkö-pyörää parin viikon ajan. Kulonen pitää tärkeänä, että sekä henkilös-tön että ylimmän johdon edustajat ovat alusta asti mukana suunnittelussa. Hartwallin liikkumissuunnitelma on tar-koitus yhdistää joko työterveyden tai työ-suojelun suunnitelmiin, jolloin toiminnasta tulee pysyvää, eikä enää puhuta erillisestä liikkumista edistävästä hankkeesta. Voit seurata hartwallilaisten sähköpyörä-kokeilua (1.8.–3.10) Twitterissä tunnisteella #ainamyötämäessä tai LahtiUudistuu-sivustolla -> Viisas liikkuminen -> Sähkö-pyöräkokeilu. Hartwall kannustaa henkilöstöään: kävellen, pyöräillen tai bussilla töihin Liikkumisen toimenpidesuunnitelma tehdään muutaman vuoden tähtäimellä ja tavoitteiden saavuttamista seurataan matkan varrella, kertoo Hartwallin turvallisuus-päällikkö Lauri Kulonen. Henkilökunnalla on käytössään ensiluokkai-set sosiaalitilat, sauna, turvallinen pyöräpysä-köinti, hyvät pyörätiet sekä mahdollisuus liukuvaan työaikaan. Kaikki hyötyvät! 2–3 krt/viikko liikkuvalla työntekijällä on 4,5 päivää vähemmän sairauspäiviä vuodessa kuin enintään kerran viikossa liikkuvilla. Yksi sairauspoissaolopäivä vastaa 4–6 kuukauden työsuhdepyörän kustannuksia. 30 minuuttia kävelyä tai pyöräilyä ja päivän terveysliikuntasuositus on plakkarissa. Työpaikka, kiinnostuitko? Kaupunki tarjoaa vielä 2–3 työpaikalle apua liikkumissuunnitelman laadintaan tämän vuoden ajan. Jos kiinnostuit, ota yhteyttä: Minna Raatikka (WSP Finland) p. 040 518 0511 Lahden seudun liikenne tarjoaa vuoropuhelua ja keskustelua koskien työpaikkanne joukkoliikenneyhteyksiä ja -aikatauluja. Jos kiinnostuit, lue verkkojuttu LSL:n ja Jalmarin yhteistyöstä (www.lsl.fi) ja ota yhteyttä: Roope Ahola 050 398 5575 AUTON VAPAAPÄIVÄ Lahden seudulla vietetään liikkujan viikkoa ympäristö-viikolla 19.9–25.9. Auton vapaapäivä on 22.9.2016. Lähde liikkeelle kävellen, pyöräillen tai bussilla. LSL:llä alennetut erikoishinnat. Lue lisää: www.lsl.fi


Kaupunkilainen No3 | 2016
To see the actual publication please follow the link above