Page 14

YRITTÄJÄNAINEN | 2016 No3

YRITTÄJÄNAINEN 14 Marianne oli tuohon aikaan leipomossa töissä, ja minä opiskelin Helsingissä tradenomiksi. Muutin takaisin kotipaikkakunnallemme Kuhmoon ja menin itsekin leipomoon töihin ennen kauppoja. Puolessa vuodessa ehti oppia talon tavoille, tutustua henkilökuntaan ja oppia käytännön työtehtävät. Marianne ehti olla leipomossa töissä vuoden ennen kauppoja. Kaupat tehtiin syyskuussa 2011. Meillä oli paperitöissä lakimies apuna, ja kaikki sujui hyvin. Uskon, että Helena oli tyytyväinen, että yrityk- Kun puolen vuoden jälkeen Helena viimein jätti yrityksen, se oli meille helpotus. Pystyimme vihdoin jatkamaan yritystä omalla tyylillämme ilman jatkuvaa kinaamista. Jälkeenpäin ajateltuna olisi pitänyt pyytää Helenaa lähtemään jo aikaisemmin, niin suuremmilta yhteentörmäyksiltä olisi vältytty. Nyt viisi vuotta myöhemmin olen tyytyväinen, että kaupat tuli tehtyä. Joskus kuitenkin mietin, että olisi voinut olla hyödyllistä työskennellä alalla muutama vuosi ja katsoa, miten muissa leipomoissa hoidetaan asiat.” Viisi vinkkiä yrityksen myymiseen Finnveran aluejohtaja Mirjam Sarkki neuvoo, miten yrityksensä myymiseen kannattaa varautua. rekrytoinnissa voi alkaa hyvissä ajoin miettiä, löytyisikö työnhakijoista potentiaalinen ostaja. Työntekijä yleensä tietää, mitä ostaa, ja hänellä on valmis suhde asiakkaisiin. Vaikka ostaja ei löytyisikään työntekijästä, osaamisen siirtämistä kannattaa miettiä. Joskus on hyvä, että myyjä jää sovituksi ajaksi yritykseen töihin ja hänen vastuualueensa määritellään tarkasti. 3 MÄÄRITTELE OIKEA ARVO Myyjälle yrityksen arvossa on mukana myös elämäntyö, ostajalla puolestaan yrityksen potentiaali. Arvonmääritykseen kannattaa aina ottaa mukaan ulkopuolinen neuvoja konsultoimaan. Näin voi välttää esimerkiksi sen, että alkaisi jälkikäteen harmitella myyneensä yrityksen liian halvalla. 4 OMAT ASIANTUNTIJAT AVUKSI Sekä myyjällä että ostajalla kannattaa olla oma asiantuntija mukana miettimässä kauppoja, sillä heillä on eri intressit. Vaikka molemmat olisivat asiantuntijoita omalla alallaan, he eivät ole asiantuntijoita yrityskaupoissa. Mitä paremmin omistajanvaihdos on suunniteltu, sitä parempi lopputulos on molemmille. Ulkopuolista apua kannattaa käyttää, vaikka yrityksen myisi sukulaiselle tai tuttavalle. Ulkopuolisen avustuksella kehtaa tehdä kysymyksiä, jotka saattaisivat muuten jäädä tekemättä. Pieni investointi asiantuntijaan kannattaa: se helpottaa kauppoja ja auttaa säilyttämään suhteet hyvinä. 5 RAHOITUS KUNTOON Neuvottelut rahoittajien kanssa kannattaa myös aloittaa ajoissa. Rahoittajilta saa ehdotuksia rahoituksen rakenteeseen sekä hyviä neuvoja itse kauppaan. selle löytyi jatkaja. Hän alkoi olla eläkeiässä ja näin pienellä paikkakunnalla ostajaehdokkaat ovat vähissä. Helena jäi leipomoon töihin vielä kauppojen jälkeen. Hänestä oli valtavasti apua etenkin käytännön leipomotyössä ja yrityksen pyörittämiseen liittyvissä asioissa, mutta erimielisyyksiäkin tuli. Välillä tuntui, että sukupolvien välinen kuilu oli liian iso. Helena ei suostunut ymmärtämään, miksi halusimme tehdä asioita eri tavalla kuin hän. Halusimme päättää asioista tiiminä työntekijöiden kanssa. 1 VALMISTAUDU HYVISSÄ AJOIN Yritykselle löytyy harvoin hetkessä uutta omistajaa, joten myyminen kannattaa aloittaa hyvissä ajoin. Markkina-arvon lisäksi kannattaa alkaa miettiä myös tunnetasolla sitä, miltä yrityksen myyminen tulevaisuudessa tuntuu. Yritys voi tuntua omalta lapselta, josta on vaikea luopua. Silloin voi miettiä, että joku ostaa yrityksen kehittääkseen sitä tavalla, johon myyjällä ei ehkä ole enää halua ja jaksamista. Koko myyntiprosessiin menee helposti kaksikin vuotta. Jos myyntiä alkaa miettiä liian myöhään, saattaakin päästä eläkkeelle myöhemmin kuin oli ajatellut. Myyminen on aina parempi vaihtoehto kuin yrityksen alasajaminen – sekä yrittäjän että kansantalouden kannalta. 2 ETSI OSTAJAA LAAJASTI Puskaradio on epävarma myynnin kannalta. Erilaiset yrityspörssit ovat hyviä myyntipaikkoja. Sieltä löytyy suuri potentiaali mahdollisia ostajia. Myös Yrityspörssit ovat hyviä myyntipaikkoja.


YRITTÄJÄNAINEN | 2016 No3
To see the actual publication please follow the link above